کد خبر: ۱۶۳۶۰۹
۰:۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹

احتمال موافقت مجلس با نرخ تسعیر ارز به 17.5 هزارتومان و پیش بینی دلار
کارشناس اقتصادی اعلام کرد :

احتمال موافقت مجلس با نرخ تسعیر ارز به 17.5 هزارتومان و پیش بینی دلار

کارشناس اقتصادی با اشاره به احتمال موافقت مجلس با نرخ تسعیر ارز به 17.5 هزارتومان ، آینده دلار را پیش بینی کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان سلطانی درباره احتمال تصویب نرخ تسعیر ارز به 17.5 هزارتومان در مجلس برای بودجه 1400 به ایلنا گفت: نرخ ارز را به حجم نقدینگی ربط می‌دهند که در دنیا چنین چیزی وجود ندارد. با قیمت کنونی دلار،ارزش ارزی نقدینگی نصف شده است. بعد از آن بحث ترامپ هراسی را به راه انداختند و با این بهانه باز هم نرخ دلار را افزایش دادند. حالا هم از طریق نمایندگان مجلس و بودجه سال آینده وارد عمل شده‌اند.

وی افزود: توجیهاتی هم مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه پایین بودن نرخ ارز توان رقابت را کاهش می‌دهد و تصمیم گرفتند قیمت دلار را تا بیش از 5 هزار تومان بالا ببرند اما به 18 هزار تومان رسید. پس از آن هم گفتند بازار باید نرخ ارز را تعیین کند و دولت نباید دخالتی در روند تعیین قیمت‌ها داشته باشد.

این کارشناس ادامه داد: وقتی دلار 3.8 هزار تومانی را به 17.5 هزارتومان در بودجه سال بعد می‌رسانند، منبع محاسبات چه بوده است؟ در روند افزایش نرخ ارز منافع کلانی برای خصوصی‌ها، ارگان‌های دولتی، اتاق‌های بازرگانی و افراد متصل به قدرت حاصل شد. وقتی نرخ فروش در صادرات به یکباره به 7 برابر می‌رسد منافع کلانی برای برخی افراد ایجاد می‌شود. در صنایع پایین دستی هم افرادی به مواد اولیه ارزان قیمت دسترسی داشتند اما محصول را با نرخ آزاد به مردم فروختند.

سلطانی گفت: تمام سرمایه‌گذاری‌های انجام شده با وام‌های بانکی صورت گرفته که ارزش آنها به یک ششم رسیده و همه هم به این منابع بانکی دسترسی ندارند. از سوی دیگر ارزش سپرده‌های بانکی در مدت سه سال گذشته به یک سوم رسیده است.

وی ادامه داد: تحریم‌ها، بالا رفتن پایه پولی و غول نقدینگی همه بهانه است و تلاش این است که نرخ دلار در ارقام یبیش از 20 هزار تومان بماند. در حال حاضر امکان ایجاد ثبات در قیمت دلار وجود دارد اما می‌خواهند همچنان آب را گل‌آلود نگه دارند تا ماهی‌های درشتی بگیرند. اقتصادی که نرخ ارز و ارزش پول ملی آن با عطسه رئیس جمهور آمریکا تغییر می‌کند و بالا و پایین می‌شود نباید ادعایی داشته باشد!

|t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» سهامدار حقیقی | ساعت ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
0
0
پاسخ
ارز دولتی معنایش چیست ؟؟؟ شما بفرمایید اکنون کدام کالای اساسی با ارز دولتی است ؟؟ ارز آزاد باشد وکم کم تفاوت ارز دربودجه 1400 و نیمایی وصرافی وآزاد یکی میشود دقیقا تفاوت قیمت خودرودر کارخانه وآزاد در حال کاهش والان قیمت خودرو در بازار آزاد وکارخانه بسوی یکی شدن است . معنای ّبازار رقابتی این هست وعملا بازار تنبلها ورانت خواران ومفت خواران در جامعه برچیده میشود اقتصاد بسوی بهره وری وافزایش تولید ورقابت آزاد خواهد رفت ودولت از شرکتها وبنگاههای خصوصی مالیات اخذ وبه اقشار کم درآمد یارانه واقعی خواهدداد
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ