کد خبر: ۱۶۶۳۰
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۸/۲۴

تاکید عبده تبریزی به شورای پول‌ و اعتبار در کاهش هر چه زودتر نرخ سود بانکی

تاکید عبده تبریزی به شورای پول‌ و اعتبار در کاهش هر چه زودتر نرخ سود بانکی

عبده تبریزی با تاکید به شورای پول‌ و اعتبار برای کاهش هر چه نرخ سود بانکی گفت: به رغم اصرار 4 دهه اخیر اقتصاد دانان به عدم دخالت دولت، در شرایط فعلی نرخ سود بانکی حتما باید به صورت دستوری کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ،حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه که در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران حضور داشت ، گفت: نرخ سود بانکی باید هر چه سریعتر و به صورت دستوری توسط شورای پول و اعتبار کاهش یابد. چرا که رها کردن این موضوع مهم و واگذاری تعیین درصد به بازار آسان نبوده و نیست. بنابراین به دستور شورای پول و اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: مشکل اصلی اقتصاد و بازارها کمبود مالی بوده و سیستم بانکی با شرایط کنونی نمی تواند مشکلات صنعت را برطرف و نیازهای مالی تامین کند. بنابراین برای برون رفت از این وضعیت سخت بانکی و مالی و صنعتی باید ابتدا نرخ سود بانکی با وجود اختلاف در سیاست گذاری ها ، کاهش یابد.

وی به تجربه سال 2008 میلادی کشورهای مختلف دنیا و خروج از بحران با تزریق 14 هزار میلیارد دلار نقدینگی  اشاره کرد و گفت: در صورتی که دولت از طریق اسناد و اوراقی 300 هزار میلیارد تومان به طلبکاران دهد باید سال آینده 100 هزار میلیارد تومان به عنوان نرخ سود بپردازد. بنابراین در صورت عدم اصلاح نرخ سود، امکان بازپرداخت بدهی‌های دولت محال است .

عبده تبریزی تاکید کرد: با این اوصاف در شرایط فعلی و به رغم اصرار 4 دهه اخیر اقتصاد دانان به عدم دخالت دولت، نرخ سود بانکی حتما باید به صورت دستوری کاهش یابد. چرا که با نرخ سود فعلی نمی‌توان منتظر گشایش اقتصاد بود. این درحالی است که تسهیلات پرداختی به نسبت تولید ناخالص داخلی به 6 درصد رسیده و نشان دهنده این است که سود بانکی به میزان کافی نمی‌تواند پول خلق کند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ