کد خبر: ۱۶۳۷۰۴
۰:۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱

تکلیف بانک ها در رشد ماهانه ۲ و ۲.۵ درصدی ترازنامه و تهدید به اقدامات تنبیهی
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد :

تکلیف بانک ها در رشد ماهانه ۲ و ۲.۵ درصدی ترازنامه و تهدید به اقدامات تنبیهی

رئیس کل بانک مرکزی با خوش بینی به بهبود شرایط اقتصادی گفت: ترازنامه بانک های تجاری و تخصصی از اول دی باید ماهانه ۲ و ۲.۵ درصد رشد کند. در غیر این صورت اقدامات تنبیهی اعمال خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی در جلسه دوره ای با مدیران عامل بانک ها گفت: باتوجه به تحولات بین المللی، بی شک شرایط بهبود خواهد یافت . زیرا در این مدت دشمن فشار بسیاری را بر مردم وارد کرد و مقاومت مردم جواب داد .

وی ادامه داد: سیالیت پول صفر شده که به معنای توقف رشد پول به معنای حجم سپرده دیداری و اسکناس و مسکوک و نویددهنده کنترل انتظارات تورمی بوده و سیگنال مثبتی به بازارها و آرامش بازارها تلقی می‌شود. چون آمارها حاکی از رشد ۱۵.۵ درصدی پایه پولی در ۹ماه و توقف رشد پول در آذر و کاهش ۱۰.۳ درصدی رشد دوازده ماهه است.

این مقام مسئول افزود: در صورتی که بانک مرکزی مستقل و براساس نظرات کارشناسی تصمیم بگیرد، کنترل تورم آسان خواهد شد و در طولانی مدت ، هدف تورمی محقق خواهیم شد.

همتی درباره کنترل ترازنامه بانکها هم توضیح داد: بانک مرکزی از ابتدای دی ، ترازنامه بانک ها را هر سه ماه کنترل می کند و بانک ها باید در خصوص رشد ترازنامه ها کنترل لازم داشته باشند. در غیر این صورت طبق مجوزهای شورای پول و اعتبار ، اقدامات تنبیهی اعمال خواهد شد. بنابراین از اول زمستان ترازنامه بانک های تجاری و تخصصی باید ماهانه دو  و ۲.۵ درصد رشد کند.  

وی درباره انتقاداتی از درباره عملکرد بانک ها هم گفت: طی هشت ماه سال ، بانک ها بیش از هزارهزار میلیارد تومان وام دادند که ۳۰ درصد متعلق به بخش صنعت است. در مجموع ۶۰ درصد سرمایه در گردش بوده که به معنای آن است که حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از ابتدای سال بابت سرمایه گردش اعطا شده و به بخش های مختلف اقتصادی همچون صنعت، کشاورزی و بازرگانی تعلق گرفته است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ