کد خبر: ۱۶۲۶۹۹
۱۲:۲ - ۱۳۹۹/۹/۲۵

جستجوی همگانی برای شناخت دلایل سقوط ۵۵ هزاری شاخص + چند عامل ضعیف
در روز ریزش قیمت ۲۹۰ سهم بورسی رخ داد:

جستجوی همگانی برای شناخت دلایل سقوط ۵۵ هزاری شاخص + چند عامل ضعیف

سقوط دور از انتظار ۵۵ هزار واحدی شاخص و افت قیمت ۲۹۰ سهم بورسی ، موج تازه ایی از نگرانی ها را ایجاد کرد و در نبود دلیل یا دلایل متقن ، همه فعالان در حال جستجو برای ریشه وضعیت امروز بازار هستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار سهام چهارمین روز کاری هفته را با امید به عادی بودن شرایط آغاز کرد اما برخلاف انتظار اکثر فعالان ،سقوط قیمت ها و تشکیل صف های فروش چند تا چند ده میلیون سهمی ، موجی از نگرانی ها را ایجاد کرد.

براساس این گزارش ، روند نزولی و فشار عرضه ها در حالی از نیمه دوم دیروز شروع شده بود که از همان اول وقت امروز ، ریزش قیمت قریب به اتقاق همه شرکت های بورسی و فرابورسی موجب شد تا شاخص در 3.5 ساعت معاملات امروز ، بیش از 55.8 هزار واحد عقب نشینی کرده  و به آسانی ضمن از دست دادن خط حمایت 1.5 میلیون واحدی به کانال 1.4 میلیون واحدی سقوط و به یک میلیون و 428 هزار واحدی نزول کند.

با این جریان که عمدتا" به دلیل کاهش 5 درصدی قیمت سهام و اثر منفی 4.7 تا 1.6 هزار واحدی شرکت های بزرگی چون هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه ، ملی مس ، شستا ، گل کهر ، پالایشگاه اصفهان و تاپیکو و همچنین 290 شرکت بورسی از جمع 309 شرکت بود ، کارشناسان و فعالان به جستجوی عامل یا عوامل اصلی این ریزش برآمدند .

برپایه این گزارش، پیگیری ها و تبادل نظرات فعالان بورس هم نشان می دهد این جریان فعلا" با طنز ، ابهام ، دلایل غیرمنطقی و دور همراه شده و تاکنون دلیل توجیه کننده و منطقی برای سقوط شاخص و نگرانی های سهامداران پیدا نشده است.

این درحالی است که با توجه به اخبار مثبت دیروز و امروز مانند بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت ، قطعیت برنده شدن جوبایدن در انتخابات ، انتظار اکثریت بر حفظ کانال 1.5 میلیونی شاخص بود اما به اعتقاد برخی ، ریزش امروز بازار سهام ناشی از عواملی چون لغو نشست اقتصادی دیروز اروپا با ایران با بلاتکلیفی ۳.۳ هزار نفر از ۴۰ کشور ، عرضه اولیه فردا "اوپال " با نقدینگی 3.8 هزار میلیارد تومانی ، دعواهای سیاسی و زمینه ساز برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ، رفتار حقوقی ها و ضعف نحوه بازارگردانی سهام و... است ولی این دلایل هم نمی تواند چندان قانع کننده باشد.

با این اوصاف پیگیری رسانه ها و فعالان بازار از عوامل سقوط امروز بورس ادامه دارد و انتظار می رود مسئولان بازار سرمایه و تحلیل گران ، اقدام به معرفی دلیل یا دلایل موج تازه ریزش بازار سهام را بررسی و اعلام کنند.

 تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۹/۲۵
0
0
پاسخ
همین الان خودت داری میگی موج تازه ریزش. تنها دلیلش این هست که به صندوق های درامد ثابت اجازه دادن سهام بخرن بنابراین شروع کردن به پایین اوردن قیمت ها تا شروع به جمع اوری سهام کنن
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ