کد خبر: ۱۶۶۴۱۰
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱/۱۱

مواضع معاون دادستان درباره قیمت‌گذاری خودرو و انتقاد از توزیع یارانه بین دلالان

مواضع معاون دادستان درباره قیمت‌گذاری خودرو و انتقاد از توزیع یارانه بین دلالان

معاون قضایی دادستان کل با اشاره به زنجیره معیوب نحوه تخصیص ارز ترجیحی در صنعت خودرو و انتقاد از توزیع یارانه میان عده ای دلال گفت: نهادهای ذیربط در قیمت‌گذاری خودرو باید واقع‌گرایانه تصمیم بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید عمرانی با بیان‌ اینکه حمایت از تولید و مصرف‌کننده باید جایگزین از بین بردن تولیدکننده و حمایت از دلال شود، گفت: قوه قضاییه در تمام حوزه‌ها ظرفیت‌ها را در اختیار تولید می‌گذارد تا موانع پیش روی تولید رفع شود. اگر عواید اختلاف قیمت موجود خودرو در کارخانه و بازار نصیب خودروساز می‌شد مانع بزرگ نقدینگی رفع می‌شد اما اکنون خودروسازان مبالغ بالایی به قطعه‌سازان بدهکار هستند که اگر به همین ترتیب ادامه یابد چرخ تولید قطعه‌ساز و خودروساز حرکت نخواهد  کرد.

وی افزود: چشم سایر صنایع به صنعت مادر و مهمی مانند ایران‌خودرو است و گردش کارخانه وسیعی با ده‌ها هزار کارگر دغدغه بزرگی است. اگر یارانه ای که در ثبت‌نام خودرو توزیع می‌شود برای کل مردم بود، شرایط فرق می‌کرد اما تعداد قلیلی از مردم و بیشتر دلالان از این یارانه بهره می‌برند و به تولیدکننده فشار وارد می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این زمینه باید با بصیرت بیشترى عمل و این تناقض به نفع تولید مرتفع شود. در یکى دو سال اخیر کارخانه ها با وام و یا کمک صندوق توسعه اداره شده که این راهکارها قابل اتکا و پایدار نخواهد بود و ادامه روند فعلی سبب ورشکستگی خودروسازان، توقف تولید و ایجاد بحران‌های کارگری خواهد شد. جنگ اقتصادی به مراتب از جنگ‌ نظامی مشکل‌تر و در سفره مردم قابل لمس است. مسائل مربوط به معیشت فعلى زیبنده مردم ایران نیست و باید با مدیریت صحیح رفع و ساماندهى شود.

عمرانی ادامه داد: می‌توان بسیاری از موانع که ۸۰ درصد آن در داخل یافت می‌شود را از مسیر برداشت. زنجیره فعلی نحوه تخصیص ارز ترجیحی در صنعت خودرو معیوب است و غیر قابل حل نیست. توان تامین تمام نیازمندی‌های صنعت در چارچوب ها وجود دارد اما برخی که منافع آنها در واردات است، مانع خودکفایی می‌شوند.

به گفته وی، باید با برقراری احساس امنیت در جامعه، از سرمایه‌گذاری و تولید حمایت کرد. ایران‌خودرو به عنوان برند قابل اتکا مورد حمایت و ظرفیت‌ های موجود برای پیگیری و رفع موانع در قوه قضائیه در اختیار این تولیدکننده است. بیکاری از بزرگ‌ترین دلایل آسیب اجتماعی است و باید کاری کرد چرخ تولید در گردش باشد و نرخ بیکارى روز به روز کمتر شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ