کد خبر: ۱۶۲۵۲۰
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۹/۲۲

مدیرعامل شرکت :

"فولاد" بزرگترین شرکت بورس می شود / روند تولید و دستاوردها

مدیرعامل فولاد مبارکه ضمن ارائه گزارشی از روند تولید و دستاوردها گفت: "فولاد" با عملیاتی شدن افزایش سرمایه به بزرگ‌ترین شرکت بورس از لحاظ سرمایه اسمی تبدیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمیدرضا عظیمیان در جریان بازدید وزیر صنعت از گروه فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ آهن اسفنجی در جهان و بزرگ‌ترین فولادساز منطقۀ خاورمیانه و منطقۀ منا با سهم 20 درصدی تولید فولاد نام برد و گفت: با تصویب در مجمع فوق العاده پیش رو ارزش سرمایه به 30.4 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. اکنون 7.2 میلیون تن فولاد در داخل شرکت تولید می‌شود و در گروه فولاد مبارکه (فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و مجتمع فولاد سبا) نیز ظرفیت تولید به حدود 10.2 میلیون تن افزایش یافته است.

وی ادامه داد: حدود 1000 کارخانه در داخل تأمین کالا و مواد مصرفی فولاد مبارکه را بر عهده دارند و حدود 3000 کارگاه نیز از محصولات این شرکت در خطوط تولید استفاده و ورق فولاد مبارکه را به محصولات نهایی تبدیل می‌کنند. بطور مستقیم و غیرمستقیم حدود 350 هزار فرصت شغلی در زنجیرۀ تولید فولاد مبارکه وجود دارد. علاوه‌بر این هلدینگ‌های دیگری شامل توکافولاد، آتیه‌فولاد، هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعۀ معادن و فلزات و هلدینگ متیل نیز در گروه فولاد مبارکه حضور دارند و یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های مالی توسط مبارکه در حال تأسیس و راه‌اندازی است.

این مقام مسئول از وجود زنجیرۀ کامل تولید در فولاد مبارکه به‌عنوان عامل اصلی افزایش سود و درآمد شرکت نام برد و ادامه داد: میزان فروش در سال 97 حدود 23 هزار میلیارد تومان و در سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان بوده و سال جاری پیش‌بینی می‌شود این عدد به مرز 55 هزار میلیارد تومان برسد. به همین دلیل می‌توان گفت فولاد مبارکه علاوه‌بر یک بنگاه صنعتی، یک بنگاه اقتصادی هم است و در بازار سرمایه نقش بسیار مهمی دارد.

عظیمیان درخصوص عملکرد خطوط تولید توضیح داد: شرکت در 8 ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روند روبه‌رشدی داشته به‌نحوی‌که با تلاش کارکنان، تولید گندله در سال 97 نزدیک به 6 میلیون تن بوده و سال جاری به 7 میلیون تن افزایش یافته است. در تولید آهن اسفنجی از 7 به 7.8 میلیون تن و در فولاد خام از 6.2 به 6.69 میلیون تن رسیدیم.

وی با بیان اینکه شرکت در سال گذشته با افت تولید مواجه شد، تصریح کرد: دو دلیل عمده نرسیدن مواد اولیه و قطعی حدود دو ماهۀ گاز مهم‌ترین دلایل افت تولید بوده که می‌طلبد مسئولین برای آن چاره‌اندیشی کنند و اقدام عاجل به عمل آورند. فولاد مبارکه در سال 98 حدود 2.5 هزار میلیارد تومان متضرر شد. فولاد مبارکه جزو کارخانه‌هایی است که می‌تواند بیشتر از ظرفیت اسمی تولید کند اما باعث تأسف است که به‎‌دلیل کمبود مواد اولیه از این ظرفیت استفاده نکنیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه اضافه کرد: این شرکت برای کنترل و آرامش بازار سعی می‌کند کالا را به مشتری و مصرف‌کننده برساند و بنا بر تأکید مسئولین وزارتخانه بر تأمین حداکثری بازار داخل، سال جاری شاهد کاهش 32 درصدی صادرات بودیم و کاهش صادرات در درازمدت برای سازمان مشکلات خاص را به همراه می‌آورد.

عظیمیان با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های بورسی ممکن است از محل تجدید ارزیابی برای افزایش سرمایه اقدام کنند، گفت: افزایش سرمایه در فولاد مبارکه کاملا واقعی است و از محل سود توزیع‌نشدۀ انباشت‌شدۀ سهامداران انجام می‌شود و لذا سهام فولاد مبارکه سهام بسیار ارزشمندی است.به‌دلیل التهابات پیش‌آمده در دو سه ماه اخیر، اولین مجوز ایجاد سهام خزانه به نام فولاد مبارکه صادر شده است. هیچ شرکت بورسی حق ندارد سهام خود را بخرد اما سازمان بورس راهکاری ایجاد کرد تا صف فروش ایجاد نشود و با اخذ مجوز خرید و نگهداری سهام خزانه حدود 2080 میلیارد تومان از سهام "فولاد" خرید شد. شرکت در راستای حمایت از سهام شرکت‌های گروه، اقدام به تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی با سرمایۀ 800 میلیارد تومان کرده و این صندوق در حال فعالیت است. وقتی افزایش سرمایۀ شرکت عملیاتی شود، فولاد مبارکه بزرگ‌ترین شرکت بورسی به لحاظ ارزش اسمی خواهد بود.

وی از تعریف حدود یک میلیارد یورو پروژه در فولاد مبارکه خبر و ادامه داد: 20 هزار میلیارد تومان نیز سهم داخل است. این پروژه‌ها شامل نورد گرم شمارۀ 2، افزایش 500 هزار تنی ظرفیت فولاد هرمزگان (رسیدن به ظرفیت 2 میلیون تن)، راه‌اندازی فولادسازی 800 هزار تنی فولاد سفیددشت، کارخانۀ تولید الکترود گرافیتی اردکان، افزایش ظرفیت شرکت ورق خودرو کاشان است. همچنین حدود 20 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران داخلی واگذار می‌شود که این امر در جهت اجرای دستور مقام معظم رهبری برای جهش تولید، اقدام مؤثری خواهد بود.

این مقام مسئول از پروژۀ نورد گرم شمارۀ 2 فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های حوزۀ صنعت فولاد نام برد و گفت: با تولید ورق خام موردنیاز در تولید لوله‌های انتقال نفت و گازترش از گوره به جاسک نشان دادیم که در حوزۀ تولید فولاد خام از دنیا عقب نیستیم و همپای دنیا جلو رفته‌ایم ولی در تولید ورق از دنیا عقبیم. اگر طی 3 تا 5 سال آینده ورق‌های با گرید جدید تولید نکنیم، فولاد مبارکه نیز به سرنوشت کارخانه‌های عقب‌ماندۀ دچار خواهد شد.

عظیمیان از اجرای پروژۀ نسل چهارم فناوری به‌عنوان دیگر ابَر پروژۀ در دست اجرا نام برد و تاکید کرد:  فولاد مبارکه دارای نسل سوم فناوری است و می‌کوشد همگام با دنیا به سمت نسل چهارم پیش برود که بسیار هوشمند است و این دقیقا همان حرکت در مسیر دانش‌افزایی است که همواره مورد تأکید رهبری بوده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ