کد خبر: ۱۶۳۶۲۱
۰:۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹

مرحله سوم آزمایشی واکسن کرونا شرکت آلمانی حاضر در بازار سهام آمریکا

مرحله سوم آزمایشی واکسن کرونا شرکت آلمانی حاضر در بازار سهام آمریکا

شرکت آلمانی "کیورواک ان وی" که با حضور در بازار سهام نزدک آمریکا ، نوسان معناداری را بعد از عرضه اولیه تجربه کرده از مرحله سوم آزمایشی واکسن کرونا خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت آلمانی "کیورواک ان وی" در گزارش شفاف سازی اخیر از مرحله سوم آزمایشی واکسن کرونا و برنامه تولید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تا پایان سال جاری میلادی خبر داد و اعلام کرد اولین داوطلبین در مطالعه بالینی مرحله 3 در کارکنان مراقبت های بهداشتی مرکز پزشکی دانشگاه ماینتس در 22 دسامبر سال 2020 واکسینه شدند.

براساس این گزارش، هدف از این مطالعه ارزیابی ایمنی و ایمنی زایی CVnCoV ( نام تجاری واکسن ) است که به عنوان دو دوز تجویز می شود برنامه 12 میکروگرم این آزمایش به دنبال یک مطالعه اپیدمیولوژیک انجام شده با کارکنان مراقبت های بهداشتی از بیمارستان دانشگاه ماینتس است.

مطالعه مرحله 3 در بیمارستان دانشگاه ماینز شامل 3600 نفر از کارکنان بیمارستان از جمله دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی انجام شد . این مطالعه برای چندین ماه در حال انجام بود و اپیدمیولوژی COVID-19 را در جمعی از کارمندان یک بیمارستان دانشگاهی بررسی می کند. این موضوع بر روی میزان پدید آمدن آنتی بادی های اختصاصی SARS-CoV-2 تمرکز دارد و می تواند در کارمندان بیمارستان و همچنین فراوانی موارد COVID-19 ویروس شناسی تایید شده در این گروه از کارکنان بیمارستان شناسایی شود.

کیورواک ان وی ، توسعه واکسن مبتنی بر mRNA را در ژانویه 2020 آغاز کرد. این ترکیب یک mRNA اصلاح شده غیر شیمیایی بهینه شده و کد کننده پروتئین سنبله کامل طول پرفیوسی ویروس SARS-CoV-2 است. آزمایشات بالینی مرحله 1 و 2a  به ترتیب در ژوئن و سپتامبر 2020 آغاز شد. داده های مرحله اول موقت گزارش شده در نوامبر 2020 نشان داد CVnCoV به طور کلی در تمام دوزهای آزمایش شده به خوبی تاب می آورد و علاوه بر اولین نشانه فعال شدن سلول T ، پاسخ آنتی بادی قوی ایجاد می کند. مزیت این واکسن ، ثبات حداقل به مدت سه ماه در دمای استاندارد یخچال و تا 24 ساعت در دمای اتاق تأیید شده است .

در 17 نوامبر سال میلادی گذشته شرکت اعلام کرد در حال ساخت شبکه تولید واکسن اروپایی با شرکای باتجربه سازمان توسعه و ساخت قرارداد (CDMO) برای هر مرحله مهم تولید است. این استراتژی ، آماده سازی برای راه اندازی بالقوه و عرضه سریع بازار را تقویت می کند. بر اساس انتخاب دوز 12 میکروگرم برای انتقال به آزمایشات بالینی پیشرفته ، شبکه تولید ظرفیت قابل توجهی را برای تأمین حداکثر 300 میلیون دوز CVnCoV در سال 2021 و تا 600 میلیون دوز در سال 2022 افزایش می دهد. همچنین توافق با کمیسیون اروپا برای عرضه 225 میلیون دویست و دو میلیون CVnCoV و گزینه ای برای 180 میلیون د نیاز اضافی انجام شده است .

شرکت کیورواک ان وی شرکتی آلمانی و دفتر مرکزی آن در شهر توبینگن آلمان در ایالت بادن وورتمبرگ در جنوب غرب آلمان است . این شرکت از لحاظ شیوه فعالیت مشابه شرکت بایون تک آلمان شریک شرکت فایزر است که اولین واکسن کرونا را تولید کرد . این شرکت بین المللی  در مرحله بالینی و دارویی در حال توسعه یک کلاس جدید از داروهای تحول پذیر مبتنی بر پیام رسان ریبونوکلئیک اسید (mRNA) ، با بیش از 20 سال تخصص در زمینه تولید و بهینه سازی مولکول بیولوژیک همه کاره برای اهداف پزشکی از جمله واکسن پیشگیری ، درمان سرطان ، درمان با آنتی بادی و درمان بیماری های نادر فعالیت می کند .

وضعیت سهام شرکت :

کیورواک ان وی ۱۴ اوت ۲۰۲۰ ( مردادماه ) با مشف قیمت ۱۶ دلاریهر سهم وارد بازار سهام نزدک آمریکا شد و به بازدهی ۴۱۱ درصدی  رسید که البته ۲۴۹ درصد رشد سهام شرکت ، مربوط به روز پس از عرضه اولیه مربوط است. اوج قیمت سهام شرکت ۹ دسامبر ۲۰۲۰ به ۱۵۰ دلار رسید ولی با افت قیمت سهام شرکتهای تولید واکسن کرونا ، قیمت سهام این شرکت به ۸۰ دلار رسید. سهام این شرکت با ارزش ۰.۱۲ یورو و ۱۷۷.۹ میلیون سهم با آخرین قیمت ۸۶ دلار ارزش بازار شرکت را به ۱۵.۱ میلیارد دلار رسانده است .

با این حال اخبار مثبت و رشد دوباره قیمت سهام شرکتهای تولید واکسن همچون بایون تک و مدرنا می تواند تاثیر مثبتی بر روی قیمت سهام بگذارد . دوره lock up ( دوره ای که سهامداران عمده قدیمی نمی تواند بعد از عرضه اولیه سهام را در بازار بفروشند و زمان نزدیک انقضا به کاهش نسبی قیمت سهم منجر می شود) ۱۸۰ روز است و ۱۰ فوریه ۲۰۲۱ منقضی می شود.
 

تحلیل صورت های مالی :

صورت های مالی شرکت که در بیانیه ثبت منتشر شده نشان می دهد در شرایطی قرار دارد که فعلا به علت هزینه های گزاف تحقیقاتی و عملیاتی برای پیشبرد واکسن و سایر داروهای بر پایه mRNA  دارای زیان عملیاتی سنگینی است اما با توجه به نتایج مثبت فعالیت های عملیاتی به خصوص مرحله ۳ واکسن کرونا به نظر می رسد شرایط فعلی را تغییر دهد .

بنابراین درآمدها و هزینه های زیادی در ماه های آینده بر صورت های مالی نقش خواهد بست که به نظر می رسد آینده روشنی در پیش داشته باشد . این شرکت در صنعتی فعالیت می کند که در این حوزه بسیار پیشرو بوده و به همراه شرکت های رقیب مانند بایون تک و مدرنا برای درمان سرطان و ویروس و ... تواناهایی دارند که می توان در سالهای آینده به این سرمایه گذاری امیدوار بود .

 شرکت در آخرین صورتهای سود و زیان ، 71.0 میلیون یورو برای نه ماه منتهی به 30 سپتامبر 2020 زیان داد که معادل 0.61 یورو برای هر سهم است. اما شرکت در گزارش ثبت اعلام کرده از بدو تأسیس متحمل خسارات قابل توجهی شده و خالص زیان تلفیقی برای سال منتهی به 31 دسامبر 2019 معادل  99.9 میلیون یورو و زیان انباشته 539.8 میلیون یورو بوده و انتظار می رود در آینده همچنان متحمل ضرر و زیان باشد .

اما تحقیق و توسعه ادامه دارد و برای محصول آماده و تجاری سازی محصولات  و... مقدار قابل توجهی به منابع مالی نیاز دارد . زیان خالص و جریان های نقدی منفی متحمل شده تاکنون ، همراه با ضررهای احتمالی آینده ، تأثیر نامطلوبی بر کسری و سرمایه در گردش سهامداران داشته و میزان سود و زیان خالص آینده تا حدی به سرعت رشد هزینه های آینده و توانایی تولید درآمد بستگی خواهد داشت .

 

روزبه معین زاده  تحلیل گر بازار سرمایه
 [email protected]

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ