کد خبر: ۱۶۵۵۶۵
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰

مقایسه سرمایه گذاری در رمزارزها و سهام + علت عدم افت سنگین شاخص
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

مقایسه سرمایه گذاری در رمزارزها و سهام + علت عدم افت سنگین شاخص

کارشناس بازار سرمایه ضمن مقایسه سرمایه گذاری در رمزارزها و سهام و علت عدم افت سنگین شاخص، پیش بینی کرد بورس ریزش سنگینی را تجربه نکند و بیشتر شاهد اصلاح زمانی باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیرعلی امیرباقری با اشاره به خطرهای تهدیدکننده سرمایه گذاری در رمز ارزها به ایرنا گفت: سرمایه گذاری در رمز ارزها و کسب بازدهی کلان از این بازار از جمله مسایلی است که به‌تازگی بسیار به گوش می رسد. این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که رمز ارزها در زمره سرمایه گذاری هایی قرار دارند که می توانند جزو پرریسک ترین بازارها برای سرمایه گذاری محسوب شوند.

وی افزود: هیچ‌گونه معیاری برای ارزش‌گذاری رمز ارزها وجود ندارد. به هیچ عنوان وجود مبنا برای ارزش گذاری این رمز ارزها امکان پذیر نیست و با معیار ارزش گذاری در بازارهای دیگر نمی توان اقدام به محاسبه قیمت ذاتی این رمز ارزها کرد تا از این طریق معاملات توجیه‌پذیر شوند. وجود نوسان های شدید در رمز ارزها ناشی از عدم وجود قیمت ذاتی است و فقط نیروی عرضه و تقاضا بر این بازار موثر و تعیین کننده مسیر معاملات است. در بازار جهانی پیش بینی شده بازار رمز ارزها وارد یک فضای حباب‌گونه شده و سرمایه گذاران باید برای سرمایه گذاری در این بازار احتیاط کنند.

این کارشناس بازار سرمایه به سرازیر شدن سرمایه ریالی به سمت رمز ارزها اشاره کرد و ادامه داد: این سرمایه ها باید بصورت ارزهای خارجی از داخل، خارج شوند اما در شرایط کنونی تنگنای ارزی  این عمل نمی‌تواند اقدامی شایسته باشد. بانک مرکزی و سایر نهادهای نظارتی باید دقت مضاعفی داشته باشند تا مانع از خروج ارز و به خطر افتادن سرمایه سرمایه گذاران در این فضای ملتهب شوند.

فراگیری اصلاح زمانی در بازار سهام

امیرباقری درخصوص وجود نوسان در معاملات بازار سهام نیز عنوان کرد: در چند وقت اخیر در بازار سهام هم شاهد عرضه های شدید، فشار فروش و خروج نقدینگی است اما یکی از دلایلی که اکثر سهام بازار در مسیر نزولی قرار داشت اما شاخص بورس چندان واکنش زیادی نشان نداد و افت آن متناسب با فشار فروش سهام بازار نبود، ناشی از ایجاد محدودیت دامنه نوسان در بازار بود که سمت منفی آن در سطح ۲ درصد نگه داشته شده و اجازه اصلاح سنگین به شاخص بورس را نمی دهد.

وی اضافه کرد: محدود کردن دامنه نوسان در روند منفی، اصلاح قیمتی را به اصلاح زمانی تبدیل می کند و بازار را در مسیر فرسایشی قرار می دهد. بازارها زمانی می توانند به سمت کارایی حرکت کنند که دامنه نوسانی در بازار وجود نداشته باشد و قیمت ها با توجه به عرضه و تقاضا و براساس واقعیت های اقتصادی تعیین شوند. وجود دامنه نوسان باعث ایجاد جهت‌دهی و محدودیت معاملات و در نتیجه منجر به افزایش انحراف از کارایی مطلوب بازار می شود. پیشنهاد می شود برای بازگشت شرایط معاملات به قبل تلاش شود و انتظار می رود بازار با قوانین جدید دستخوش فشار مضاعف نشود.

وجود نوسان در بازار ارز

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وجود فضای نوسانی در بازار داخلی ارز توضیح داد: نرخ ارز در رقمی بین ۲۱ تا ۲۵ هزار تومان در نوسان است و ریشه های این موضوع، وجود نوسان در سیاست خارجی است که اکنون در حال تجربه آن است. با توجه به چرخش مسایل سیاسی در آمریکا و سیگنال هایی که به لحاظ اقتصادی در خروج از تحریم دریافت می شود بطور عمده فعالان بازار، چشم انداز تورم را افزایشی نمی بینند و با توجه به امکان ایجاد فضای رکودی، احتمال تسری این موضوع به همه بازار وجود دارد و بازارهای سرمایه گذاری را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

امیرباقری با بیان اینکه بازار سرمایه از جمله بازارهایی است که از این موضوع تاثیر می پذیرد، تصریح کرد: زمانی که چشم انداز بالایی برای نرخ ارز در تصور نباشد، تورم کنترل می شود که این امر زمینه ایجاد فضای رکودی در کلیت اقتصاد را فراهم می کند. در نهایت ضمن کاهش چشم اندازها شاهد فشارها بر روی قیمت ارز خواهیم بود به همین دلیل در کوتاه مدت نباید در انتظار روندهای انگیزشی قوی در بازار بود. به نظر می رسد با توجه به پیش بینی ها در زمینه بهبود شرایط سیاسی، لغو حدودی تحریم ها و ایجاد فضای مطلوب اقتصادی تا اندازه‌ای در میان و بلندمدت تنفس اقتصادی ایجاد شود و از طرفی، دولت حاضر و بعدی به این نتیجه رسیدند که کنترل دستوری نرخ ارز راهکار مناسبی نیست و انتظار می رود در میان و بلندمدت فضای بازار سرمایه با کلیت اقتصاد رشد کند.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران باید در محاسبات متغیرهای اقتصادی و چشم اندازها را در نظر بگیرند، گفت: با توجه به چشم اندازها باید سناریوهای مختلفی در نظر گرفته و هر سناریو منجر به محاسبه سود شرکت ها شود تا در چیدمان پرتفوی بتوانند سبد بهینه ای را برای رسیدن به بازدهی مطلوب کسب کنند.

سرمایه های حاضر در بانک وارد بورس نمی‌شوند

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در شرایط فعلی که قیمت ها نوسان دارند باید پرتفوی سرمایه گذاری را از ریسک های فزاینده مصون کرد بنابراین سهامداران می توانند به جای خروج سرمایه ها از بازار سهام و ورود به فضای بانک از ابزار بدون ریسک مانند صندوق با درآمد ثابت و اسناد خزانه که در بازار وجود دارد، استفاده کنند. عمده پولی که وارد بانک می شود دیگر به راحتی وارد بازار سرمایه نمی شود. فعالان بازار نباید چنین تصوری داشته باشند که با ورود بازار به فاز صعودی شاهد ورود نقدینگی ها به سمت بازار سهام باشند زیرا همیشه بعد از روند نزولی سنگین بازار سهام، بدبینی هایی در بازار ایجاد که این امر باعث می شود تا سرمایه خارج شده از بازار به راحتی دوباره وارد بازار سهام نشود.

امیرباقری به سهامداران توصیه کرد برای سرمایه گذاری از بازار های متنوعی استفاده کنند تا در صورت تغییر مسیر و چرخش روند بازار، همراه با معاملات بازار باشند و از فرصت های سرمایه گذاری بهره مند شوند. به نظر می رسد بازار ریزش سنگینی را تجربه نکند و بیشتر از اصلاح قیمتی شاهد اصلاح زمانی باشد. این اقدام به سرمایه گذاران فرصت می دهد تا سهام برتر را در بازار انتخاب و بدون عجله اقدام به معامله کنند و افق میان و بلندمدت را برای سرمایه گذاری داشته باشند تا از این طریق از فرصت های ایجاد شده در بازار منتفع شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ