دبیر انجمن قطعه سازان با انتقاد از رویه جدید وزارت صنعت در تخصیص ورق فولادی و اعلام بهترین راهکار گفت: موجودی ورق خرداد به اتمام میرسد و تولیدکنندگان با مشکل تامین مواد اولیه روبرو خواهند شد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مازیار بیگلو درخصوص مشکل تأمین ورق فولادی قطعهسازان به فارس گفت: قبلاً قطعهسازان ورق مورد نیاز را یا از طریق سیستم مچینگ و بصورت مذاکره مستقیم با فولاد مبارکه پیگیری میکردند که پس از بررسی شرایط، ظرفیت تعیین و اختصاص می یافت یا اینکه از طریق بورس کالا خریداری میشد.
وی افزود: قطعهسازان کوچک نیز که توان مالی لازم برای خرید مستقیم ورق فولادی نداشتند، ورق را از شرکتهای ساپکو یا سازهگستر بصورت امانی دریافت میکردند و پس از تولید قطعه آن را به همراه ضایعات به این شرکتها برمیگرداندند. از بهمن سال گذشته مسئولان وزارت صنعت با بهانههای عجیب اعلام کردند برخی از قطعهسازان، ورق فولادی را از ساپکو یا سازهگستر تحویل گرفتند و آن را در بازار فروختند. این مسئله در حالی مطرح شد که ساپکو و سازهگستر قیمت ورق را با نرخ روز محاسبه میکردند و اصولاً چنین کاری برای قطعهسازان صرفه مالی نداشت.
این فعال صنعت قطعه سازی ادامه داد: سیستم مچینگ از سال 98 قطع شد و وزارت صنعت با این بهانه سهمیه قطعهسازان را در سامانه بهین یاب نیز مورد بازنگری قرار داد و ارقام کمتر از نیاز واقعی را منظور کرد به طوری که مثلاً به جای نیاز 500 تنی به ورق فولادی، 100 تن را برای یک شرکت قطعهساز تعیین کردند. به این موضوع اعتراض شد و آنها خواستار ارائه صورتهای مالی سال های 98 و 99 شدند تا مصرف و سهمیه ورق فولاد تعیین شود. این کار انجام شد اما اعلام کردند طبق آئیننامه جدید، ورق فولادی فقط به شرکت هایی اختصاص مییابد که دارای تجهیزات پرسکاری باشند.
بیگلو عنوان کرد: طبق این آئیننامه، حتی سازهگستر و ساپکو نیز نمیتوانند ورق فولادی دریافت کنند و بصورت امانی دراختیار قطعهسازان قرار دهند. طبق اعلام وزارت صنعت، قطعهسازانی که ورق امانی دریافت میکردند باید در سامانه بهینیاب ثبتنام کنند تا از بورس کالا ورق فولادی بگیرند اما این کار نیز عملی نیست زیرا بسیاری از کارگاههای کوچک که به این روش فعال بودند توان مالی لازم برای خرید ورق از بورس را ندارند. حدود 200 تا 250 سازنده قطعات، ورق فولادی را بصورت امانی از ساپکو و سازهگستر دریافت میکردند و نسبت به تولید قطعه خودرو اقدام میکردند.
وی تصریح کرد: تعدادی از قطعهسازان بزرگ نیز بیش از ظرفیت تولید دارند و نمیتوانند پروانه بهرهبرداری را اصلاح کنند چراکه در محدوده شهری قرار دارند و مجوز فعالیت را 30 سال پیش دریافت کردهاند. حالا اگر بخواهند میزان مصرف ورق و تولیدات را اعلام کنند تا سهمیه جدید بگیرند، سازمان حفاظت محیط زیست ادامه فعالیت آنها را متوقف خواهد کرد تا کارخانه را جابجا کنند. اکنون ذخایر ورق فولادی سازهگستر و ساپکو در حال اتمام است و این شرکتها از خرداد ماه دیگر ورقی برای تحویل به قطعهسازان نخواهند داشت و فرآیند تولید در این بخش قفل میشود.
دبیر انجمن قطعهسازان اضافه کرد: از مسئولان وزارت صنعت درخواست شده نام افراد یا شرکت هایی که ورق فولادی را از ساپکو یا سازهگستر تحویل گرفته و در بازار فروختهاند به انجمن اعلام کنند اما نپذیرفتند و اینکه چه تعداد شرکت این تخلف را داشتند برای انجمن مشخص نیست. بهترین روش تخصیص ورق فولادی به سازندگان قطعات خودرو از طریق ساپکو و سازهگستر است. تولید قطعات خودرو 60 درصد افزایش داشته و اگر قرار باشد طبق مصرف قبل، سهمیه ورق فولادی تخصیص داده شود، کفاف نیاز را نمیدهد.
بیگلو توضیح داد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از شرکتهای سازنده قطعات خودرو امکان خرید ورق فولادی از بورس کالا را نخواهند داشت به ناچار برای خرید ورق به بازار مراجعه خواهند کرد که همین موضوع قیمت ورق را افزایش میدهد. ما به تفاوت قیمت برخی انواع ورق فولادی بین بورس کالا و بازار تا 80 درصد نیز میرسد. در این شرایط بحثهایی نیز برای واردات 2 میلیون تن فولاد مطرح شده در حالی که نیازی به واردات ورق نیست. مصرف سالانه صنعت قطعهسازی و خودروسازی 8 میلیون تن فولاد است در حالی که تولید فولاد به 25 میلیون تن میرسد. ضمن اینکه تا بهمن سال گذشته نیازی به واردات ورقهای فولادی نبود و از آن زمان تا به حال نیز اتفاق خاصی نیفتاده که نیازمند واردات فولاد بود.
تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir
انتهای پیام