کد خبر: ۱۶۶۶۶۳
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱/۲۰

اثر منفی اقدام فروش سهامداران کم سابقه در رشد بازار + سایه دو عامل بر معاملات
با پایان هشتمین روز متوالی فرایند اصلاحی شاخص بررسی شد:

اثر منفی اقدام فروش سهامداران کم سابقه در رشد بازار + سایه دو عامل بر معاملات

با پایان هشتمین روز متوالی از فرایند اصلاحی شاخص همچنان بازار با اقدام فروش سهامداران کم سابقه مجال رشد بیشتری نمی یابد و انتخابات و مذاکرات برجامی بر معاملات سایه افکنده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با کاهش 0.86 درصدی به سطح یک میلیون و 249 هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش 0.29 درصدی به سطح 437 هزار واحد رسیدند.

بورس تهران همچنان در فرایند اصلاح به‌ سر می‌برد و معاملات امروز نیز در حالی خاتمه یافت که برای هشتمین روز متوالی اوضاع بازار نامساعد بود و نماگر اصلی بورس قرمزپوش به کار خاتمه داد. در حالی که دامنه نوسان نامتقارن همچنان پا برجا است، نبود تقاضا و کمبود نقدینگی در بازار به شدت خودنمایی می کند و خبرها نشان از نبود عزمی جدی برای بهبود این وضعیت دارد.

طولانی شدن رکود معاملات در بازار طی روزهای اخیر باعث شده تا بسیاری از سهامدارانی که سابقه فعالیت آنها از یک سال فراتر نرفته و نااطمینانی زیادی دارند با هر افزایش تقاضایی سریعا به فروش روی آورده و در نتیجه بازار مجال رشد بیشتری نمی یابد.

بازار سهام سایه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 را بالای سر می‌بیند و از سوی دیگر، مذاکرات هسته‌ای و امکان بازگشت طرفین به توافق برجام، تغییرات قیمت دلار و رفع تحریم‌‌ شرکت ها اثر را بر این بازار خواهد گذاشت.

در پایان معاملات امروز نماد‌های "فولاد، فملی و شستا " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 2.2 و  1.2 هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به " امید و فملی" به مبلغ  74 و 68 میلیارد تومان بود. 

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت و وتجارت " به ترتیب با قیمت های منفی 1.2، 1.75 و  0.72 درصد به کار پایان دادند.  در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد و فملی" با قیمت های منفی 1.85 و 1.89 درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه  پالایشی همچون" شتران، شپنا و شبندر " با فشار عرضه و صف فروش همراه شدند. در گروه خودرویی معاملات "خودرو و خساپا" با فشار فروش همراه بود و با قیمت منفی 1.64 و 0.86 درصد به پایان رسید.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

سومین روز کاری هفته میلادی در بازارهای جهانی، معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات اندک همراه شد. مس اکنون در محدوده 8983 دلار، روی به 2832 دلار و هر انس طلا به 1742 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 62.98 دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به 59.56 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 25 هزار و 200 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 24 هزار و 470 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 10 میلیون و 800 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

مدیرعامل فرابورس گفت: دامنه نوسان بورس فعلا قرار نیست تغییری کند و با شرایط فعلی ادامه خواهیم داد.

ولی اسماعیلی نایب رییس کمیسیون اجتماعی از برگزاری اولین جلسه کمیته تخصصی تشکیل مجمع سهامداران حقیقی بورس و استفاده از نظرات کارشناسان بورس در هفته بعد خبر داد.

وزیر صنعت خواستار عرضه باقی مانده سهام دولت در ایران خودرو شد و اعلام کرد: هیات واگذاری از ارائه و تصویب مصوبه خودداری کرده است .

صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال 2021 را 2.5 رصد و نرخ تورم را 39 درصد پیشبینی کرد. طبق اعلام این نهاد، رشد اقتصادی ایران در سال گذشته 1.5 بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: برداشته شدن تحریم‌های ناسازگار با برجام پذیرفته می شود که این موضوع، یکی از محورهای اصلی گفت‌وگو در وین است.

نیویورک تایمز مدعی شد: ایران و آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم در وین بر سر همزمانی لغو تحریم‌ها و محدودسازی غنی‌سازی اورانیوم توسط تهران به توافق رسیدند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» Majid | ساعت ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱/۲۰
0
0
پاسخ
از کارشناسان محترم بعید که همچین تحلیل و تفسیری می کنند و سهامداران تازه وارددر این بازار عیچ نقشی ندارند و در مثبت و منفی بازار هیچ دخالتی ندارند و بازار دست حقوقی و جریان های پشت پرده و بصورت دستوری کنترل می شود و حقیقی تازه وارد همه ۶۰ تا ۷۰ درصد از اصل سرمایه خود را از دست دادند .
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ