کد خبر: ۱۶۱۶۶۶
۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۹/۲

افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در نیمه دوم سال و برآورد مثبت از سه ماه پایانی
گزارش رسمی از :

افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در نیمه دوم سال و برآورد مثبت از سه ماه پایانی

پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی با اشاره به اثر چند عامل از رشد ۲۰ درصدی تولید خودرو و قطعات در مهر سال جاری و احتمال تداوم روند بهبود تا سه ماه پایانی سال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی با انتشار گزارشی اعلام کرد: خودروسازی ایران اگرچه همچنان با مشکلات تحریم و کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند اما طبق بررسی‌ها، روند تولید در نیمه دوم سال جاری رو به بهبود خواهد رفت. به طوری که در مهر ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، خودرو و قطعات پس از صنعت لاستیک و پلاستیک، بیش از ۲۰ درصد رشد داشته اند و پیش بینی می شود تا سه ماه پایانی سال نیز ادامه یابد.

بر اساس این گزارش،تسریع ترخیص قطعات و مواد اولیه از گمرک، رشد قیمت کارخانه‌ای خودروها، طرح وزارت صنعت برای آزادسازی قیمت بخشی از خودروها و احتمال احیای برجام از جمله عوامل موثر بر تداوم روند بهبود تولید خودروهای داخلی محسوب می شود.

در این میان، وزارت صنعت به دنبال اجرای طرحی مبنی بر قیمت‌گذاری بخشی از خودروها در حاشیه بازار است. طبق این طرح که البته برای اجرا نیاز به مجوز شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه دارد، قیمت‌گذاری محصولات پرتیراژ به خودروسازان سپرده خواهد شد و تعیین قیمت پرتیراژها نیز کماکان در اختیار شورای قابت خواهد بود.

هرچند خودروسازان به دنبال لغو نرخ‌گذاری دستوری تمام محصولات هستند،این طرح می‌تواند ورودی نقدینگی آنها را افزایش دهد و موجب بهبود تولید شود. یکی از مشکلات خودرو در تامین قطعات از داخل، بدهی به قطعه‌سازان است.لذا اگر قیمت‌گذاری بخشی از محصولات آنها بر اساس حاشیه بازار انجام شود، نقدینگی‌ افزایش یافته و می‌توانند با پرداخت مطالبات قطعه‌سازان زمینه را برای رشد تولید فراهم کنند.

البته اقداماتی که طی چند هفته اخیر با مساعدت بانک مرکزی برای ترخیص سریع‌تر قطعات و مواد اولیه از گمرک انجام شده نیز نقش مهمی در بهبود تولید صنعت قطعه‌سازی و خودرو خواهد داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepress

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ