کد خبر: ۱۶۱۱۴۲
۱۴:۹ - ۱۳۹۹/۸/۱۹

دو عامل جدی کاهش جذابیت بورس و ریزش بی‌سابقه‌ / پیشنهاد هدایت نقدینگی
کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

دو عامل جدی کاهش جذابیت بورس و ریزش بی‌سابقه‌ / پیشنهاد هدایت نقدینگی

کارشناس اقتصادی با اشاره به دو عامل جدی کاهش جذابیت بورس و ریزش بی‌سابقه اخیر، پیشنهادی برای هدایت نقدینگی از بازارهای ارز و طلا به بازار سرمایه ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وحید شقاقی شهری با ابراز اینکه در شرایط فعلی اقتصاد ایران به هر میزان نرخ سود سپرده‌های بانکی رشد کند منجر به رشد نقدینگی می‌شود به تسنیم گفت: با افزایش نرخ بهره تنها به سپرده‌های مدت‌دار سود بیشتری پرداخت می‌شود که این موضوع تنها باعث افزایش سرعت رشد نقدینگی خواهد شد.

وی افزود: جمع‌بندی‌ها نشان می‌دهد از یک طرف نباید بی‌جهت مانند گذشته به افزایش خارج از حد و مرز نقدینگی دامن زد و از سوی دیگر باید از فضای ایجادشده در بازار سرمایه حمایت کرد. پیشنهاد می شود با کاهش نرخ سود و بهره بانکی و بین‌بانکی فضا برای هدایت نقدینگی خارج‌شده از بازارهای ارز و طلا به بازار سرمایه مهیا شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بورس در 2.5 ماه گذشته ، دچار ریزش بی‌سابقه‌ای شد و در این فضا، سرمایه بسیاری از مردم دچار ضرر و زیان سنگین شده است. این درحالی است که در ابتدای سال شاهد رونق ورود مردم به این بازار بودیم که یک فرصت بی‌نظیر بود. متأسفانه افزایش نرخ بهره بین‌بانکی و شایعه افزایش نرخ سود بانکی از عوامل جدی کاهش جذابیت بازار و ریزش بی‌سابقه اخیر بود.

شقاقی شهری عنوان کرد: بسیاری از سهامداران در آستانه انتخابات آمریکا به‌اشتباه روی برد ترامپ تأکید داشته و تصور می کردند بازار ارز در کوتاه‌مدت سود بسیار بالایی نصیب آنها خواهد کرد. همین عامل باعث تشدید خروج سرمایه و منابع مالی از این بازار شد. اگر بازار سرمایه در این روزها عملکرد مطلوبی داشته و کارنامه روشنی ارائه کند به‌طور حتم منابع سرگردان بازار ارز و طلا به این بازار وارد خواهند شد چراکه انتظارات تورمی در بازارهای رقیب خنثی شده است. روزانه حدود 2 هزار میلیارد تومان نقدینگی ایجاد می‌شود که باید به‌سمت بازار سهام هدایت شود بر این اساس باید برای هماهنگی بازار پول و سرمایه اقدام شود.

وی اضافه کرد: بازار سرمایه به شفافیت اقتصاد کمک می‌کند و می‌تواند نگاه های عوام‌فریبانه را خنثی کند و از سوی دیگر به تأمین مالی بلندمدت و ارزان‌ قیمت‌تر شرکت ها نیز کمک می‌کند. با رونق بازار سرمایه می‌توان به فروش سهام و اموال مازاد بنگاه‌های دولتی برای پوشش کسری بودجه امیدوار بود. در همه دنیا بانک ها وظیفه تأمین مالی کوتاه‌مدت و بازار سرمایه وظیفه تأمین مالی بلندمدت را به‌عهده دارند که باید از این فرصت استفاده کنیم. بازار سرمایه بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری است.


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ایوب علیزاده | ساعت ۷:۲ - ۱۳۹۹/۸/۲۱
0
0
پاسخ
سلام
در تکمیل صحبتهای کارشناس محترم، با کمی حمایت از بورس در این روزهای اخیر که بازار ارز نااطمینان و ریزشی است، نه تنها نقدینگی موجود در بازار ارز و طلا، بلکه بازار موازی دیگری همچون مسکن، خودرو، فلزات و لوازم خانگی و... که هر کدام با احتکار ناشی از تورم بوجود آمده، به سمت بازار بورس بعنوان امنترین مکان برای سرمایه گذاری در شاید اقتصادی، هدایت می شوند.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ