کد خبر: ۱۶۴۱۱۳
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۳

پالایشگاه گازی بید بلند خلیج فارس با سرمایه گذاری ۳.۴ میلیون دلاری افتتاح شد
توسط رئیس جمهور

پالایشگاه گازی بید بلند خلیج فارس با سرمایه گذاری ۳.۴ میلیون دلاری افتتاح شد

یکی از عظیم‌ترین طرح های منطقه و خاورمیانه با سرمایه گذاری ۳.۴ میلیون دلاری با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن روحانی در مراسم آغاز بهره برداری از پالایشگاه گازی بید بلند خلیج فارس که روز گذشته برگزار شد،گفت: این پالایشگاه با سرمایه گذاری ۳.۴ میلیون دلاری ،یکی از عظیم‌ترین طرح ها در سطح منطقه و خاورمیانه است و در شرایطی افتتاح شد که طی سال های ۹۴ و ۹۵ بعد از برجام دست و بال ایران برای صادرات نفت باز شده بود و بخش بزرگی از درآمد نفتی به صندوق توسعه وارد شد و توانستیم برای تکمیل و به بهره برداری رسیدن این طرح هزینه کنیم.

وی افزود: برخی فکر می کنند همه پول فروش نفت در اختیار دولت است. درحالی که ۳۸ درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه واریز می‌شود و ۱۴.۵ درصد آن نیز برای توسعه و اداره نفت در اختیار شرکت ملی نفت است و امیدواریم سال آینده همانطور که پیش‌بینی کرده ایم روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت بفروشیم و با درآمد حاصل از آن بتوانیم طرح های توسعه ای بیشتری را تکمیل و افتتاح کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: ایران از نظر منابع انرژی جایگاهی ویژه و مهم در منطقه دارد و با در اختیار داشتن ۳۲ هزار میلیارد متر مکعب گاز، بزرگترین منبع گازی جهان است و از لحاظ منابع گاز در سطح جهان مقام اول را دارد. به نتیجه رسیدن طرح جمع آوری گازهای مشعل سوز ( فلرها) که موجب آلوده شدن فضا می شوند یکی از اقدامات مهم محیط زیستی این دولت بوده است.

روحانی گفت: تاریخ ایران در دولت دوازدهم برای اولین بار شاهد تولید روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز است. متاسفانه با این همه گازی که تولید می‌کنیم باز هم در زمستان مشکل داریم و باید مصرف را مدیریت کنیم.

وی افزود: دنیا نیازمند به نفت و گاز ایران است و یکی از منشأهای قدرت ملی مسئله انرژی است و می توانیم هاب منطقه در تولید و صادرات برق، گاز باشیم. در زمینه استحصال و پالایش گاز کار بزرگی انجام می دهیم اما در زمینه صادرات گاز عقب هستیم و باید در زمره ۵ کشور اول باشیم و علاوه بر غرب در جنوب و شرق هم گاز صادر کنیم که باید برای سال‌های آینده و دولت های بعدی برنامه ریزی کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر سیاست خارجی نبود و اگر برجام در ۹۴ به ثمر نرسیده بود، پولی در صندوق توسعه نداشتیم که برای پیشرفت طرح ها هزینه کنیم.

روحانی با اشاره به نقش مهم بانک ها در حمایت و تامین اعتبار اجرای طرح های بزرگ توسعه ای گفت: بانک های سپه، صنعت و معدن، تجارت، ملت و پارسیان با تشکیل کنسرسیوم و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی توانستند هزینه‌های این طرح عظیم را تامین و آن را به ثمر برسانند که با افتتاح آن بخش خصوصی در صنایع بالادستی پتروشیمی هم می تواند فعال شود .

وی افزود: در آغاز این دولت تولید روزانه بنزین کمتر از ۵۰ میلیون لیتر بود که امروز تولید بنزین به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده و بیش از ۲ برابر شده و از وارد کننده بنزین به صادرکننده تبدیل شده ایم.صادرات فرآورده های نفتی هم در مقایسه با سال ۹۲ چهار برابر شده است.

روحانی ادامه داد: این طرح عظیم که ۱۸ درصد آن در دولت قبلی و ۸۲ درصد در این دولت اجرا شده، سالانه ۷۰۰ میلیون دلار محصول صادر می کند و می تواند در عرض ۴.۵ سال سرمایه هزینه شده را برگرداند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ