کد خبر: ۱۶۲۲۶۰
۰:۰ - ۱۳۹۹/۹/۱۶

اثر بومی‌سازی ۱۰۰ هزار قطعه فولادمبارکه با کاهش ارزبری ۷.۷ هزار میلیاردی
معاون خرید شرکت اعلام کرد:

اثر بومی‌سازی ۱۰۰ هزار قطعه فولادمبارکه با کاهش ارزبری ۷.۷ هزار میلیاردی

معاون خرید فولاد مبارکه گفت: از سال ۸۱ تا به امروز ۱۰۰ هزار قطعه در این شرکت بومی‌سازی شده و با کاهش ارزبری ۷.۷ هزار میلیارد تومانی، سیستم تأمین پایدارتری ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا یزدخواستی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در صنعت فولاد بومی‌سازی است، گفت: فولادمبارکه که سال 71 به بهره‌برداری رسید بر اساس روال تمام بنگاه‌های تولیدی، بلافاصله بعد از بهره‌برداری از شرکت ها به‌سوی اجرای بومی‌سازی اقلام موردنیاز حرکت کرد تا آن‌ها را از داخل تأمین کند.

وی افزود: این فعالیت‌ها ادامه‌دار بود تا اینکه در اوایل دهۀ 80 پیش‌بینی شد تحریم‌هایی که از اول انقلاب تحمیل شده شدیدتر شود. در نتیجه فولاد مبارکه تصمیم گرفت بصورت ساختارمند و با ایجاد سیستم‌ها و فرایندهای لازم این نوع فعالیت‌ها را در جهت بومی‌سازی ادامه دهد و کمبودهای ناشی از تحریم را جبران کند تا در نهایت خللی در خطوط تولید ایجاد نشود.

این مقام مسئول ادامه داد: فولاد مبارکه از سال 81 حدود 100 هزار قلم کالاهای موردنیاز را بومی‌سازی کرده و با این اقدام بالغ‌ بر 7.7 هزار میلیارد تومان با توجه به نرخ تسعیر ارز در سال‌های مختلف، کاهش هزینۀ ارزی به همراه داشته است. با بومی‌سازی بسیاری از اقلام، ریسک‌های مرتبط با حوزه حمل‌ و نقل، تأمین مالی، نقل و انتقالات ارزی و ریسک‌های تجاری کاهش یافت و با عملکرد اقتصادی بهتر، سیستم تأمین پایدارتری ایجاد کند.

یزدخواستی عنوان کرد: فولاد مبارکه دهمین تولیدکنندۀ فولاد جهان است و شرکت‌هایی که رتبه‌های بالاتر را به خود اختصاص داده‌اند متعلق به کشورهای آلمان، ژاپن، آمریکا، فرانسه و ... هستند. این موضوع نشان از تلاش فولاد مبارکه از دهۀ 60 تا به امروز دارد که اکنون به ثمر رسیده است. این شرکت در سال جاری ساخت 1200 قلم کالا در بخش بومی‌سازی را پیش خواهد برد.

به گفته وی، اکنون به لحاظ تعداد 90 درصد از مواد، قطعات و تجهیزاتی که در فولاد مبارکه استفاده می‌شود خرید داخل است و تنها 10 درصد از خارج تهیه می‌شود. به لحاظ ریالی نیز 60 درصد از کل هزینۀ تأمین از منابع داخل و 40 درصد از منابع ارزی خارج است. استانداردهایی که در بومی‌سازی فولاد مبارکه وجود دارد با استانداردهای جهانی مطابق است و چشم‌انداز خوبی پیش رو قرار دارد.

رضا حیدری مدیر برنامه‌ریزی و خرید فولاد مبارکه نیز در خصوص بومی‌سازی در فولاد مبارکه گفت: فرایند بومی‌سازی در این شرکت بطور عملیاتی از سال 81 به یک الزام تبدیل شد. بسیاری از این اقلام در آزمایش دوم و سوم نیز کارایی را به‌خوبی نشان می‌دهند و کم‌وکاستی نسبت‌به کالاهای وارداتی مشابه ندارند. اگر فولاد مبارکه بتواند مواد اولیۀ موردنیاز یعنی کنسانتره و گندلۀ ورودی را به میزان موردنیاز تأمین کند، قطعا سال جاری شاهد رکوردهای خوبی در تولید خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ