کد خبر: ۱۶۲۰۹۹
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۹/۱۱

مخالفت دولت و وزارت خارجه با مصوبه امروز مجلس در لغو پروتکل الحاقی

مخالفت دولت و وزارت خارجه با مصوبه امروز مجلس در لغو پروتکل الحاقی

سخنگوی دولت و وزارت خارجه ضمن مخالفت با مصوبه مجلس مبنی بر لغو پروتکل الحاقی آن را ناکارامد و موجب دائمی شدن تحریم ها خواندند و خواستار تجدید نظر مجلس شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی ربیعی در خصوص مصوبه امروز مجلس مبنی بر لغو پروتکل الحاقی، گفت: انباشت اورانیوم با غنای 20 درصد و عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم ها می شود. در اینصورت به مذاکرات هسته ای و برجام نیازی نبود.لذا این مصوبه به لغو تحریم‌ها کمکی نمی‌کند!

وی افزود: به نظر دولت،این موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی بوده و مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه های هسته ای براساس اصل 176 قانون اساسی فراقوه ای بوده است. هیچ نهاد و قوه ای به تنهایی نمی تواند خارج از این چارچوب اقدام کند.لذا مجلس هم نمی تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان به محدودیت های قانونی، ملاحظات و مصلحت های ملی توجه خواهد کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: قبل از برجام، پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کردیم و صدها کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در اختیار داشتیم اما همچنان تحت سخت ترین تحریم های چندجانبه شورای امنیت سازمان ملل بودیم. بنابراین اگر هدف از طرح آنطور که در عنوان آن آمده «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» باشد بر اساس تجربه های پیشین، این طرح شامل کیفیت غنی سازی و عدم اجرای پروتکل الحاقی، کمکی به لغو تحریم ها نخواهد کرد.
 
ربیعی گفت: امروز بیش از 3 تن اورانیوم غنی شده در اختیار داریم و ماهانه بین از 250 تا 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می کنیم که این میزان تقریبا با ظرفیت تولید قبل از برجام برابری می‌کند.لذا توافق هسته ای تاثیری بر حجم و کمیت عددی اورانیوم غنی شده نداشته است. لذا جای نگرانی نیست و امیدواریم تصمیماتی سنجیده با در نظر گرفتن تمام جوانب اتخاذ شود.

وی افزود: در خصوص ترور شهید فخری‌زاده با کمی دقت و رعایت دستورات حفاظتی می‌توانستیم ،دشمن را ناکام بگذاریم. ناامید کردن مردم از دستیابی به پیروزی برای به عقب راندن فشار حداکثری، ایجاد سردرگمی در استراتژی ایران و مسدود کردن روزنه‌های صلح از اهداف این ترور بود.

ربیعی ادامه داد: دانش هسته‌ای و دفاعی ایران ترور شدنی و برگشت پذیر نیست. مردم هم نه تنها متاثر از عملیات روانی این ترور قرار نگرفتند بلکه هوشمندتر و متحدتر نسبت به منافع ملی و برابر دشمنان واقعی ملت شدند.

نظرات وزارت خارجه لحاظ نشد

بر اساس این گزارش، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه نیز درباره مصوبه مجلس مبنی بر لغو پروتکل الحاقی گفت: متاسفانه نظرات وزارت خارجه در این مصوبه لحاظ نشده و دولت نیز اعلام کرده این طرح در حال حاضر ضروری و مفید نیست.امیدواریم مجلس به نظرات کارشناسی و نگاه دقیق دولت و دستگاه های حاکمیتی،توجه کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ