کد خبر: ۱۵۹۷۱۴
۰:۰ - ۱۳۹۹/۸/۹

دلایل نابسامانی بازار روغن از زبان یک تولید کننده

دلایل نابسامانی بازار روغن از زبان یک تولید کننده

یک تولید کننده روغن در مورد دلایل نابسامانی اخیر بازار گفت: تخصیص ناعادلانه ارز و بی تفاوتی وزیر سابق صنعت به هشدارها در مورد کمبود از دلایل بهم ریختگی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس یزدان سیف در مورد وضعیت ذخایر روغن به صدا و سیما گفت: درحال حاضر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز توزیع به میزان لازم روغن داریم و اتفاقی نیفتاده که این محصول کمیاب یا نادر شود بلکه امروز روغن در کشور به وفور وجود دارد.

وی افزود: با وجودی که مقدار زیادی مواد اولیه تهیه روغن در بنادر و گمرک در انتظار طی شدن مراحل ترخیص هستند، اما ذخایر راهبردی کشور که با تمهیدات دولت در سال ۹۲ رقم زده شد برای همین روز‌های سخت بود. امروز ذخایر راهبردی ما جبرانی برای نوسانات بخش خصوصی کشور است.
 
سیف از تولید ۸۵۲ هزار تن روغن خام برای واحد‌ها در سال جاری خبر داد و ادامه داد: بخشی از مشکل موجود روغن در جامعه به ایجاد اختلال در شبکه توزیع روغن خام از بندرگاه‌ها به کارخانه‌ها مربوط می‌شود. این اختلال به همراه افزایش در بخش صنفی سبب ایجاد شوک در یک هفته اخیر بازار روغن شده است.
 
محمود شه رضایی عضو هیأت مدیره انجمن صنفی روغن نباتی گفت: سرنخ برخی مشکلات امروز بازار روغن در دست وزارت صمت و بانک مرکزی است.
مشکلات ناشی از تخصیص ارز در زنجیره تأمین روغن مصرفی کشور در مردادماه به ستاد تنظیم بازار هشدار داده شده بود و طی این هشدارها وزیر صنعت اسبق را از کمبود کالا به خصوص روغن آگاه کرده بود.
 
وی افزود: متأسفانه وزیر سابق صنعت در پاسخ به هشدارهای ما   در مورد کمبود روغن گفتند که، ما خودمان تنظیم بازار را بلدیم.
 
شه رضایی افزود: زمانی که شرکت بازرگانی ایران اقدام به تولید انبوه روغن مایع  کرد دیگر برای شرکت های مصرف کننده، واردات روغن صرفه اقتصادی نداشت زیرا روغن تولیدی داخل، ارزان تر از روغن وارداتی شده بود این موضوع تا سال 99 ادامه یافت و با محدودیت های تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و سهمیه بندی شدن شرکت های دریافت کننده ارز دولتی مواجه شدیم.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ