کد خبر: ۱۶۴۲۵۰
۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۶

مشخصات چک‌های جدید با دو رنگ صورتی و بنفش و اقدام سختگیرانه
سخنگوی اجرای قانون‌چک خبر داد:

مشخصات چک‌های جدید با دو رنگ صورتی و بنفش و اقدام سختگیرانه

سخنگوی اجرای قانون چک در خصوص مشخصات چک‌های جدید که سال آینده روانه بازار می‌شوند توضیحاتی ارائه کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آمنه نادعلی‌زاده درباره مشخصات چک‌های جدید گفت: این چک‌ها مثل سابق شناسه ۱۶‌رقمی دارند ولی صورتی و بنفش رنگ هستند . عبارت تاکیدی مبنی بر اینکه فعال‌سازی چک مشروط به ثبت آن در سامان صیاد است بر روی آنها درج شده و یک بارکد دو بعدی دارند که گیرنده می‌تواند با اسکن آن وضعیت اعتباری صادرکننده را استعلام کند.این چک‌ها با نشان جدید بانک‌های مختلف چاپ می‌شوند ولی به لحاظ رنگ و محتوا یکسان‌سازی شده‌اند.

وی افزود: از سال آینده که چک‌های جدید چاپ می‌شوند، صادرکنندگان باید آنها را در سامانه ثبت کنند و گیرنده چک باید از صادرکننده بخواهد که چک در سامانه حتما ثبت‌شده باشد. در غیر این صورت بانک نمی‌تواند مبلغ آن را پرداخت کند. اگر گیرنده بخواهد چک جدید را به شخص ثالث انتقال دهد این عمل هم ‌باید در سامانه صیاد ثبت شود.

این مقام مسئول ادامه داد: صدور چک‌های جدید در وجه‌ حامل ممنوع است. لذا گیرنده از پذیرش آن خودداری کند. همچنین در قانون جدید برای صادرکننده چک برگشتی محدودیت‌های بیشتری مانند محدودیت افتتاح حساب، دریافت تسهیلات، ضمانت و محدود‌شدن حساب‌ها در سایر بانک‌ها در نظر گرفته شده است.

نادعلی‌زاده گفت: اقدام سختگیرانه دیگر برای صادرکننده چک برگشتی این است که به میزان کسری مبلغ چک برگشتی، حساب‌های فرد صادر کننده چک مسدود می‌شود و تا زمان تعیین‌ تکلیف حساب‌ها در انسداد باقی می‌ماند و پس از آن نسبت به رفع انسداد حساب‌ها اقدام می‌شود.

وی افزود: این قانون با نگاه سیستمی، اقدامات پیشگیرانه را از طریق سامانه صیاد به اجرا می‌گذارد و در مرحله نخست وظیفه دارد به افراد فاقد صلاحیت همچون صادرکنندگان چک برگشتی رفع سوءاثر نشده یا افراد دارای محکومیت قضایی دسته‌چک ندهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ