کد خبر: ۱۶۴۸۰۲
۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰

برنامه تعمیق بورس و ETF ها / توضیح درباره دستکاری سهام / انتقاد از سیاسیون
وزیر اقتصاد خبر داد:

برنامه تعمیق بورس و ETF ها / توضیح درباره دستکاری سهام / انتقاد از سیاسیون

وزیر اقتصاد با اشاره به برنامه تعمیق بورس و ETF ها و توضیح درباره دستکاری قیمت سهام گفت: سیاسیون گاهی با برخی موضع گیری‌ها باعث آسیب‌هایی به بورس می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهاد دژپسند با مرور چالش‌های اقتصادی اوایل انقلاب و بیان اینکه شرایط اقتصادی در برخی از زیرساخت‌ها به ویژه بعد از جنگ بصورت مستمر در حال بهبود بوده در برنامه تیتر امشب گفت: یکی از شاخص‌های مهم، شاخص ضریب جینی است که به ۰.۳۹ رسیده و سهام عدالت یکی از موارد مربوط است.

وی افزود: بر اساس آخرین جلسه کمیته راهبری برگزاری انتخابات مجامع استانی از ۱۳ تا ۲۷ رجب، انتخاب هیات مدیره شرکت‌های مجامع استانی سهام عدالت انجام خواهد شد. برای تعمیق بورس باید پذیرش شرکت‌ها را برای ورود تسهیل کنیم. پذیرش با عرضه متفاوت است شرکتی که مدارک کامل داشته باشد حداکثر ظرف یک ماه پذیرش می‌شود اما باید شرایط برای عرضه فراهم باشد.

این مقام مسئول درباره مشکلات اخیر بازار سرمایه و سرمایه گذارانی که بعد از تبلیغات انجام شده پیرامون صندوق های ETF وارد بازار شدند، توضیح داد: کسی که به بازار سرمایه می‌آید، نوسانی بودن بورس را می‌بیند. سهامداری بطور کلی دو مزیت دارد. یکی ناشی از ارزش سرمایه و دیگری سود سرمایه است و کسی نباید در بازار سهام نگاه کوتاه مدت داشته باشد. بارها در رادیو و تلویزیون به مردم گفته بودیم تمام دارایی ها را در یک سبد قرار ندهند.

دژپسند ادامه داد: تسهیلاتی را برای افزایش سرمایه و مشوق های مالیاتی ایجاد و ابزارهای مالی نیز چه در بازار بدهی و چه در بازار سرمایه تعریف کردیم. اکنون تعداد بازارگردان‌ها از ۱۷۵ در فروردین ماه به ۵۳۰ رسیده است.  میزان خرید ETF پالایشی و دارا یکم از عرضه اولیه‌ها خیلی کمتر بود که برنامه ریزی برای ETF‌ها به نحوی که نوسانات آن به سهامدار کمتر ضرر برساند در دستور کار است. در حال حاضر آخرین عرضه اولیه معادل ۳.۷ میلیون نفر شرکت کردند و فرهنگ سرمایه‌داری جا می‌افتد. ظرفیت یک میلیون و خرده‌ای برای گرفتن کد بورسی شکل گرفته و مجوز برگزاری مجمع الکترونیک را در بورس گرفتیم.

وی در پاسخ به ادعا‌هایی مبنی بر دسترسی برخی به اطلاعات مالی افراد و دستکاری قیمت‌ها توضیح داد: برخی اطلاعات در گزارش رسیده، بررسی شد اما برخی از تحولات و نوسانات غیر طبیعی و ناشی از فضای بیرون بود. سیاسیون گاهی با برخی موضع گیری‌ها سبب آسیب‌هایی می‌شوند بخصوص که همگی از فرّار بودن سرمایه مطلع هستیم.

درآمد‌های مالیاتی بیش از میزان مصوب محقق شد

وزیر اقتصاد با بیان اینکه مالیات بر عملکرد در ۱۱ ماه سال ۹۸ بصورت عادی بود اما با شیوع کرونا شرایط تغییر کرد، ادامه داد: بخش کشاورزی، مناطق آزاد و شرکت‌ های دانش بنیان که از بخش‌های پیشتاز رشد توسعه هستند از مالیات معافند. در شرایطی که هزینه‌ها رشد زیادی داشته اند، ۲۵ درصد رشد مالیات نیز کافی نیست. دلیل افزایش هزینه‌ها نیز مسائلی مانند تعدیل حقوق ها است.

دژپسند اضافه کرد: در سال گذشته بیش از میزان مصوب مالیات محقق شد و سال جاری هم همینطور بوده یعنی سازمان مالیاتی از تکلیف قانون گذار جلوتر است. دلیل آن هم شرایط بحران اقتصادی کرونا این است که موفق شده اند، بسیاری از مجاری فرار مالیاتی را پیدا کنند.

وی درباره لایحه اصلاح نظام بانکی نیز گفت: بعید نیست دو دستگاه دولتی با هم اختلاف داشته باشند اما اصلاح نشدن لایحه نظام بانکی به دلیل اختلاف بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیست.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ