کد خبر: ۱۶۲۱۱۱
۰:۰ - ۱۳۹۹/۹/۱۲

شروط ارز آوری صنعت خودرو و مقایسه قطعه سازان با چند کشور و فولادسازان
دبیر انجمن قطعه سازان اعلام کرد:

شروط ارز آوری صنعت خودرو و مقایسه قطعه سازان با چند کشور و فولادسازان

دبیر انجمن قطعه سازان با اعلام امکان ارزآوری صنعت خودرو و مقایسه وضعیت قطعه سازان ایرانی با چند کشور و فولادسازان داخلی ، قیمت گذاری دستوری را چالش اصلی معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مازیار بیگلو با اشاره به قابلیت ارزآوری صنعت خودرو، گفت: محصول دنا پلاس که در ایران خودرو تولید می شود با استاندارد یورو پنج ، بازار بسیار خوبی در کشورهای مشترک‌المنافع دارد و می تواند مانند فولاد ارزآور باشد اما با توجه به معیوب بودن ساختار مالی قطعه سازان به دلیل قیمت گذاری دستوری ، عقب ماندگی یک دهه اخیر از بازار جهانی فراهم می شود.

وی افزود: در ایران قیمت گذاری آهن بر مبنای قیمت جهانی بوده اما در چین، ترکیه و کره جنوبی با صادرات قابل توجه قطعه ، قطعه سازان یارانه حدود 40 درصدی مواد اولیه می گیرند. از سوی دیگر در حالی بنیان تمام نظام اقتصادی بر خام‌فروشی بوده که یکی از چالش های اصلی با مجلس و دولت، قیمت گذاری ثروت ملی بر مبنای دلار است.

این مقام مسئول ادامه داد: بنابراین حتی در صورت حل تمام مشکلات و تا زمانی که قطعه سازان از ترس معضلات، بازار صادراتی را قبول نداشته، شرایط بهبود نخواهد یافت. دولت نیز در این میان به فکر تامین ارز است اما تنها از سمت فولاد محقق نمی‌شود. بلکه از سوی صنایع خودرو و قطعه‌ نیز قابل تحقق است.

بیگلو  ادامه داد: وقتی دولت سهامدار 100 درصدی صنعت فولاد اما 17 درصدی صنعت خودرو است  تلاش می کند، سود را به سمتی ببرد که منفعت بیشتری دارد. لذا با قیمت گذاری دستوری، خودروسازان تضعیف می شوند اما فولادی‌ها در بازار جولان می دهند و محصول را با قیمت دلخواه عرضه می کنند و سود 100 درصدی آن عاید دولت می شود !

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ