کد خبر: ۱۶۵۸۷۷
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸

برجام چندین‌بار دفن و تشییع جنازه شد/ اقدام بسیار خطرناک آمریکا در سوریه
وزیر خارجه:

برجام چندین‌بار دفن و تشییع جنازه شد/ اقدام بسیار خطرناک آمریکا در سوریه

وزیر خارجه با اعلام اینکه برجام چندین‌بار دفن و تشییع جنازه شد، اقدام اخیر آمریکا در سوریه را بسیار خطرناک دانست .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدجواد ظریف با اشاره به اینکه با دعواهای داخلی نتوانستیم بهترین استفاده را از برجام داشته باشیم به مردم‌ سالاری گفت: مشکل مخالفان خارجی برجام هیچگاه موضوع هسته‌ای نبوده است. هدف آنها امنیتی‌سازی ایران است و موضوع هسته‌ای بهانه خوبی برای ایجاد اجماع امنیتی علیه ایران بوده است.

وی افزود: بایدن هنوز به جمع‌بندی در مورد سیاست خارجی نرسیده است اما فشارهایی که از طرف گروه‌های مختلف همچون تندروهای آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای منطقه بر دولت وی وارد می شود را نمی‌توانیم نادیده بگیریم.

این مقام مسئول ادامه داد: بایدن با وجود اینکه رسما به شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ اقرار کرده اما کماکان این سیاست را درباره تحریم‌ها و اشتباهات منطقه‌ای ادامه می‌دهد. اقدامی که علیه تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه انجام دادند، بسیار خطرناک بود و نتیجه‌ای جز گسترش ناامنی در منطقه نخواهد داشت.

ظریف گفت : همین برجامی که چندین‌بار دفن و تشییع جنازه شد، باعث شد آمریکا دو بار با رای ۱۳ به دو در شورای امنیت شکست بخورد. پیش از آن ۴ بار تلاش کرد موضوعات مختلف از جمله اغتشاشات سال ۹۶ تا بحث‌های منطقه‌ای را به شورای امنیت بیاورد که در همه موارد شکست خورد. یک بار هم در اواخر دولت ترامپ در مجمع عمومی با ۱۱۰ رای به ۱۰ شکست خورد.

وی افزود: ابزاری که یک دیپلمات دارد مشخص است. پول و تفنگ نداریم. قدرت اقتصادی آمریکا مستقل از برجام است و هیچ توافق بین‌المللی نمی‌تواند قدرت اقتصادی یک کشور را نابود کند. کما اینکه همین آمریکا با استفاده از ابزارهای زورگویی، خیلی کارهای دیگر هم در دوران ترامپ انجام داد.

ظریف ادامه داد: هیچ توافق بین‌المللی این توانمندی را ندارد کل معادلات بین‌المللی را به هم بزند. توافق بین‌المللی هم یکی از اجزای مهم معادلات بین‌الملل است. اگر بخواهیم روزی در دنیایی قانونمند زندگی کنیم، باید به توافقات متعهد باشیم. این به نفع همه حتی قدرتمندان است که به توافقات احترام بگذارند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ