کد خبر: ۱۶۶۱۵۲
۰:۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶

مشکلات عرضه قطره چکانی مواداولیه
نایب رئیس انجمن صنایع نساجی مطرح کرد:

مشکلات عرضه قطره چکانی مواداولیه "شگویا" و لزوم رعایت کف واگذاری در بورس

نایب رئیس انجمن صنایع نساجی با اشاره به عرضه قطره چکانی مواد اولیه توسط پتروشیمی تندگویان گفت: با رعایت کف واگذاری در بورس این شرکت، مشکل کمبود تولیدکنندگان این صنعت حل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیمردان شیبانی نایب رئیس انجمن صنایع نساجی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری صدا و سیما گفت: اگر پتروشیمی تندگویان کف عرضه مواد اولیه صنایع نساجی را رعایت کند، مشکل کمبود مواد اولیه تولید کنندگان این صنعت حل می‌شود. پتروشیمی‌ها مواد اولیه مطلوبی از جمله پُلی استر تولید می‌کنند. ۶۰ درصد مصرف صنعت نساجی پلی استر، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد پنبه و ۱۰ درصد هم بقیه مواد است.

وی با طرح سوال از تولیدکنندگان مواد اولیه مبنی بر علت کاهش روز به روز عرضه مواد اولیه و بصورت قطره چکانی افزود: مقایسه عرضه مواد اولیه در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل نشان می‌دهد بدون استثنا، عرضه مدام کاهش یافته در حالی که باید افزایش یابد زیرا تقاضا افزایش یافته است. علت اینکه تولید کنندگان مواد اولیه، نرخ مواد را هر هفته بر مبنای نرخ ارز، تعیین می‌کنند، چیست در حالی که هزینه کارگر، آب و برق و خوراک آنها با ارز نیست.

شیبانی ادامه داد: اکنون کارخانه های نساجی با حدود ۶۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند، زیرا مواد اولیه ندارند. طی ۹ ماهه سال جاری از کل فروش ۲.۹ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی تندگویان، ۵۸۷ میلیارد تومان ناشی از رقابت بوده که عرضه قطره چکانی "شگویا" این وضعیت را ایجاد کرده و از جیب صنعتگران نساجی و مصرف کننده نهایی بیرون آورده است. تا زمانی که عرضه مواد اولیه به اندازه کافی بود همه چیز عالی بود اما به محض کاهش عرضه، مشکلات افزایش یافت.

یک راهکار برای حل مشکل صنایع تکمیلی پتروشیمی

احمد مهدوی ابهری رئیس انجمن صنعت پتروشیمی نیز با اشاره به اینکه همه نگاه ابتدا به داخل و صنایع تکمیلی است، گفت: به ملاحظات وضعیت کنونی، سه ماه طول می‌کشد ارز حاصل از صادرات وارد شود سپس باید آن را در سامانه نیما عرضه و ریال در داخل هزینه شود. این در حالی است که ارز به نحو درست خریداری نمی شود و در حال انباشته شدن است. خوراک مورد نیاز نیز با ارز نیمایی تحویل گرفته می شود.

وی افزود: سالانه ۶ درصد بر میزان تولید پتروشیمی تندگویان افزوده شده است. میزان تولید سال قبل این شرکت ۴۹۶ هزار تن بود که سال جاری به ۵۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت و سال آینده به ۶۵۰ هزار تن خواهد رسید. سال قبل ۱۳۰ هزار تن جنس در انبارهای پتروشیمی تندگویان باقی ماند. در آبان دچار مشکلات فنی شده که با فروش سلف جبران شد. در تولیدات این شرکت، وقفه‌ای ایجاد شد و اکنون ۴۰ هزار تن در تولیدات عقب است که فروردین کاملاً این عقب ماندگی را جبران خواهد کرد.

مهدوی ادامه داد: یکی از راهکارهای حل مشکل صنایع تکمیلی پتروشیمی از جمله صنایع نساجی این است که تولیدات پتروشیمی تندگویان میان آنها تقسیم شود و لازم است وزارت صنعت برای تنظیم بازار، طرح اُفق را کامل کند. با برنامه ریزی طی سال آینده با افزایش تولید و جلوگیری از صادرات، مشکلات حل می‌شود.

کاهش تولید پت

محسن ترحمی سرپرست دفتر نساجی وزارت صنعت نیز با بیان اینکه پلی استر پرمصرف‌ترین ماده اولیه صنعت نساجی است، گفت: صنعت نساجی سالانه حداقل ۳۰۰ هزار تن به این ماده نیاز دارد. ظرفیت‌های بیشتری هم وجود دارد و تا حدود ۵۰۰ هزار تن هم می‌تواند مصرف کننده این ماده باشد. پِت نساجی طی ۱۱ ماهه در پتروشیمی تندگویان ۱۳.۵ درصد کاهش تولید داشت که به کاهش ۲۰ درصدی عرضه منجر شد. در کنار آن حدود ۲۰ هزار تن در ۱۰ ماهه صادرات انجام شد و این مسائل موجب التهاباتی شده است.

وی افزود: اواخر مهر ماه ۳۷ تا ۴۰ درصد تقاضا در این حوزه کاهش داده و به نوعی سرکوب شد. در دستورالعمل تنظیم بازار پتروشیمی برای کالاهایی که نیاز به واردات دارد، شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصمیم می‌گیرد و پیش بینی شده تولیدکننده، واردات را انجام دهد و کسری بازار را تأمین کند. طبق مصوبه کمیته تخصصی پتروشیمی، ۲۴ آبان قرار شد پتروشیمی تندگویان ۲۰ هزار تن واردات انجام دهد و آخرین مصوبه هم بهمن ماه بود که بر مبنای آن قرار شد ۲۰ هزار تن وارد کند.

جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بورس کالا هم با اشاره به کمبود پِت در داخل گفت: کمیته تخصصی در ۲۴ آبان واردات پِت را تصویب کرد بنابراین پتروشیمی تندگویان نمی‌تواند به تنهایی نیاز داخل را تأمین کند.  "شگویا" در انجام تعهدات به میزان ۴۵ هزار تن تأخیر دارد بنابراین باید واردات به اندازه کافی انجام تا نیاز داخل رفع شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ