کد خبر: ۱۶۱۸۵۴
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۹/۵

تحلیل‌ دو کارشناس داخلی و خارجی از آینده بازار نفت ایران در دوره بایدن

تحلیل‌ دو کارشناس داخلی و خارجی از آینده بازار نفت ایران در دوره بایدن

طبق پیش بینی مقام ارشد سابق وزارت انرژی آمریکا و کارشناس انرژی در دوره ریاست جمهوری بایدن و تغییر سیاست ها به تدریج شرایط مناسبی در انتظار بازار نفت ایران خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرتضی بهروزی فر با اشاره به وضعیت بازار نفت ایران پس از ورود بایدن بر سر قدرت به ایسنا گفت: ادامه وضعیت کنونی دیگر منطقی نیست و حتی اگر ترامپ دوباره قدرت را بدست می گرفت باید برای سر و سامان یافتن اوضاع، تغییراتی به وجود می آمد تا شرایط به نفع بازار نفت ایران تغییر کند.

وی افزود: باتوجه به اینکه بایدن منطقی تر از ترامپ است می توان به بهبود شرایط آینده امیدوار بود. بی تردید ایران باید وارد بازار شود اما اینکه مورد پذیرش قرار گیرد،جای بحث دارد. اگر این اتفاق نیفتد، ایران مجبور است با هر ترفندی که شده حتی با جنگ قیمت وارد بازار شود که در این صورت کمترین آسیبی متحمل نخواهد شد.چرا که اگر صادرات سه یا چهار برابر و قیمت نفت نیز تا ۵۰ درصد کاهش یابد،باز چندان متضرر نمی شود. چون وضعیت اقتصادی کشورهای حوزه خلیج فارس به علت کاهش قیمت های اخیر به شدت نامناسب است.

بهروزی فر ادامه داد: البته جنگ قیمت به نفع هیچکس نخواهد بود و ایران می تواند ظرف ۶ ماه حداقل ۱.۵ میلیون بشکه به ظرفیت صادرات اضافه کند و کاهش قیمت شدیدی نیز به وجود نخواهد آمد. رقبا نیز مجبورند ورود مجدد ایران به بازار را قبول کنند.

بر اساس این گزارش، مک مانیگل نیز درخصوص وضعیت آینده بازار نفت ایران به بلومبرگ گفت: تاثیر فوری تغییر دولت در آمریکا مربوط به وضعیت ایران خواهد بود. انتظار ندارم همه دو میلیون بشکه در روز صادرات نفت ایران فورا احیا شود اما احتمالا شاهد افزایش صادرات به میزان ۰.۵ میلیون بشکه در روز خواهیم بود.

وی افزود: آمریکا احتمالا اقدامی نظیر ازسرگیری مذاکرات با ایران انجام خواهد داد که برای بازار نفت بسیار اهمیت دارد.اوپک پلاس احتمالا برنامه افزایش تولید روزانه دو میلیون بشکه از ژانویه سال ۲۰۲۱ را تغییر نخواهد داد اما با توجه به دورنمای نامعلوم تقاضا، این موضوع قطعی نیست. چراکه تولید نفت ایران و لیبی تغییراتی را در شرایط این توافق ایجاد خواهد کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ