کد خبر: ۱۶۵۸۶۲
۰:۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸

اعمال اصلاحات و خوش بین به آینده / رد اثر منفی دلار  و درخواست از بانک مرکزی
رئیس سازمان بورس اعلام کرد:

اعمال اصلاحات و خوش بین به آینده / رد اثر منفی دلار و درخواست از بانک مرکزی

رئیس سازمان بورس با اشاره به سه گروه از عوامل موثر بر بازار از اعمال اصلاحاتی خبر داد و با خوش بینی به آینده و رد اثر منفی تهدید کاهش دلار ، درخواستی از بانک مرکزی را مطرح کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدعلی دهقان دهنوی در جلسه هم‌اندیشی با مدیران که به همت دو کانون کارگزاران بورس و نهادهای سرمایه گذاری برگزار شد با اشاره اثر سه عامل مهم بر بازارسرمایه ، گفت: دسته اول ، متغیرهای کلان اقتصادی، غیر قابل کنترل مانند تورم، نوسان ارز، نرخ بهره بانکی و... هستند که مستقیم بر بازار اثر دارند.

وی ادامه داد: گروه دوم شامل قوانین، رویه ها و متغیرهای قابل کنترل مانند قیمت گذاری دستوری و اظهارنظرها هستند که با توجه به جایگاه اساسی بازار سرمایه در اقتصاد باید در سیاست گذاری های کلان مورد توجه باشند و حتی بخشی از مقررات ، اصلاح یا بهتر تدوین شوند. همچنین باید به سمتی حرکت کرد که تولید کنندگان بتوانند در فضای رقابتی و مبتنی بر روابط منصفانه و عادلانه منافع ناشی از تولید را با سهامداران شریک شوند.

این مقام مسئول با اشاره به  اینکه سومین عامل متغیرهای درونی بازار سرمایه هستند ، خاطر نشان کرد: حفظ آرامش و برقراری ثبات اولویت سازمان بورس بوده اما تلاطمات اقتصادی ناشی از برخی قوانین و رویه ها می تواند منافع سهامداران را تهدید کند. در این میان باید زمینه لازم حضور مردم را فراهم کرد و خدمات با کیفیت ارایه شود.

با سوادان مالی درباره بازار اظهار نظر کنند

دهقان دهنوی ادامه داد: وسعت بازارسرمایه بیشتر شده و بیش از ۶٠ میلیون سهامدار دارد که آرامش و تقویت هرچه بیشتر اعتماد نیاز دارد اما با این وجود ، بازاری تخصصی و مبتنی بر دانش است. لذا سازمان بورس صمیمانه درخواست می کند افرادی اظهار نظر کنند که از تخصص و دانش کافی مالی برخوردار باشند.

خوش بینی به آینده بازار و عدم تهدید کاهش دلار بر بورس

وی درباره چشم انداز بازار هم گفت: شرایط بازارسرمایه رو به بهبود بوده و کاهش احتمالی ، قیمت ارز هم تهدید نیست . چرا که باعث رفع محدودیت ها در تجارت خارجی می شود و بسیاری از هزینه های نقل و انتقال را کاهش می دهد. علاوه بر این رونق تولید، بازارهای جدید را به روی صادرات خواهد گشود. در این میان بازنگری در دستورالعمل بازارگردانی آغاز شده و مسیر به گونه ای طراحی خواهد شد که هم شرایط خاص بازار در نظر گرفته و هم از تجربیات جهانی بهره گرفته شود .

رییس سازمان بورس افزود: دامنه نوسان نامتقارن، زمانی در شورای عالی بورس تصویب شد که ، شرایط اقتصاد نا اطمینانی بود اما امروزه درحال تغییر و بهبود است. بنابراین دامنه نامتقارن، تصمیمی موقت بوده و قطعا در دراز مدت ، محدودیت ها کاهش و اصلاح خواهند شد .

دهقان تاکید کرد: بازار سرمایه متعلق به کل ایران است و همه با حس مسئولیت پذیری به دنبال توسعه این بازار هستند و باید در همه ابعاد مانند میزان ورود شرکت ها ، توسعه نهادهای مالی به لحاظ کمی و کیفی ، ابرنهادهای مالی و همچنین سرمایه گذاران توسعه بیشتری پیدا کند. صندوق توسعه بازار هم ثبات به همراه دارد و منافع آن به همه خواهد رسید. مصوبه در مورد صندوق های با درآمد ثابت هم حمایت از کلیت بازار و هم حمایت از دارایی ها بود.

درخواست از بانک مرکزی برای تنظیم نرخ‌های بازدهی

وی همچنین در رابطه با خروج نقدینگی از بازار و حرکت به سمت خرید اوراق‌های دولت هم به باشگاه خبرنگاران توضیح داد: بازار بدهی همیشه در کنار بازارسرمایه بوده و نکته‌ این است که سهامداران بنا به تصمیم به سمت بازارسرمایه یا اوراق حرکت می‌کنند اما مهم این است که متغیر‌های کلان اقتصادی باید به نحوی مدیریت شوند که آسیبی به بازارسرمایه وارد نشود. در این میان اتفاقات مثبتی هم مانند کاهش نرخ سود بین بانکی رخ داده است .

دهقان دهنوی ادامه داد: بازار بدهی هم جزو بازارسرمایه است و متقاضیان آن متفاوت است ولی مهم‌ترینمکته متغیر‌های کلان بوده که از بانک مرکزی تقاضا می شود نرخ‌های بازدهی را به نوعی تنظیم کند تا بازار‌ها کنار هم کار کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ