کد خبر: ۱۶۶۵۵۹
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱/۱۶

دلایل افت شاخص در هفته‌های آغازین و پیش بینی رشد ۳۰ درصدی تا خرداد
سه کارشناس بازار سرمایه مطرح کردند:

دلایل افت شاخص در هفته‌های آغازین و پیش بینی رشد ۳۰ درصدی تا خرداد

سه کارشناس با اشاره به دلایل افت بازار در هفته‌های آغازین سال و اثر مراودات سیاسی، نرخ ارز و سند همکاری با چین، پیش بینی کردند تا اواخر خرداد بورس با رشد ۳۰ درصدی مواجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به دلایل اُفت بازار سرمایه در هفته‌های آغازین سال بر خلاف سال‌های گذشته و اثر مراودات سیاسی، نرخ ارز، انتخابات و سند همکاری ایران با چین در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، پیش بینی کردند تا اواخر خرداد ماه بورس با رشد ۳۰ درصدی مواجه خواهد شد.

رشد‌های شارپی سال ۹۹ عامل ریزش بازار در فروردین

فردین آقا بزرگی: دلیل اینکه بازار سرمایه به جز روز نخست کاری در سایر روز‌ها منفی بود به رشد شارپی شاخص و سیر صعودی ارزش بعضی از صنایع طی سال ۹۹ باز می‌گردد. اغلب صنایع و شرکت‌ها به رغم آنکه در سه ماه پایانی سال بازار با اصلاحات مواجه شد باز هم نتوانستند ارزش واقعی را پیدا کنند.

مسئله دومی که بر بازار سرمایه اثر گذاشته، بحث مراودات سیاسی مانند بازگشت به برجام است. ناگفته نماند که چنین مسئله‌ای علاوه بر آنکه بر نرخ ارز تاثیر می‌گذارد شرکت‌هایی که صنایع صادراتی و کامودیتی محور هستند را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. با توجه به تخصصی بودن بازار سرمایه نمی‌توان روند منفی یا مثبتی که طی یک بازه زمانی رخ می‌دهد را به کلیت بازار در طول سال نسبت داد. همانطور که سال ۹۹ بازار سرمایه علی رغم رشد‌هایی که در ابتدا سال با آن مواجه بود در پایان سال با روند نزولی مواجه شد.

قراردادی که ایران با چین امضا کرده، می‌تواند دو تاثیر بر بازار سرمایه بگذارد. بطور مثال اگر سکو‌های نفتی را در عوض سرمایه گذاری چینی‌ها بشمار آورد این بطور قطع به سبب کاهش تقاضا در واردات سبب کاهش نرخ ارز خواهد شد اما اگر این قرارداد اجرایی نشود کماکان به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا با افزایش نرخ ارز مواجه خواهیم بود.

نرخ ارز بیشترین تاثیر را در سال گذشته داشته اما سال جاری بنظر می‌رسد با توجه به سناریو‌های پیش رو، نرخ ارز تاثیر چندانی بر بازار سرمایه نخواهد داشت، پس سهامداران نباید چندان نگران باشند. تا دوران پایانی دولت وقت، استراتژی اقتصادی تغییر نخواهد کرد و بازار سرمایه محلی خواهد بود که دولت از طریق آن به جبران کسری بودجه بپردازد.

شکل دامنه نوسان به راحتی سبب خواهد شد دولت به خواسته دست یابد. محوریت دولت در سال ۱۴۰۰ نیز فروش اوراق از طریق بازار سرمایه است که تا پایان این دولت ادامه خواهد داشت.

علت تغییر دامنه نوسان چه بود؟

مصطفی صفاری: عاملی که سبب شد دامنه نوسان تغییر کند بی اعتمادی‌ها و عدم شفافیت‌های اطلاعاتی بود اما با اقدامات صورت گرفته، شرکت‌ها اطلاعات را منتشر نکرده اند و همین عاملی شده تا باز هم روند بازار نزولی باشد.

یکی دیگر از بحث‌هایی که بازار سرمایه را تحت الشعاع قرار داده بحث برجام و مراودات سیاسی مثل قرارداد ایران و چین است. بحث نرخ ارز چندان بر بازار سرمایه تاثیر چندانی ندارد به سبب آنکه اگر این عمل اثر چندانی داشت سهام‌ شرکت های پتروشیمی و صادراتی نباید با اُفت مواجه می‌شدند. تا اواخر خرداد ماه بازار سرمایه با رشد ۳۰ درصدی مواجه خواهد شد پس سهامدارانی که در این بازار حضور دارند در فروش سهام تعجیل نکنند. انتخابات بر بازار سرمایه تاثیر خواهد گذاشت به گونه‌ای که روند صعودی و نزولی شاخص را رئیس جمهور بعدی مشخص خواهد کرد.

بورس فروردین را متمایز شروع کرد

کوروش آسایش: طی چند سال گذشته این نخستین سالی بوده که روند بازار سرمایه نزولی شده و حتی بازار‌های سهام جهان نیز پس از تعطیلات تا حدودی با رشد کار را آغاز می کنند. بازار سرمایه سال جاری بر خلاف سال‌های گذشته عمل کرده که این مسئله می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بطور مثال بازار تا سال گذشته تخصصی بوده اما از سال ۹۹ طی تبلیغاتی که توسط دولت صورت گرفت، سبب شد افرادی وارد شوند که بازار را نمی‌ شناختند.

افرادی که اکنون در بازار سرمایه هستند اعم از سهامداران تازه وارد یا قدیمی دچار تلاطم‌هایی شدند. بطور مثال آنکه نمی‌دانند بعد از روی کار آمدن رئیس جمهور بعدی روند بازار چگونه پیش خواهد رفت یا آنکه ایران به برجام بازمی گردد یا خیر؟ همین مسائل سبب شده تا بازار با التهاب مواجه شود. اکنون به دلایل فوق خریدار چندانی مانند سال‌های گذشته وجود ندارد که توقع داشت شاخص روند صعودی در پیش گیرد.

از لحاظ متغیر‌های اقتصادی که وجود دارد سهم‌های حاضر روی ارزش‌های واقعی معامله می‌شوند اما برای آگاهی از رشد بازار طی سال باید اتفاقات سیاسی را بررسی کرد که به نسبت بازار‌های رقیب با رشد بیشتری مواجه خواهد شد. امید می رود به رغم آنکه بازار فعالیت را در فروردین برخلاف سال های گذشته منفی آغاز کرد ، آخر سال سود خوبی را برای سهامداران در پی داشته باشد. اما در این بین نباید نقش مسئولان بازار سرمایه و وزارت اقتصاد را در هدایت کشتی بازار سرمایه نادیده گرفت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ