کد خبر: ۱۶۴۲۶۲
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۶

واکنش ایران به توقیف نفتکش در اندونزی و مواضع اخیر عربستان
سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد:

واکنش ایران به توقیف نفتکش در اندونزی و مواضع اخیر عربستان

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به توقیف نفتکش ایران در اندونزی گفت : منتظر دریافت اطلاعات بیشتر هستیم .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید خطیب زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه در واکنش به توقیف نفتکش ایران در آب‌های اندونزی گفت: برخی اطلاعات ضد و نقیض دریافت کرده‌ایم .منتظر اطلاعات بیشتر از طرف دولت اندونزی هستیم و اگر به نتیجه‌ای برسیم اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: ساعت 10:30صبح امروز محمدباقر قالیباف رئیس مجلس با رئیس کنگره خلق چین به صورت تلفنی رایزنی کرده و همچنین امروز نخستین روز سفر محمد جواد ظریف به منطقه است. وی شب گذشته وارد باکو شد و در ادامه به سایر کشورهای منطقه سفر خواهد کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: شاید مهمترین تصمیم ظریف در مذاکره اخیر با همتای ایرلندی اظهار تمایل طرف ایرلندی برای بازگشایی سفارت در ایران بود. همچنین ظزیف با همتای ترکیه‌ای تلفنی درباره همکاری‌های دوجانبه صحبت کرد و همان روز ایران برخی مقامات اسبق دولت آمریکا را در فهرست تحریم قرار داد.

خطیب زاده گفت: مواضع ایران درباره برجام تغییر نکرده و تا شاهد رفع تحریم‌ها و اجرای موثر توافق از سوی آمریکا و سایر طرف‌ها نباشیم هیچ اتفاقی از سوی ایران رقم نخواهد خورد اما در صورت پایبندی طرف مقابل به تعهدات، اقدامات کاهشی ایران هم برگشت پذیر است.صحبت‌ زیاده شنیده‌ایم اکنون نوبت عمل است.

وی افزود: درباره اظهارات روزهای اخیر وزارت خارجه عربستان ، موضع ایران درباره همسایگان یکسان است. وقتی طرح صلح هرمز به منطقه ارسال و از طریق کویت به عربستان هم ارسال شد،اعلام شد که تهران به دنبال سازوکار منطقه‌ای، بومی و چارچوب همکاری است.سیاست منطقه‌ای ایران عوض نشده و اگر ریاض از چرخه باطل خشونت و همکاری با کشورهای فرامنطقه‌ای فاصله بگیرد،گام‌های موثرتری برمی داریم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: نمی‌توانیم شاهد این باشیم که بمباران روزانه در یمن ادامه دارد اما صحبت از صلح در یمن شود یا آنکه در روزهای پایانی قدرت ترامپ یکی از گروه‌های یمنی را در فهرست تروریسم آمریکا قرار دهند اما در عین حال، صحبت شود که ریاض آماده حل و فصل مسائل منطقه‌ای است. یک شجاعت در طرف سعودی و تغییر گفتمان نیاز است.

خطیب زاده درباره اتفاق تروریستی روزهای اخیر در عراق گفت:  با مردم عراق پیوستگی‌های عمیق و تاریخی داریم. اتفاق تروریستی روزهای اخیر نشان دهنده چهره کریه تروریسم است که برخی فکر می‌کنند می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند و با آشفته کردن وضعیت منطقه از آب گل‌آلود ماهی بگیرند اما ایران در کنار متحدان اجازه نمی‌دهد بار دیگر داعش در عراق و منطقه سازماندهی شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ