کد خبر: ۱۶۲۵۵۷
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۹/۲۳

چک‌های جدید از ۲۰ دی توزیع می‌شود / معرفی چند ویژگی
معاون اداره نظام پرداخت بانک مرکزی:

چک‌های جدید از ۲۰ دی توزیع می‌شود / معرفی چند ویژگی

معاون اداره نظام پرداخت بانک مرکزی گفت: چک‌های جدید و دارای بارکد، کد صیادی ۱۶ رقمی و تاریخ اعتبار از ۲۰ دی در اختیار مردم قرار می‌گیرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آمنه نادعلی زاده گفت: طرح استفاده از چک‌های جدید به تعویق نیفتاده بلکه بانک مرکزی تصمیم به اجرای تدریجی این طرح دارد و باید فرهنگ سازی انجام شود و زیرساخت‌ها آماده و مردم بتوانند با سامانه‌ها ارتباط برقرار کنند. زمان‌های تعیین شده با مجوز قانونی صادر شده است. مثلا برای چک الکترونیک با دستورالعمل بانک مرکزی یک زمان مشخص اعلام شده و برای راه اندازی سامانه صیاد که نقل و انتقال چک در آن ثبت می‌شود زمان دو ساله را مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: بانک مرکزی برای اجرای این طرح از زمان مدنظر قانون گذار، آماده است ولی اجرای طرح در سامانه صیاد مستلزم تغییرات در دسته چک‌ها است  تا متفاوت از گذشته شود و مردم نگران چک‌های قدیمی نباشند. برنامه های بانکی آماده رونمایی بودند .

این مقام مسئول ادامه داد: قرار است چک‌هایی را در سامانه صیاد ثبت کنیم که تفاوتی با چک‌های قبلی دارد. یعنی روی این چک‌ها تاریخ اعتبار ثبت می‌شود و توزیع این چک‌ها از طریق بانک‌ها مستلزم زمان خواهد بود و اطلاع رسانی‌ها کامل شود و مردم بیشتر آگاه شوند و از ۲۰ دی بتوانند چک‌هایی که از ویژگی‌های جدید برخوردار هستند و دارای تاریخ اعتبار را دریافت کنند.

نادعلی تاکید کرد: در چک‌های جدید تا تاریخ مشخص، قابلیت صدور وجود دارد و این تاریخ هم سه سال بعد از دریافت دسته چک است . این چک‌ها باید در سامانه صیاد ثبت شوند. چک‌های جدید دارای بارکد، کد صیادی ۱۶ رقمی و تاریخ اعتبار است . افراد دارای یک سری دارایی و درآمد هستند که مجموع این‌ها می‌تواند سقف اعتباری شخص را رقم بزنند که دستورالعمل و فرمول‌های مربوط به آن در بانک مرکزی تدوین شده و به دستورالعمل حساب جاری الحاق شده که مقرر شده در شورای پول و اعتبار تصویب شود و سپس ، سقف اعتبار گام به گام و تدریجی در جامعه ابلاغ خواهد شد تا مردم بتوانند از سقف اعتباری اطلاع و در محدوده سقف اعتباری چک صادر کنند.

وی گفت: شرایط صدور و انتقال چک تغییر مشخصی نداشته و این شرایط مقرر شده به صورت الکترونیک در سامانه صیاد ثبت شود و صادر کننده چک می‌تواند به بانک مراجعه کند و از طریق درگاه‌های نوین از قبیل اینترنت بانک یا همراه بانک به سامانه صیاد دسترسی داشته باشند.

این مقام مسئول افزود: صادر کننده چک می‌تواند چک را از طریق ثبت در برنامه یا درگاه‌هایی که بانک در اختیار وی قرار می‌دهد انجام دهد و مراحل صدور چک را به صورت الکترونیکی تکمیل کند. گیرنده چک می‌تواند از بانک راه‌های دسترسی به سامانه صیاد را دریافت کند و یا اینکه می‌تواند به برنامه ها مراجعه کند و استعلام ثبت بگیرد و اطلاعات برگه چک با ثبت آن در سامانه صیاد را تطبیق دهد و اگر تمام موارد صحیح بود. مراتب تأیید را به سامانه صیاد اعلام می‌کند.

نادعلی ادامه داد: دسته چک‌های قدیمی با شرایط قبلی صادر و پردازش می‌شوند و این دسته چک‌ها هم به تدریج جمع آوری خواهد شد و دسته چک‌های جدید جایگزین می‌شود. از بانک‌ها خواسته شده از طریق شعب بانکی برای افرادی که امکان استفاده از این سامانه‌ها را به صورت الکترونیکی ندارند، خدمات داده شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ