کد خبر: ۱۶۵۷۸۱
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶

اثر خنثنی مصوبات جدید سازمان بورس  و پیش بینی وضعیت کلی بازار در هفته جاری
کارشناس بازارسرمایه اعلام کرد:

اثر خنثنی مصوبات جدید سازمان بورس و پیش بینی وضعیت کلی بازار در هفته جاری

کارشناس بازارسرمایه با اعلام اینکه مصوبات جدید سازمان بورس هم مانع از ریزش شاخص نشده ، مهمترین نکته بورس را اعلام و وضعیت کلی بازار در هفته جاری را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیرعلی امیرباقری با اشاره به مصوبات جدید سازمان بورس برای بهبود روند معاملات بازار سهام به ایرنا گفت: معاملات چهارشنبه نشان داد تصمیمات جدید هم نتوانست زمینه بهبود روند بازار را فراهم کند . چرا که هر گونه دستکاری و وضع قوانین ، فقط اصلاح زمانی را طولانی و اصلاح قیمتی را تبدیل به اصلاح زمانی می‌کند و منجر به حاکمیت فضای فرسایشی می شود .

وی افرود: مصوبه‌ اخیر سازمان که براساس آن صندوق های با درآمد ثابت باید ۱۵ درصد منابع را به خرید سهام اختصاص دهند با مصوبات دیگر و با روح بازار و  فلسفه تشکیل صندوق با درآمد ثابت ناسازگاز است. چرا برای حرکت به بازاری شفاف، کارا و عادلانه ، قیمت‌ها باید محرک خرید و فروش باشند نه دستورالعمل ها و اعمال فشار معاملات که در میان‌مدت و بلندمدت به جایی نخواهد رسید و فقط باعث به خطر انداختن امنیت سرمایه‌گذاری خواهد شد که از بزرگترین آفت های نه تنها بازار سرمایه بلکه کلیت اقتصاد است. 

این کارشناس ادامه داد: این موضوع در سال‌های گذشته با قوانین خلق الساعه مجلس و سایر نهادهای قانون گذار ، مغفول مانده و سرمایه گذار را از فعالیت‌های میان‌مدت و بلند مدت بر حذر می‌دارد و باعث شده نقش دلالانه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود. بنابراین مصوباتی برای الزام حرکت نقدینگی به صندوق‌ها با روح بازار آزاد متضاد است و نتیجه ان خروج پول حتی از صندوق‌ها به سمت بانک ها خواهد بود.

امیرباقری گفت : تحقیقات هم نشان می‌دهد چسبندگی نقدینگی وارد شده به بازار پول زیاده بوده و به راحتی از آن خارج و وارد بازار سرمایه نمی شود. لذا هرگونه قوانین و دستورالعملی که بخواهد صندوق‌های با درآمد ثابت را که به عنوان پارکینگ امن پول بازار شناخته می‌شود را تحت تاثیر قرار دهد مطلوب و معقول ارزیابی نمی‌شود. زیرا نقدینگی این صندوق‌ها در حاشیه قرار دارد تا در موقعیت‌های مطلوب دوباره وارد شود اما هر گونه تهدید این صندوق‌ها منجر به خروج نقدینگی از بدنه بازار و ورود آن به بانک ها می‌شود .

مهمترین نکته بورس و پیش بینی کلی بازار در هفته جاری

وی مهمترین نکته موثر بازار سرمایه و باقی بازارها را چشم‌اندار سیاسی و افزایش احتمال بازگشت آمریکا به برجام و نشانه‌هایی از آغاز فصل جدید مذاکرات دانست و افزود: بارها اعلام شده علت اصلاح سنگین شاخص را باید در خارج از بورس جست و جو کرد که ریشه آن به برخی عوامل اقتصادی با محوریت مسایل سیاسی باز می‌گردد اما در این میان با چشم‌انداز و مفروضات موجود ، قیمت‌ها به سطوح معقولی بازگشته‌اند.

وی ادامه داد: با این اوصاف انتظار می‌رود هفته جاری ، کلیت بازار از رکود و فرسایش خارج شود و حجم معاملات برخی از نمادها به ویژه نمادهای شاخص ساز ، معقول و طبیعی باشد . این در حالی است که فروش اوراق تامین مالی دولت رو به اتمام بوده و احتمال ورود نقدینگی‌ جدید به بازار بسیار زیاد است. با این وجود بسیاری از سرمایه‌گذاران مبادرت به خرید نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند زمانی وارد بازار شوند که چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی متناسب با روندها تغییر کند تا قادر به کسب منافع مطلوب کوتاه‌مدت باشند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ