کد خبر: ۱۶۲۵۴۵
۰:۰ - ۱۳۹۹/۹/۲۳

علل ابطال بخشی از معاملات سهام در  زمان عرضه و تقاضا معمول
معاون بازار شرکت بورس توضیح داد:

علل ابطال بخشی از معاملات سهام در زمان عرضه و تقاضا معمول

معاون بازار شرکت بورس تهران با اشاره به اقدامات ناظر برای ایجاد بازاری شفاف و سالم ، علل ابطال بخشی از معاملات در زمانی که عرضه و تقاضا عادی به نظر می رسد را اعلام کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمود گودرزی در خصوص اقدامات ناظر بازار سرمایه برای ایجاد بازاری شفاف و سالم در برنامه به وقت تحلیل شبکه ایران کالا گفت: تمام ساز و کارها و رویه های نظارت بر بازار سرمایه و کشف تخلفات و دستکاری های احتمالی در درون این بازار تعبیه شده و باید اجازه داد سازمان بورس و ارکان ، کار را در این خصوص انجام دهند.

وی افزود: غیر از قانون بازار اوراق بهادار و اساسنامه بورس تهران ، ده ها دستورالعمل نظارتی از جمله آیین نامه معاملاتی بورس تهران، دستورالعمل انضباطی کارگزاران، دستورالعمل مقابله با پولشویی، دستور العمل بازارگردانی و افشای اطلاعات ناشرین پیش بینی شده تا کنترل ها دقیق تر بوده و نیازی به ورود نهادهای غیرمرتبط به موضوع نباشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۲۸ ردیف نظارتی در بورس تهران تعبیه شده، ادامه داد: تاکنون بیش از ۶۲۹ مورد رسیدگی و ۹۳۰ تذکر شفاهی به کارگزاران و سهامداران عمده داده شده است. در این بازار فرض بر این است که رانت اطلاعاتی وجود ندارد و تمامی اطلاعاتی مالی و گزارش‌ های منتشره در مورد یک سهم در بازار منعکس می‌شود و به سرعت نیز اثر را بر قیمت‌ها اعمال می کند. در این بازار باید تمامی اطلاعات درباره ناشران در دسترس باشد که سامانه کدال این کارکرد را دارد. ضمن اینکه در بازار کارا و شفاف،  اطلاعات باید  صحیح و قابل اعتماد نیز باشد.

گودرزی در پاسخ به اینکه چرا گاهی ناظر بازار علی رغم اینکه به نظر می رسد عرضه و تقاضا به شکل عادی در جریان است ، بخشی از معاملات را ابطال می کند، گفت: گاهی آنچه دیده می شود تنها یک روکش بوده و طبیعی است نتوان قضاوت کرد. چرا که ممکن است دستکاری هایی از سوی یکی دو نفر خاص صورت گرفته و لازم باشد ناظر بازار به مسئله ورود کند .

به گفته وی در صورتی که خبر محرمانه ای در بازار درز کرده باشد یا جمع معاملات غیرعادی باشد ناظر حتما به آن رسیدگی خواهد کرد . البته گاهی نیاز است امکان دسترسی به سامانه های خارج از بازار نیز فراهم باشد تا نظارت در شکل دقیق تر انجام شود .

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ