کد خبر: ۱۶۶۶۹۴
۱۶:۲ - ۱۴۰۰/۱/۲۰

ارزیابی معاون سازمان بورس از بازار و آمادگی مشاوره به نامزدهای ریاست جمهوری
با انتقاد از بی انصافی در عملکرد حقوقی‌ها اعلام شد:

ارزیابی معاون سازمان بورس از بازار و آمادگی مشاوره به نامزدهای ریاست جمهوری

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ضمن ارزیابی وضعیت سال گذشته و پیش بینی آینده و انتقاد از بی انصافی در عملکرد حقوقی‌ها از آمادگی برای ارایه مشاوره به نامزدهای ریاست جمهوری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدحسن ابراهیمی سروعلیا با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری از چند ماه گذشته اثر را بر بازار سرمایه گذاشته به ایرنا اعلام کرد: رییس جمهور به دلیل اتخاذ تصمیمات مختلف، می تواند بر روند بازار تاثیر بگذارد. شاید تا دوره قبل افرادی که می خواستند نامزد شوند توجه زیادی به بازار نداشتند اما اکنون به واسطه حضور چشمگیر مردم در بورس، شناخت آنها به این بازار و فرصت های سرمایه گذاری، هیچ نامزدی نمی تواند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد و به سادگی از آن عبور کند.

نامزدهایی که قصد شرکت در انتخابات رییس جمهوری را دارند باید برنامه ها برای بازار سرمایه به واسطه تاثیر بر اقتصاد را در اولویت قرار دهند. سازمان بورس آمادگی دارد در جلسات مختلف راه های بهبود وضعیت بازار را مورد بررسی قرار دهد و دیدگاه ها را برای سیاست گذاری بررسی کند. اقدامات رییس جمهور آینده در مورد بازار سرمایه یک تصمیم یا انتخاب نیست بلکه یک اجبار است که باید به این مسئله توجه کافی شود. مسایل بازار سرمایه و توجه به آن تبدیل به مطالبه حق عمومی شده و هیچ کس نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

بازدهی ٣٠٠ درصدی شاخص در نیمه نخست سال ٩٩

در سالی که گذشت، حجم و ارزش معاملات و تعداد سهامداران افزایش قابل توجهی داشت و رکورد تاریخی در معاملات بازار به ثبت رسید. نیم سال نخست خوش بینی نسبت به معاملات بورس وجود داشت و افراد اقبال زیادی نسبت به سرمایه گذاری در بورس نشان دادند. تا نیمه مرداد بازدهی بازار سرمایه نسبت به اوایل سال به ٣٠٠ درصد رسید. در نیمه دوم سال با وجود بحث انتخابات آمریکا به دلیل وجود برخی از انتظارات، نرخ دلار در مسیر نزولی قرار گرفت که این امر تا حدودی باعث کاهش هیجانات و اقبال سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بورس شد.

شاخص بورس از ابتدای سال ۹۹ از  ٥٠٠ هزار واحد به بیش از دو میلیون واحد در مرداد ماه رسید که در نهایت بعد از اصلاح های صورت گرفته پرونده شاخص در پایان اسفند با یک میلیون و ٣٠٧ هزار واحد بسته شد. مقایسه بازارها به لحاظ بازدهی با یکدیگر نشان می دهد بورس با توجه به ریزش های شدیدی که داشت، بازدهی بسیار بیشتری را در سال ٩٩ نسبت به بازار ارز، مسکن، طلا و سکه کسب کرد.

همه بازارها نسبت به عرضه و تقاضا واکنش نشان می دهند که بازار سرمایه هم نسبت به این امر مستثنی نیست. زمانی که اقبال به سرمایه گذاری در بازار افزایش پیدا می کند با بازدهی زیادی همراه می شود در مقابل با کاهش تمایل سرمایه گذاران، میزان بازدهی افت پیدا خواهد کرد بنابراین نمی‌توان گفت بازار سهام در نیمه دوم سال روند غیرطبیعی را در پیش گرفت زیرا چنین اصلاحی بعد از رشد شدید شاخص بورس، طبیعی است.

اجرای آزادسازی سهام عدالت در زمانی بهتر

سال ٩٩ با بحث آزادسازی سهام عدالت، دولت تصمیم گرفت امکان فروش بخشی از سهام عدالت را برای افرادی که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده بودند، فراهم کند. آزادسازی سهام عدالت به عنوان نوعی تکلیف بر عهده دولت بود و باید هر چه زودتر به سرانجام می رسید. نمی توان منکر اثر آزادسازی سهام عدالت در بازار سرمایه و روند معاملات بود اما میزان آزادسازی و زمان آن می توانست به نحوی بهتر انجام شود که تا این حد تاثیر را بر روند بازار نگذارد.

متولیان مختلف مانند دولت و مجلس و سازمان بورس باید هر چه در توان دارند انجام دهند تا سرمایه مردم مورد حفاظت قرار گیرد. بطور طبیعی باید اقدامی صورت گیرد تا سهامداران عدالت با ورود به این بازار  آسیب نبینند و به بازار سرمایه هم در سطح کلان آسیب وارد نکنند.

عوامل مختلف اثرگذار بر روند صعودی شاخص

عوامل مختلفی در روند صعودی شاخص بورس در ابتدای سال ٩٩ تاثیرگذار بود. افزایش قابل توجه نقدینگی باعث شد به دنبال بازاری برای سرمایه گذاری باشد و این امر باعث شد مردم تصمیم به ورود نقدینگی به بازار سهام بگیرند. هدایت نقدینگی به بورس تصمیم بسیار درستی بود که از سوی دولت و مردم اتخاذ شد. این حجم از نقدینگی به هر جا که ورود می کرد ممکن بود خسارات زیادی را به بخش های واقعی اقتصاد وارد کند و می توانست قیمت ارز که تاثیر زیادی را بر معیشت مردم دارد را بصورت قابل توجهی افزایش دهد و مسکن را گران تر کند.

بازار سرمایه همیشه می تواند فرصتی را برای تصمیم گیران فراهم کند تا بتوانند سرمایه را به فعالیت های مولد اقتصادی سوق دهند. تعداد کثیری از مردم با سرمایه های خرد وارد بازار سرمایه شدند و تصمیم گرفتند تا سرمایه های بیشتری را به این بازار وارد کنند. عوامل دیگر اثرگذار بر روند صعودی بازار مانند عوامل سیاسی و اقتصادی را نمی توان در ایجاد نوسان معاملات بورس نادیده گرفت. رویدادهای مختلف سیاسی که رخ داد بطور طبیعی اثرگذار بود و منجر به هجوم گسترده سرمایه گذاران به بازار سرمایه و ایجاد روند صعودی در معاملات شد.

در نیمه دوم سال بیشتر عوامل روانی بر معاملات حاکم بود. همیشه سرمایه گذار باید احساس اطمینان داشته باشد و در صورت عدم اطمینان، سرمایه ها از بازار خارج می شوند. برای بازگشت روند معاملات بورس به حالت منطقی و متعادل باید از لحاظ روانی سرمایه گذار را  آماده کرد و به آنها اطمینان داد که بازار سرمایه نمی تواند برای همیشه وضعیت با ثبات و منطقی را پیش رو داشته باشد.

کمک دولت و سازمان بورس برای بازگشت رشد به معاملات بورس

عوامل متعددی می تواند در بهبود روند بازار در سال جدید تاثیر گذار باشند. در ابتدا باید شفافیت در معاملات برقرار باشد و بازار از نقدشوندگی کافی برخوردار باشد. اغلب سهم ها دارای بازارگردان هستند و بازارگردان ها کمک می کنند تا نقدشوندگی افزایش یاید. بازگشت اعتماد دوباره توسط ارکان مختلف رخ می دهد. ارکان تصمیم گیرنده مانند دولت می تواند موثر در روند معاملات باشد تا دوباره سهامداران به بازار اعتماد کنند.

در کنار دولت، سازمان بورس هم می تواند نقش ویژه ای در این زمینه ایفا کند و باید تلاش شود تا معاملات بصورت شفاف و منصفانه صورت گیرد و افراد اطمینان خاطر داشته باشند سرمایه ای که وارد بازار کرده اند بصورت مطلوب در حال کمک به اقتصاد است. بخشی از سهم هایی که مورد معامله قرار می گیرد متعلق به دولت است و تعامل دولت با سایر ارکان در بازار سرمایه مانند تعامل مجلس با دولت می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. با همگرایی بین این دو رکن بلافاصله تاثیر مثبت بر بازار مشاهده شده است.

بی انصافی سهامداران در مورد عملکرد حقوقی‌ها در بازار

تقسیم بندی سیاه و سفید حقوقی ها برای حمایت از بازار خوب نیست همه افرادی که در بازارهای سرمایه گذاری حضور دارند به دنبال منفعت هستند بنابراین نباید به بحث حقیقی و حقوقی دامن زد. در مواقع مختلف و زمان افت شاخص عده زیادی از شرکت های بزرگ حقوقی در قالب بازارگردان کمک کردند تا اعتماد به بازار بازگردد بنابراین اینکه اعلام شود حقوقی ها در بازار کم کاری کرده اند به هیچ عنوان منصفانه نیست. ممکن است از بین تعداد زیادی از حقوقی ها، تعداد انگشت شماری وظیفه را انجام نداده باشند اما بخش قابل توجهی سعی کردند بازار به حالت منطقی و متعادل بازگردد.

توصیه به سهامداران

افرادی که به دنبال ورود به بازار هستند باید دیدگاه بلندمدتی نسبت به این بازار داشته باشند. در بلندمدت بازدهی بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب طلا، ارز و مسکن بیشتر است و اغلب افرادی که با این دید وارد می شوند سود بیشتری را نسبت به سایر بازارها کسب کردند. سرمایه گذاری در بازارهای رقیب بسیار راحت تر از بازارهای گسترده ای مانند سهام است که بیشتر از ٧٠٠ ناشر وجود دارد و سرمایه گذاری در هر یک از آنها نیازمند اطلاعات مالی و وضعیت کلان اقتصادی و عوامل سیاسی تاثیرگذار بر آنها است.

سرمایه گذاران اگر از دانش کافی برای ورود سرمایه ها به بازار برخوردار نیستند باید از طریق سرمایه گذاری غیرمستقیم مانند شرکت های سبدگردان و صندوق های سرمایه گذاری وارد شوند. این موضوع باید مدنظر قرار گیرد که سرمایه مازاد وارد بازار سرمایه شود و به هیچ عنوان دارایی های ضروری مانند خودرو و مسکن نباید به فروش رسیده و وارد شود.

سرمایه گذاران باید مراقب افراد سودجو و منفعت طلب باشند زیرا این افراد به واسطه کسب منافع، اطلاعات و مشاوره های اشتباهی می دهند و عده ای را گمراه می کنند در حالی که باید از افراد موثقی که مورد تایید سازمان بورس است، مشورت بگیرند و بعد اقدام به سرمایه گذاری کنند.

پیش بینی روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۰

روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۰ وابسته به عوامل مختلفی است. برخی از عوامل به وضعیت داخلی شرکت ها مانند تولید و فروش و برنامه های طرح و توسعه مربوط است. بخشی دیگر هم به عوامل کلان و متغیرهایی مانند قیمت جهانی، متغیرهای سیاسی و اقتصادی، نرخ بهره و کامودیتی ها و رشد نقدینگی وابسته است که این عوامل می تواند بر روند بازار سرمایه تاثیرگذار باشد. بطور طبیعی اگر شرایط در اقتصاد باثبات باشد، وضعیت بازار سهام در سال جاری مطلوب و متعادل خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ