کد خبر: ۱۶۳۷۰۵
۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱

مصوبه واردات خودرو از مناطق آزاد اجرایی نیست
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:

مصوبه واردات خودرو از مناطق آزاد اجرایی نیست

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از قابل اجرا نبودن مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰برای واردات خودرو از مناطق آزاد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی دادفر درباره مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ برای واردات خودرو به ایرنا گفت: نزدیک به سه سال است که خودروی صفرکیلومتر وارد مناطق آزاد نشده و مطابق قانون باید حداقل یک سال از زمان تولید خودروهای خارجی گذشته باشد تا امکان شماره‌گذاری فراهم شود.همچنین خودروهای دست دوم به هیچ عنوان اجازه ورود ندارند. براین اساس همه این قوانین باید لغو شوند تا طرحی که کمیسیون تلفیق ارائه داده، امکان اجرا داشته باشد.

وی افزود:  به‌ عنوان نمونه یک دستگاه خودروی توسان با کارکرد ۴۰ هزار کیلومتر بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان در مناطق آزاد قیمت دارد.لذا ورود این خودرو به داخل با احتساب هزینه‌های عوارض، تعرفه ورودی، مالیات و شماره‌گذاری حدود ۱.۵ میلیارد تومان تمام می‌شود. درحالی که قیمت آن در سایت‌های خودرویی حدود ۱.۲ میلیارد تومان است.

این مقام مسئول ادامه داد: چنانچه واردات به سرزمین اصلی تحقق یابد به دلیل کمبود خودرو در منطق آزاد، قیمت آنها رو به افزایش خواهد گذاشت. در حالی که در بازار داخل نیز کاهش قیمتی اتفاق نیفتاده است.

بر اساس این گزارش، پیش از این تعیین اعداد و ارقامی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای حقوق ورودی خودروی صفر کیلومتر، اخذ عوارض شماره‌گذاری و درآمد حاصل از افزایش عوارض واردات خودروهای سواری روی کشتی از نظر کارشناسان به معنای چراغ سبزی برای آزادسازی واردات خودرو از سوی فعالان بازار تعبیر شده بود.

بازار خودروهای وارداتی از حدود سه سال قبل با تغییرات پی در پی سیاست‌ها روبه‌رو بود. بسته شدن ۶ ماهه سامانه ثبت‌سفارش در سال ۹۶، افزایش تعرفه‌های گمرکی، تغییر و یکسان‌سازی قیمت ارز سبب شده این بازار با جهش قیمت‌ها روبرو شود.

وزیر وقت صنعت در ۳۰ خرداد ۹۶ مصوبه اقتصاد مقاومتی را برای اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرد که طبق آن ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا از جمله خودرو بود، ممنوع شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ