کد خبر: ۱۶۲۵۳۵
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۹/۲۲

تحلیلی از ادعای فروش روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت : فریب‌کارانه است
کارشناس اقتصادی بررسی کرد :

تحلیلی از ادعای فروش روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت : فریب‌کارانه است

کارشناس اقتصادی، فروش روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت را فریبکاری دانست و گفت: با ادامه این روند دولت برای جبران کسری بودجه سنگین مجدداً به سمت افزایش نرخ دلارخواهد رفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابراهیم رزاقی با اشاره به عدم امکان فروش ۲.۳ میلیون بشکه ای نفت طبق لایحه بودجه سال آینده دولت به مهرگفت: ادعای فروش این میزان فریبکاری و دنباله‌روی بودجه‌ریزی‌های ۳۰ سال اخیر است که همواره به کسب درآمد از طریق فروش نفت و خام فروشی تکیه داشته است. در شرایطی که فروش روزانه نفت حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز است، ارائه این اعداد در بودجه ۱۴۰۰، کشور را با کسری جدی مواجه خواهد کرد.

وی افزود: این بودجه برخلاف منافع ملی تدوین و از ظرفیت مالیات‌ستانی برای افزایش درآمدهای پایدار دولت در آن غفلت شده است. حتماً اخذ مالیات و ریل‌گذاری منابع آن در مسیر تولید، واردات کالاهای غیر ضروری را که با سود فراوانی در حال انجام است، کاهش داده و از فعالیت‌های مفسده انگیز اقتصادی جلوگیری خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با ادامه این روند دولت مجدداً به سمت افزایش نرخ دلار و فروش اوراق قرضه خواهد رفت که کمکی به بخش تولید نمی‌کند. بر اساس آمار ۶۵ درصد تولید ناخالص ملی، بدهکاری دولت است که دولت آینده را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.

رزاقی در خصوص لزوم ایجاد شفافیت در بودجه گفت: بودجه از گذشته تاکنون غیرشفاف و مبهم بوده و ایجاد شفافیت در بودجه در گروی اجبار مدیران دولتی و نظارتی به ارائه گزارش و مطالبه‌گری از آنان است و دولت باید در مقابل منابع و مصارف سالانه به مجلس پاسخگو باشد.

وی افزود: پرداخت حقوق‌های نجومی در شرکت‌های دولتی پیامد عدم شفافیت در بودجه است.افزایش شفافیت و نظارت بر بودجه به کاهش تخلفات و فساد اقتصادی منجر خواهد شد و در پی آن حامیان تخلفات اقتصادی که در جایگاه مخالفت با شفافیت و گزارش‌گیری اظهارنظر می‌کنند، شناسایی می‌شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ