کد خبر: ۱۵۹۶۴۲
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۸/۶

اجرای چهار پیشنهاد مجلس موجب ارزانی دلار می شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه :

اجرای چهار پیشنهاد مجلس موجب ارزانی دلار می شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مدعی شد اجرای چهار پیشنهاد مجلس توسط دولت ، موجب ارزانی دلار می شود .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن زنگنه درباره احتمال کاهش نرخ ارز در روزهای آینده به تسنیم گفت: اگر چهار پیشنهاد عملیاتی مجلس به دقت توسط دولت اجرا شود، نرخ ارز کاهش می یابد. چرا که نرخ واقعی از نرخ کنونی کمتر است.

وی افزود: در طرح پیشنهادی مجلس، ساز و کار تهاتر ارزهای صادرکنندگان در ازای واردات کالای اساسی، می‌تواند باعث رونق گرفتن صادرات و آزاد شدن منابع بلوکه شده ایران شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: ارز 4200 تومانی، باعث شده دولت به یکی از متقاضیان بزرگ بازار ارز بدل شود اما با اجرای طرح تهاتری، تقاضای دولت کم و نرخ ارز ارزان خواهد شد.

زنگنه گفت: برای اولین بار طی چند سال اخیر، شاهد منفی شدن تراز تجاری همزمان با افزایش شدید قیمت ارز بوده‌ایم. عمده دلیل کاهش صادرات به موانعی مربوط می‌شود که به صادرکنندگان تحمیل کرده‌ایم.در این طرح به صادرکنندگان فرصت داده می‌شود در ازای واردات این 300 قلم کالای اساسی، رفع تعهد ارزی انجام دهند.

وی افزود: با مسدود شدن برخی سایت‌ها و کانال‌های فردایی از همان لحظات ابتدایی، نرخ دلار کاهش قابل توجهی یافت و عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی به مجلس قول داد این بازار کاذب را مدیریت کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در بازارهای مالی بین المللی نرخ فردایی ارز بر مبنای بازار رسمی آتی معین می‌شود اما در ایران این نرخ گذاری در بازارهای غیر رسمی هرات، سلیمانیه و تهران به شکل لفظی و دلالی انجام می‌شود.

4 پیشنهاد مجلس:

1.تشکیل سندیکای صادرکنندگان خوشنام برای استفاده از ظرفیت اعتباری و تسهیل فعالیت بازرگانی

2.تشکیل اتاق تهاتری مرکزی کالا با کالا در وزارت صنعت برای نظارت دقیق بر اجرای مستقیم عملیات واردات در برابر صادرات بدون نیاز به تبادل ارز و صرفا برای کالاهای ضروری و مواد اولی تولید

3.تشکیل پنجره واحد صادرات نفت در برابر واردات کالاهای اساسی که در دولت مسئولیت مستقیم آن با وزارت نفت است.

4. تامین کسری بودجه دولت از طرق کم هزینه مانند انتشار اوراق دولتی و بازارگردانی آن از سوی بانک مرکزی در قالب عملیات بازار باز

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ