کد خبر: ۱۶۴۶۸
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۸/۱۶

جزییات توافق امروز و آثار کاهش سود بانکی بر صنعت بانکداری، بازارها و بورس
در گفت وگوی بورس پرس با یک مقام مسئول اعلام شد:

جزییات توافق امروز و آثار کاهش سود بانکی بر صنعت بانکداری، بازارها و بورس

یک مدیر بانکی با اعلام جزییات توافق امروز بانک ها برای کاهش نرخ سود و سپرده بین بانکی به ۱۸ و ۲۴ درصد، آثار این تصمیم را بر صنعت بانکداری، بازارها و بورس ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی اعلام توافق صبح امروز مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی برای کاهش نرخ سود سپرده بانکی از 20 به 18 درصد و بین بین بانکی از 26 به 24 درصد که از اول آذر اجرا خواهد شد، یک مدیر بانکی با اعلام جزییاتی از این تصمیم، آثار این تصمیم را بر صنعت بانکداری، بازارها و بورس را ارزیابی کرد.

وی گفت: در جلسه امروز، مدیران بانک ها این توافق کردند و قرار گذاشتند سود 18 درصدی و بین بانکی 24 درصدی را رعایت کنند. از سوی دیگر مقرر شد کار گروهی متشکل از حدود 5 بانک تشکیل شود تا ساز و کار اجرایی این تصمیم از ماه آینده را تعیین کند. بنابراین فعلا" نمی توان زمان دقیقی برای اجرا کاهش نرخ سود بانکی اعلام کرد.

این مدیر در پاسخ به این سئوال که آیا این تصمیم با نظر شورای پول و اعتبار بوده و آیا این نهاد با توافق بانک ها همراه خواهد شد یا خیر؟ به بورس پرس توضیح داد: شورای پول و اعتبار در صورت پایبندی همه بانک ها به این توافق و عدم سراریز شدن منابع بانک ها به موسسات اعتباری غیر مجاز با نرخ های سود غیر منطقی و بالا و همچنین در صورت تثبیت این نرخ در نظام بانکی و عرضه و تقاضای منطقی، با کاهش 2 درصدی نرخ سود موافقت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی هم طی هفته های اخیر تسهیلات جالبی را برای بانک های معتبر تخصیص داده ، درباره آثار کاهش نرخ سود بانکی بر بازارها هم اظهار داشت: برخلاف برخی که گمان می کنند با کاهش نرخ سود بانکی ، منابع مالی از بانک ها خارج شده و به ضرر بانک ها تمام می شود، باید گفت کاهش نرخ سود اولا" موجب تغییر سپرده گذاری از سرفصل های بلندمدت به سرفصل کوتاه مدت خواهد شد. دوما" منابع سپرده گذاران به فرض حرکت به سمت سایر بازارها، همچنان در بانک ها باقی خواهد ماند. سوما" با کاهش نرخ سود بانکی ، بهای تمام شده پول بانک ها هم کاهش و موجب افزایش گردش مالی و رفع موانع و در نتیجه بهبود سودآوری خواهد شد.

وی با اشاره به آزاد شدن منابع مالی بانک ها نزد بانک مرکزی افزود: با این حال با توجه به شرایط نیمه اول سال ، آثار کاهش سود بانکی در صنعت بانکداری در صورت های مالی سال جاری به تناسب باقی ماندن 4 ماه از سال خواهد بود می تواند بر اقتصاد کشور موثر باشد. با این حال می توان به آینده مثبت صنعت در سال 95 و به شرط رعایت همه بانک ها و موسسات در پرداخت سود، امیدوار داشت. این درحالی است که احتمال دارد نرخ ارز در کوتاه مدت با رشد مواجه شود ولی باید منتظر تصمیم دولت در این بازار و مکانیزم عرضه و تقاضا بود.

این مدیر بانکی در واکنش به دیگر سئوال بورس پرس مبنی بر اینکه با این اوصاف، کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی و بین بانکی چه تاثیری بر بورس خواهد داشت: واقعیت این است که بورس ایران به متغیرهای متعددی وابسته است و نمی توان با یک عامل (کاهش نرخ سود بانکی) منتظر رشد و تغییر محسوس بازار سهام بود. چرا که متغیرهای مهم دیگری چون قیمت های جهانی نفت و محصولات اصلی ، نرخ خوراک پتروشیمی ها ،تعرفه واردات و صادرات ، نظام قیمت گذاری محصولات و ... وجود دارد که می تواند در آینده صنایع موثر باشند. با این حال کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی می تواند اثر روانی مثبتی بر بورس داشته باشد ولی با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن رفتارها، باید منتظر خرد عمومی بازار و تصمیم فعالان بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۸/۱۶
0
0
پاسخ
سود بانکی باز هم بالاست باید از 18 به 10 میرسید نمیشه اقتصاد را فدای چند بانک کرد
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ