کد خبر: ۱۶۳۶۸۷
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰

علامت مهم رئیس کل بانک مرکزی از کاهش انتظارات تورمی !

علامت مهم رئیس کل بانک مرکزی از کاهش انتظارات تورمی !

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به رشد ۱۵.۵ درصدی پایه پولی در ۹ ماهه سال جاری ، علامت مهم کاهش انتظارات تورمی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی درباره متغیرهای پولی در اینستاگرام اعلام کرد: در گزارش تحلیلی ماه گذشته بانک مرکزی که امروز منتشر شد،رشد ۱۵.۵ درصدی پایه پولی در ۹ ماه سال جاری، توقف رشد پول در آذر و کاهش ۱۰.۳ درصدی رشد دوازده ماهه این متغیر نسبت به آبان 99 قابل توجه است که علامت مهمی از کاهش انتظارات تورمی است.

کنترل رشد پایه پولی، علیرغم شرایط بی سابقه اقتصادی و انتقال بیشتر فشارهای آن به بانک مرکزی، اگرچه مطلوب این بانک نیست اما اولاً رشد پایه پولی و نقدینگی باید بر اساس شرایط مورد توجه قرار گیرد و ثانیاً بانک مرکزی برای بهبودکنترل رشد متغیرهای پولی، محدودیت بر رشد ترازنامه بانک‌ها را از دی ماه جاری ابلاغ کرده تا آنچه که مقدور است جهت کنترل تورم بکار گیرد.

امروزه مهمترین دست آورد علم اقتصاد در عرصه سیاست گذاری، شناخت ریشه های تورم و درمان آن است. این مهم نتیجه سه تغییر مهم و کلیدی بوده است. ۱-سیاست مالی بر اساس یک قاعده مشخص انجام گیرد. ۲-سیاست پولی مستقل و متمرکز بر اهداف قانونی باشد. ۳-بانک مرکزی به هدف کاهش پایدار تورم متعهد باشد.

برای تحقق این سه امر در کشورهایی که توفیقات مهمی در مهار و کنترل تورم داشته‌اند، نهادهای قانونگذار اجازه هرگونه دخالت و سلطه بر سیاست‌ گذاری پولی را از نهادهای مختلف گرفته‌اند و بانک مرکزی را متولی سیاست پولی کرده‌اند. لذ ااستقلال بانک مرکزی صورت قانونی و الزام‌آور گرفته است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ