کد خبر: ۱۶۶۴۲۷
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱/۱۳

رشد۳۰ درصدی متانول در بزرگترین تولیدکننده دنیا / مقایسه با پتروشیمی بورسی
در آخرین گزارش صورت های مالی اعلام شد :

رشد۳۰ درصدی متانول در بزرگترین تولیدکننده دنیا / مقایسه با پتروشیمی بورسی

متانکس بزرگترین تولید کننده متانول دنیا و دارای بازدهی ۲۷۸ درصدی سهام با انتشار گزارش صورت های مالی جدید از رشد ۳۰ درصدی قیمت فروش متانول خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت متانکس که بزرگترین تولیدکننده متانول دنیا است در گزارش سال مالی 2020 نکات با اهمیتی را برای سهامداران شرح داد و اعلام کرد در نیمه اول سال با کاهش قیمت متانول و در نیمه دوم سال با افزایش قیمت توانست کمی از زیان حاصله در کل سال را جبران کند اما در نهایت با 157 میلیون دلار زیان خالص رو به رو شد.

با این حال افزایش قیمت متانول سبب رشد 278 درصدی فیمت  سهام در یکسال اخیر شد و با رشد قیمتی که در ۲۰۲۱ داشته بشرط پایداری قیمت ها سال ۲۰۲۱ سالی بهتر و سودآور برای سهامداران این شرکت خواهد بود.

اهمیت ایران و مقایسه با پتروشیمی زاگرس

در این گزارش ، متانول تولیدی ایران از اهمیت بسزایی در تاثیرگذاری قیمت متانول و آینده صنعت برخوردار است. به طوریکه متانکس یکی از دلایل رشد قیمت متانول را محدودیت عرضه ناشی از کاهش دریافت گاز برای تولیدکنندگان ایرانی برای تامین تقاضای فصلی برق در زمستان عنوان کرد و پروژه های موجود در ایران که در حال ساخت است برای آینده صنعت با اهمیت دانست . متانکس  پروژه گایزمر3 خود را برای رصد دقیقتر طرح های جدید و بازار متانول به حال تعلیق درآورد.

 

افزایش قیمت متانول در اواخر 2020

در آخرین گزارش اعلامی متانکس ، میانگین قیمت متانول تحقق یافته از 217 دلار به ازای هر تن در سه ماهه سوم سال 2020 به 282 دلار در هر تن در سه ماهه چهارم افزایش یافته است.

متانکس دلایل  افزایش ۳۰ درصدی قیمت متانول در سه ماهه چهارم  را بهبود مستمر تقاضای جهانی متانول ، قطع عرضه بیشتر متانول در دنیا به خصوص کاهش تولید در ایران به خاطر مصرف گاز برای تولید برق و محدودیت های تولیدات بر اساس ذغال سنگ در چین و تأخیر در شروع کار ظرفیت اضافی جدید صنعت و کاهش سطح موجودی کالا برشمرد که از افزایش قیمت متانول پشتیبانی می کند.

در نگاهی کلی ،  با تأثیر همه گیری کرونا بر اقتصاد جهانی و پایین آمدن  قیمت نفت منجر به کاهش شدید تقاضای متانول و کاهش قیمت متانول در سه ماهه دوم و سوم ، با بهبودی تقاضا  در سه ماهه چهارم ، نتایج مالی در سال 2020 را نسبت به 2019 تحت تأثیر زیادی قرار داد.

همچنین در این گزارش ، ضرر خالص سه ماهه چهارم سهام 27 میلیون دلار ، سود قبل از بهره و مالیات تنظیم شده  136 میلیون دلار اعلام شد و با توجه به سود ۴۰ میلیون دلاری که سود قبل از بهره و مالیات تعدیل شده   در سه ماهه سوم داشت منعکس کننده 96 میلیون دلار افزایش نسبت به سه ماهه سوم دارد ، که نشان دهنده اهمیت قابل توجه قیمت متانول در تغییر وضعیت صورتهای مالی است .

مقایسه سه ماهه چهارم با سه ماهه سوم ۲۰۲۰

متانکس در سه ماهه چهارم ۲۰۲۰  زیان ۲۷ میلیون دلار بدست آورد در حالیکه در سه ماهه سوم ۸۸ میلیون دلارزیان داشت که این کاهش به لطف افزایش قیمت متانول بود .

برای سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ سود قبل از بهره و مالیات تعدیل شده ۱۳۶ میلیون دلار و درآمد خالص تعدیل شده ۱۲ میلیون دلار بدست آمد این درمقایسه با سود قبل از بهره و مالیات تعدیل شده ۴۰ میلیون دلار و زیان خالص تعدیل شده ۷۰ میلیون دلار برای سه ماهه سوم سال 2020 است.

مقایسه صورت های ۲۰۲۰ با ۲۰۱۹

برای سال منتهی به 31 دسامبر سال 2020 ، متانکس زیان خالص 157 میلیون دلار (2.06 دلار ضرر خالص به ازای هر سهام بر اساس diluted) ، سود قبل از بهره و مالیات تعدیل شده 346 میلیون دلار و خالص ضرر تعدیلی  123 میلیون دلاری گزارش داد. این آمار در مقایسه با داده های سال مالی منتهی به ۳۱ دسامبر 2019  که درآمد خالص 88 میلیون دلار (1.01 دلار درآمد خالص هر سهم بر اساس diluted) ، سود قبل از بهره و مالیات تعدیلی 566 میلیون دلار و درآمد خالص تعدیلی 71 میلیون دلار بدست آمد .

برای سال منتهی به 31 دسامبر سال 2020 ، متوسط قیمت تحقق یافته متانول 247 دلار در هر تن در مقایسه با 295 دلار در هر تن در سال 2019 بود که 468 میلیون دلار از سود قبل از بهره و مالیات تعدیلی شده کاهش می یابد.

هزینه های مالی حدود ۱۶۵ میلیون دلار برای سال ۲۰۲۰ نسبت به سال مالی قبل ۲۰ درصد افزایش یافته است که بیشتر به خاطر استقراض پروژه گایزمر ۳ است .

معرفی شرکت متانکس

شرکت متانکس بزرگترین تولید کننده متانول دنیا و دفتر مرکزی شرکت در ونکوور کانادا است . سهام شرکت برای معاملات در بورس اوراق بهادار تورنتو با نماد MX و در بازار Nasdaq با نماد MEOH ثبت شده است. شرکت دارای  76 میلیون سهم قابل معامله  ( بر اساس میانگین وزنی  Diluted  )  دارد که ارزش بازاری معادل 2.8 میلیارد دلار را داراست . سهام شرکت قبل از بحران کرونا در حدود 40 دلار هر سهم مبادله می شد اما در جریان بحران پاندومی کرونا در 18 مارس 2020 ( 28 اسفند 98) تا 9.5 دلار سقوط کرد گرچه با رشد قیمت متانول در سه ماهه سوم و چهارم رشد قیمت سهام ادامه پیدا کرد و در حال حاضر به 36 دلار رسید که رشد 278 درصدی را طی یکسال اخیر تجربه کرده است.

سایت های تولیدی شرکت

شرکت در 6 کشور در دنیا فعالیت تولیدی دارد که در 4 شرکت به طور کامل و در 2 شرکت به صورت شریکی مشغول به فعالیت است . در کانادا ، نیوزلند ، آمریکا و شیلی سایت کامل تولیدی دارد . و در ترینداد و مصر ماکیت قسمتی از کارخانه را دارد  .

سایت نیوزلند 2 میلیون 200 هزار تن ، گایزمر آمریکا در دو سایت 2 میلیون تن ( پروژه شرکت سایت سوم است ) ، ترینداد 2 میلیون تن ( سهم متانکس )، شیلی 1 میلیون 720 هزار تن ، 630 هزار تن مصر ( سهم 50 درصدی ) ، کانادا 600 هزار تن و در مجموع 9 میلیون 150 هزار تن است که در سال 2020 شرکت 6 میلیون و 614 هزار تن تولید کرده که 72 درصد ظرفیت عملیاتی شرکت را تشکیل می دهد . در سال 2019 شرکت متانکس 7 میلیون 589 هزار تن تولید داشته است و تولید سال 2020 نسبت به سال قبل 14 درصد کاهش را نشان می دهد.

ظرفیت عملیاتی نیوزیلند از دو مرکز Motunui و تأسیسات  Waitara valley تشکیل شده استتأسیسات نیوزلند بسته به ترکیب گاز طبیعی و در دسترس بودن آن قادر به تولید سالانه 2.4 میلیون تن هستندظرفیت عملیاتی سالانه در حال حاضر 2.2 میلیون تن بر اساس چشم انداز فعلی در دسترس بودن  بالا CO 2 گاز طبیعی است.

ظرفیت عملیاتی ترینیداد از سایت تایتان (100 درصد مالکیت ) و اطلس (63.1 درصد مالکیت ) با ظرفیت مجموع  2 میلیون تن  تشکیل شده است. در ۷ ژانویه ۲۰۲۱ شرکت اعلام کرد که انتظار دارد سایت  تایتان خود در ترینیداد به طور نامحدود برای بازسازی  سایت و کمبود گاز متوقف شود.

سایت گایزمر در لوییزایانا آمریکا واقع است و در دو سایت در حال تولید است و سایت سوم پروژه جدید شرکت است . تأسیسات گایزمر  شرکت با تأمین فراوان گاز طبیعی آمریکای شمالی پایه ریزی شد .

مقایسه شرکت متانکس با پتروشیمی زاگرس

شرکت متانکس دارای ظرفیت 9 میلیون و 150 هزار تن و تولید 6 میلیون 614 هزار تن در سال 2020 با تولید  72 درصد ظرفیت موجود در شرایطی قرار دارد که به دلیل قیمت بالاتر گاز مصرفی و کمبود گاز تزریقی به کارخانه و تولید کمتر از ظرفیت و مشکلات پاندومی کرونا در نیمه اول سال 2020 در نهایت مقدار 157 میلیون دلار معادل 2.06 ضرر خالص ارائه کرد. ارزش بازار این شرکت در بورس نزدک 2.8 میلیارد دلار برآورد می شود.

شرکت پتروشیمی زاگرس چهارمین شرکت تولید کننده متانول در دنیا با ظرفیت 3.3 میلیون تن توانست در نه ماهه سال 99 مقدار 2182 تومان هر سهم سود کسب کند و در یکساله بالای 2700 تومان سود هر سهم برآورد می شود . این شرکت در حال حاضر ارزش بازار 52 هزار میلیارد تومانی در فرابورس ایران دارد که با قیمت دلار 25 هزار و 200 تومان ارزش بازاری حدود 2.06 میلیارد دلار خواهد داشت .

در حال حاضر تولید زاگرس 50 درصد تولید  متانکس و ظرفیت تولیدی پتروشیمی زاگرس  36 درصد ظرفیت تولیدی متانکس است.

با مقایسه ارزش بازار پتروشیمی زاگرس با شرکت متانکس ، ارزش بازار زاگرس 74 درصد شرکت متانکس است و با توجه به حجم تولید در نظر گرفته شده ارزش پتروشیمی زاگرس 1.48 برابر ارزش بازار متانکس است و با توجه به ظرفیت تولیدی زاگرس ارزش بازار 2 برابری  نسبت به ارزش بازار متانکس دارد . اما اگر وفور و امنیت تامین گاز و قیمت گاز و بهای پایین تولید متانول در نظر گرفته شود شاید بتوان این ارزش بیشتر را توجیه کرد . از طرفی شرکت متانکس هنوز زیانده است ولی به نظر می رسد قیمتهای جدید متانول و پایداری قیمت بالای 300 دلار سودآوری متانکس بتواند ارزش بازار این شرکت را افزایش دهد .

مبانی عرضه / تقاضا متانول

تقاضا

در سال 2020 ، تقاضای جهانی متانول پس از آنکه در نیمه اول به دلیل تأثیرات همه گیر کرونا و پایین آمدن قیمت نفت کاهش یافت ، در نیمه دوم سال شروع به بازیابی کردبه طور کلی ، شرکت تخمین می زند که تقاضای جهانی متانول در سال 2020 تقریباً 82 میلیون تن بوده است که این نشان دهنده کاهش 3 درصدی در مقایسه با سال 2019 است.

در سه ماهه چهارم سال 2020 ، به دنبال 9 درصد بهبود در سه ماهه سوم نسبت به سه ماهه دوم ، تقاضای متانول جهانی در مقایسه با سه ماهه دوم تقریباً 2 درصد بهبود یافتتقاضا در کاربردهای شیمیایی سنتی ، مانند فرمالدئید ، با افزایش شروع ساخت مسکن و فعالیت های بازسازی خانه به ویژه در آمریکای شمالی و اروپا ، بسیار زیاد بودتقاضا در کاربردهای مرتبط با انرژی زیاد نبود و تقاضا برای متانول به الفین ("MTO") در نتیجه فعالیت های نگهداری برنامه ریزی شده در این واحدها ،  کمتر بود.

شرکت معتقد است که در دراز مدت ، تقاضای شیمیایی سنتی برای متانول ، که بیش از 50٪ از تقاضای متانول جهانی را نشان می دهد ، تحت تأثیر توانایی اقتصاد جهانی و منطقه ای و سطح تولید صنعتی قرار دارد تقاضا برای کاربردهای مرتبط با انرژی تحت تأثیر قیمت انرژی و قیمت گذاری محصولات نهایی ، همراه با مقررات و سیاست های دولت که به دلیل مزایای انتشار آن به عنوان سوخت ، نقش فزاینده ای در تشویق برنامه های جدید برای متانول دارند ، تحت تأثیر قرار می گیردنرخ بهره برداری در آینده و مصرف متانول از تولید کنندگان MTO به عوامل مختلفی از جمله قیمت گذاری برای محصولات نهایی مختلف آنها ، درجه ادغام پایین دست این واحدها با سایر محصولات ، تأثیر هزینه های مواد اولیه صنعت الفین ، از جمله نفتا ، بستگی دارد.

عرضه

تأمین متانول جهانی در سال 2020 در نتیجه توقف واحدها در سطح جهان برای پاسخگویی به تقاضای کمتر متانول و همچنین قطع برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده در سطح پایین تری مدیریت شددر سه ماهه چهارم سال 2020 ، به دلیل تولید برنامه های متوقف شده و برنامه ریزی نشده ، به ویژه در ایران ، و در چین به دلیل کاهش دریافت گاز طبیعی برای تأمین تقاضای فصلی برق در ایران  به جای تولید متانول ، همچنان محدودیت جهانی در تأمین متانول وجود دارد. این فرایند در فصول گذشته زمستان دیده می شودتأخیر در شروع فعالیت های اضافی ظرفیت جدید صنعت نیز به شرایط سخت تر عرضه بازار کمک می کند.

متانکس در گزارش خود اعلام کرد که طی چند سال آینده ، انتظار می رود  که بیشتر ظرفیت های اضافی در مقیاس بزرگ در خارج از چین در قاره آمریکا و خاورمیانه راه اندازی شوددر ترینیداد در شرکت  Caribbean Gas Chemical کارخانه  1 میلیون تنی متانول خود را در سه ماهه چهارم سال 2020 به بهره برداری رساند. در لوئیزیانا ، Koch Methanol Investments انتظار می رود که یک کارخانه متانول 1.7 میلیون تنی را در سال 2021 تکمیل کند. پروژه های بزرگ دیگری نیز در دست بحث است. در آمریکای شمالی با این حال ، به نظر می رسد که هیچ یک هنوز به تصمیم نهایی در مورد سرمایه گذاری نرسیده اندشرکت اعلام کرد که همچنان تعدادی از پروژه ها را در ایران رصد می کند که در مراحل مختلف ساخت هستندشرکت متانکس  پیش بینی می کند برخی از افزایش های مداوم ظرفیت در چین در کوتاه مدت تا میان مدت در میان درجه ای از محدودیت های اعمال شده توسط دولت چین در مورد ظرفیت های اضافی مستقل مبتنی بر ذغال سنگ وجود داشته باشد. همچنین انتظار می رود که تولیدات ظرفیت های جدید در چین در آن کشور به مصرف برسد و به بازار جهانی فشاری وارد نکند .

قیمت متانول در 2021

در اوایل سال 2021 ، قطعی های مداوم  صنعت در حال حاضر شرایط بازار را بیشتر تنگتر کرده و در نتیجه ، قیمت های ارسال شده برای ژانویه و فوریه 2021 افزایش یافته استمتانکس اخیراً قیمت های قرارداد فوریه خود را اعلام کرده که در آمریکای شمالی 10 دلار به 492 دلار در هر تن افزایش یافت و در آسیا و اقیانوسیه 25 دلار به 430 دلار در هر تن افزایش یافت

شرکت معتقد است که علائم اخیر بهبود اقتصادی ، از جمله بهبود تقاضا و قیمت متانول ، دلگرم کننده  است  با این حال چشم انداز طی چند ماه آینده بخاطر مدت زمان حضور ویروس کرونا  مشخص نیستقیمت های متانول در آینده در نهایت به قدرت اقتصاد جهانی ، نرخ بهره برداری صنعت ، قیمت جهانی انرژی ، عرضه جدید و توانایی تقاضای جهانی بستگی دارد. همچنین قیمت گاز طبیعی ، ذغال سنگ ، نفت و مشتقات نفتی در تغییر قیمت متانول تاثیر بسزایی دارند.

پروژه های سرمایه ای و فرصت های رشد

پروژه  گایزمر3 (Geismar 3 ) یک کارخانه 1.8 میلیون تنی متانول در حال احداث در Geismar ، لوئیزیانا مجاور کارخانه های Geismar 1 و Geismar 2 با سرمایه قابل توجه و هزینه های عملیاتی استدر اول آوریل سال 2020 ، شرکت با توجه به شرایط کرونا و افول اقتصاد جهانی ، تعویق تقریباً 500 میلیون دلار از بودجه برنامه ریزی شده برای پروژه Geismar 3 را برای حداکثر 18 ماه اعلام کرد ، که پروژه را تحت حفاظت و نگهداری موقت قرار داد پیشرفت این پروژه به موقع و تامین مالی در شرایط مناسبی بود . شرکت پیش بینی می کند طی 9 ماه آینده تقریباً 80 میلیون دلار برای هزینه های متعهد شده و اتمام فعالیت هایی که انعطاف پذیری را برای اتمام پروژه در آینده حفظ می کند ، از جمله فعالیت های کلیدی مهندسی و تهیه تجهیزات حیاتی ، سرمایه گذاری کند. شرکت در نظر دارد  قبل از تصمیم گیری در مورد شروع مجدد ساخت ، هیئت مدیره باید بسیاری از عوامل از جمله قدرت بهبود اقتصاد جهانی و چشم انداز صنعت متانول را به دقت بررسی کننداولویت شرکت داشتن یک شریک برای پروژه استمتانکس تاکنون 365 میلیون دلار( به جز بهره 22 میلیون دلاری )  در Geismar 3 سرمایه گذاری کرده است . قابل ذکر است هزینه کل ساخت این پروژه حدود ۱.۴ میلیارد دلار است.

هزینه های برنامه ریزی شده عملیاتی شرکت برای نگهداری ، حفظ تولید  و تغییرات کاتالیزور ( از جمله سهم متانکس در 63.1٪ سهم اطلس و 50٪ مصر ) در حال حاضر تقریباً 110 میلیون دلار برای سال 2021 برآورد می شود.

تولید و فروش شرکت

متانکس در سه ماهه چهارم 2020 توانست 1 میلیون 607 هزار تن و در کل سال 6 میلیون 614 هزار تن متانول متانول تولید کند. تولید سه ماهه چهارم سال 2020 در مقایسه با 1 میلیون و 372 هزار تن در سه ماهه سوم سال 2020 بخاطر تولید بیشتر در نیوزلند و شیلی به دلیل بهبود در دسترس بودن گاز بود.همچنین  نرخ های عملیاتی قوی در سایت گایزمر لوییزاینا  آمریکا و تأثیر کمتر فعالیت های چرخشی در مقایسه با سه ماهه سوم اهمیت بسزایی داشت.

فروش شرکت از سه نوع تجارت تشکیل می شود .علاوه بر متانولی که در تاسیسات خود تولید می کند ، متانول تولید شده توسط دیگران را نیز خریداری و مجدداً می فروشد . همچنین در نوع سوم، متانول را نیز به صورت پورسانت می فروشد. از این منظر شرکت توانست در سه ماهه چهارم 1 میلیون و 480 هزار تن از متانول تولیدی خود و 1 میلیون 192 هزار تن از متانول خریداری و 196 هزار تن فروش های کمیسیون و در مجموع 2 میلیون 868 هزار تن  را انجام دهد . متانول تولید شده توسط متانکس نشان دهنده سهم شرکت  از حجم تولید شده در تأسیسات شرکت است و از حجم بازاریابی به صورت کمیسیون مربوط به 36.9٪ از سایت اطلس و 50٪ از سایت مصر که متعلق به شرکت نیست ، مستثنی است.   در واقع آن قسمت از سهم فروش که متعلق به شرکای شرکت در سایت اطلس ( یکی از سایتهای ترینداد )  و مصر است کمیسیون فروش به شرکت تعلق می گیرد . در مجموع فروش سه ماهه چهارم 7 درصد بیشتر از سه ماهه سوم بود.

فروش کل شرکت از طریق فروش تولیدی شرکت 6 میلیون و 704 هزار تن  و از طریق متانول خریداری شده 2 میلیون و 994 هزار تن و از طریق کمیسیون فروش شرکا به مقدار 1 میلیون و 42 هزار تن و در مجموع 10 میلیون و 740 هزار تن تحقق یافته است .

شرکت  50٪ از 1.26 میلیون تن در سال تاسیسات متانول مصر را در اختیار دارد و 50٪ باقیمانده تولید آن را از طریق توافق نامه کمیسیون بازاریابی به بازار عرضه می کند. همچنین 63.1٪ از تاسیسات متانول اطلس ترینداد در اختیار شرکت هست و 36.9٪ باقیمانده تولید آن را از طریق توافق نامه کمیسیون بازاریابی به بازار عرضه می کند.

چشم انداز تولید برای سال 2021

-سایت نیوزیلند تولید 439 هزار تن در سه ماهه چهارم مقایسه با 340 هزار تن در سه ماهه سوم سال  داشت که سطح تولید خود را در سه ماهه چهارم بالاتر بود که بخاطر دریافت گاز بیشتر در مقایسه با سه ماهه سوم بود. با رسیدن به سال 2021 ، چشم انداز شرکت برای تولید نیوزیلند نامشخص است زیرا تأمین کنندگان گاز اخیربرآورد کرده اند که یک میدان گازی دریایی بزرگ که مصرف نیوزیلند و بخشی از تولید شرکت  را پشتیبانی می کند ، افت تولید قابل توجه و غیرمنتظره ای را تجربه کرده است ، که منجر به تحویل کمتر گاز می شودبا توجه به اینکه انتظار می رود تحویل گاز در سال 2021 کمتر باشد ، شرکت در حال ادغام تولید در دو کارخانه بزرگ Motunui خود هست که دارای ظرفیت عملیاتی 1.7 میلیون تن هستند و کارخانه کوچکتر دره وایتارا را به طور موقت از مدار تولید خارج می کند . شرکت تولید در سال 2021 را از 1.5 تا 1.6 میلیون تن در مقایسه با تولید 1.7 میلیون تن در سال 2020 تخمین می زند .

-سایت گایزمر واقع در لوییزیانا با 556 هزار تن تولید  در سه ماهه چهارم سال 2020 در مقایسه با 513 هزار تن تولید در سه ماهه سوم سال 2020  افزایش تولید داشت  که هر دو کارخانه  بدون وقفه در طول سه ماهه فعالیت می کردند که سایت گایزمر 1  همچنین متوجه مزایای پروژه رفع مشکلات در اوایل سه ماهه چهارم شد که افزایش تولید را مهیا کرد .

- در سایت ترینداد در سال 2021 به نظر می رسد که تولید بالادست ( مواد اولیه ) کاهش می یابد و تأخیر در کار نگهداری بالادست به دلیل کرونا ، منجر به کاهش گازرسانی می شود. مشخص نیست که این میزان کاهش  گازرسانی چه مدت ادامه خواهد داشت. بر اساس تحویل فعلی گاز  ، شرکت تولید ترینیداد را در سال 2021 برابر با 0.9 میلیون تن (سهم متانکس) در مقایسه با تولید 1.0 میلیون تنی (سهم متانکس) در سال 2020 تخمین می زند. انتظار می رود تولید کل 2021 از تأسیسات اطلس باشد همانطور که قبلاً اعلام شد انتظار میرود تأسیسات تایتان متوقف باشد زیرا شرکت نتوانسته است به توافقنامه قابل قبول طولانی مدت برای دریافت گاز طبیعی دست پیدا کند.

-سایت شیلی 195 هزار تن در سه ماهه چهارم سال 2020 در مقایسه با 118 هزار تن در سه ماهه سوم تولید کرده است. با تحویل بیشتر گاز ، تولید در سه ماهه چهارم سال 2020 بیشتر از سه ماهه سوم بودبا این حال ، به دلیل تحویل کمتر گاز در اواخر سه ماهه چهارم ناشی از کاهش تولید بالادست در آرژانتین ، شرکت قادر به تولید در هر دو سایت در ماه دسامبر نبودنیروگاه شیلی IV شرکت در حال حاضر متوقف است و مشخص نیست که کاهش گاز رسانی چه مدت ادامه خواهد داشتشرکت تولید در سال 2021 را از 0.9 تا 1.0 میلیون تن تخمین می زند در حالیکه در سال 2020 مقدار 800 هزار تن تولید داشته است .  آینده عملیات شیلی در درجه اول به سطح اکتشاف و توسعه گاز طبیعی در جنوب شیلی و توانایی شرکت در تأمین گاز طبیعی پایدار به تأسیسات با شرایط اقتصادی کشورهای شیلی و آرژانتین بستگی دارد.

-سایت مصر در سه ماهه چهارم 290 هزار تن (سهم متانکس – 145 هزار تن) در سه ماهه چهارم سال 2020 و 306 هزار تن (سهم متانکس – 153 هزار تن) در سه ماهه سوم سال 2020 تولید داشت. شرکت انتظار دارد 100٪ گاز مورد نیاز را برای آینده قابل پیش بینی تامین کند

- سایت Medicine Hat کانادا در سه ماهه چهارم سال  111 هزار تن در مقایسه با 81 هزار تن در سه ماهه سوم  تولید کرده است. تولید بیشتر سه ماهه چهارم در نتیجه تکمیل بازسازی برنامه ریزی شده برای کارخانه Medicine Hat که در آگوست سال 2020 آغاز و در اکتبر سال 2020 تکمیل شد. تأسیسات Medicine Hat شرکت با تأمین فراوان گاز طبیعی کانادا پایه ریزی می شود.

- شرکت برای 2021 پیش بینی کرد که مانند 2020 تولید 6.6 میلیون تن تولید خواهد داشت اگر چه تولید واقعی ممکن است هر سه ماهه بر اساس در دسترس بودن گاز، قطع برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده و عوامل پیش بینی نشده تغییر کند.

کل هزینه های تولیدی و خریداری

عوامل اصلی تغییر در کل هزینه های نقدی شرکت تغییر در هزینه متانول تولید شده در متانکس و تغییر در هزینه متانولی است که شرکت از دیگران خریداری می کند . متانول خریداری از طریق قراردادهای خرید متانول و خریدهای موجود در بازار انجام می شود تا نیاز مشتری را تأمین و از تلاش های بازاریابی در بازارهای بزرگ جهانی بهره مند شود .

فروش متانول تولیدی یا خریداری شده معمولاً بین 30 تا 60 روز طول می کشدبر این اساس ، تغییرات در سود قبل از بهره و مالیات تعدیلی در نتیجه تغییر در هزینه های متانول تولیدی و خریداری شده متانکس و  تغییرات در قیمت گذاری متانول و زمان جریان موجودی بستگی دارد. در یک شرایط در حال افزایش قیمت ، در نتیجه زمان بندی خرید متانول و تولید در مقابل فروش ، حاشیه سود بالاتر از یک قیمت ثابت است و به طور کلی ، هنگامی که قیمت متانول در حال کاهش است ، عکس این اتفاق می افتد.

هزینه های متانول تولید شده در متانکس

گاز طبیعی ماده اولیه تأسیسات متانول است و مهمترین مولفه هزینه های متانول تولید شده در متانکس است. شرکت برای بیش از نیمی از تولید خود بر اسلس توافق نامه هایی گاز طبیعی خریداری می کند که شرایط منحصر به فرد هر قرارداد شامل یک قیمت پایه و یک مولفه متغیر مرتبط با درآمد متانول است برای اینکه ریسک قیمت کالا کاهش یابد. مولفه قیمت متغیر هر قرارداد گاز با فرمولی مرتبط با قیمت های فروش متانول بالاتر از حد مشخص تنظیم می شود. در سه ماهه چهارم سال 2020 در مقایسه با سه ماهه سوم سال 2020 و سه ماهه چهارم سال 2019 ، هزینه های متانول تولید شده متانول به ترتیب 18 میلیون دلار افزایش و 28 میلیون دلار کاهش یافت. برای سال مالی منتهی به 31 دسامبر سال 2020 در مقایسه با سال مالی منتهی به 2019 ، هزینه های متانول تولید شده توسط متانکس 225 میلیون دلار کاهش یافته است. تغییرات در هزینه های متانول تولید شده در متانکس برای تمام دوره های ارائه شده عمدتاً به دلیل تأثیر تغییرات قیمت متانول تحقق یافته بر درآمد متانکس و بخش متغیر هزینه گاز طبیعی ، تغییرات قیمت گاز محلی و تغییرات در ترکیب تولید فروخته شده از موجودی کالا است .

نسبت فروش متانول تولید شده در متانکس

هزینه متانول خریداری شده به قیمت فروش متانول در زمان خرید مرتبط است و هزینه متانول خریداری شده به طور کلی بالاتر از هزینه متانول تولید شده توسط متانکس است. بر این اساس ، افزایش نسبت فروش متانول تولید شده در متانکس منجر به کاهش ساختار کلی هزینه های شرکت برای یک دوره معین می شود. برای سال منتهی به 31 دسامبر سال 2020 در مقایسه با سال منتهی به 2019 ، نسبت کمتری از فروش متانول تولید شده توسط متانکس 58 میلیون دلار سود قبل از بهره و مالیات تعدیلی را کاهش داد.

مالیات بر درآمد

شرکت بیشتر درآمد خود را در نیوزیلند ، ترینیداد ، ایالات متحده ، شیلی ، مصر و کانادا کسب می کند. نرخ مالیات قانونی در شیلی و مصر در سال 2020 به ترتیب به 44.5٪ و 30٪ افزایش یافته است که در نتیجه افزایش نرخ مالیات بازپرداخت قابل اعمال در توزیع های خارجی افزایش یافته است. در ترینیداد نرخ مالیات قانونی 35٪ است. نرخ مالیات قانونی در نیوزیلند 28 درصد است. در کانادا ، نرخ مالیات قانونی اعمال شده 25.6٪ و نرخ مالیات قانونی ایالات متحده اعمال شده درمتانکس  23٪ است. شرکت با احتساب بازپرداخت درآمد حاصل از بازپرداخت از شرکتهای تابعه ، مالیاتی را متحمل می شود که به آنها تعلق می گیرد . نرخ موثر مالیات بر اساس ضرر خالص تعدیل شده 27٪ جبران مالیات برای سال منتهی به 31 دسامبر سال 2020 در مقایسه با 30% هزینه مالیات بر درآمد خالص تعدیل شده برای سال 2019 بود. نرخ موثر مالیات بسته به منبع درآمد و تأثیر نوسانات ارز در مقابل دلار آمریکا بر ترازهای مالیاتی شرکت از دوره ای به دوره دیگر متفاوت است. علاوه بر این ، نرخ مالیات موثر تحت تأثیر تغییر در قوانین مالیاتی در حوزه های قضایی که شرکت فعالیت می کند ، تأثیر می گذارد.

روزبه معین زاده / کارشناس و خبرنگار بازار سرمایه / [email protected]

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱/۱۳
0
0
پاسخ
سپاسگزارم
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ