کد خبر: ۱۶۶۸۸۶
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱/۲۴

سود ۲۶۰۰درصدی سهامداران و قول حمایت از بورس /تکذیب ۳هزارمیلیاردی برادرزاده
سخنگوی دولت مدعی شد:

سود ۲۶۰۰درصدی سهامداران و قول حمایت از بورس /تکذیب ۳هزارمیلیاردی برادرزاده

سخنگوی دولت با اشاره به سود ۲۶۰۰ درصدی سهامداران طی ۸ سال و وعده حمایت از بورس ، کسب سود ۳ هزار میلیاردی برادرزاده از بازار سهام را تکذیب کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی ربیعی در برنامه خبری  امروز علاوه بر مسائل سیاسی درباره بورس هم اظهار نظر کرد و گفت: اساساً بازار سرمایه و سیاست های مربوط به آن برای رشد دارایی و سرمایه یک اصل اساسی است. به همین دلیل رسوب سرمایه در بازار دارایی‏ های فیزیکی آفت جدی برای اقتصاد است که موجب تمرکز ثروت نزد سرمایه‏ داران، کاهش سطح رفاه دهک‏ های پایین جامعه، تمرکز ثروت نزد دهک‏ های بالا و افزایش جمعیت فقیر، حرکت در خلاف جهت اقتصاد سالم می شود.

برای رهایی از اقتصاد شکننده نفتی، نظام اقتصادی مبتنی بر مالیات، شفافیت اقتصادی، مشارکت عمومی جامعه در اقتصاد، تقویت تأمین مالی تولید، تقویت اشتغال راهی جز تقویت بازار سرمایه وجود ندارد و این بازار اهرم سیاستی قدرتمند برای نجات اقتصاد در شرایط بحرانی و بروز شوک‏ های داخلی و خارجی است.

سود ۲۶۰۰ درصدی سهامداران طی ۸ سال

شهریور سال ۹۲ شاخص بورس حدودا در کانال ۶۰ هزارتایی که به دلیل تکانه های اقتصادی ناشی از تحریم و اهمیت ارز به علت کمبود آن بود. چند سال بعد به حدود دو میلیون رسید و الان هم حول و حوش یک میلیون و ۲۰۰ هزار است بنابراین همه افرادی که در بورس ، نگاه بلندمدت به سرمایه‌گذاری‌ داشتند، سرمایه سال ۹۲ آنها با رشد ۲۶ برابری مواجه شده‌ است. افراد زیادی با رشد بازار سرمایه سود کردند. منتها افراد قابل توجهی هستند که در فراز و نشیب این بازار وارد شده و متضرر شده اند.

البته همزمان با رشد بازار سرمایه، بارها کارشناسان هشدار می دادند دارایی هایی مانند خانه تبدیل به سهام نشود. بازار سرمایه،‌ زمان‌دار است و نباید به آن نگاه مقطعی داشت. بارها این نکات را اعلام کرده و تاکید کرده بودم که بورس، بانک نیست ولی این حرف به معنای عدم حمایت دولت از مردم و سرمایه گذاران نیست. به هر حال دولت نگران دارایی این هموطنان است چون عده ای از با انتظار انتفاع به بازار سهام آمده اند و باید نگاهی مسئولانه به همه مردم داشت.

اقدامات دولت برای بهبود بازار سهام

پیگیری رعایت حداکثر سود پرداختی بانک ها،  امکان انتشار اوراق توسط شرکت های هلدینگ و سرمایه گذاری برای خرید سهام و رشد عالی فروش شرکت ها در اسفند و فروردین ماه و تثبیت نرخ ارز از اقدامات دولت در این زمینه است.

نکته دیگر آنکه هیچ یک از ارکان حاکمیت نباید از سهم خود برای جلوگیری از سلب اعتماد از بازار سرمایه غافل شود. امنیتی کردن اکوسیستم سرمایه‏ گذاری راهگشا نخواهد بود زیرا تقویت کننده خروج سرمایه از داخل است و در بلندمدت باعث خسران می شود. در یکسال اخیر نوسانات متعددی در بازار به وقوع پیوست که باتوجه به کاهش ریسک ها و شفافیت وضعیت اقتصاد و رشد اقتصادی مثبت همراه با گشایش ها و حضور قوی در اقتصاد جهانی در نهایت رونق در بازار سرمایه را شاهد خواهیم بود و پیش‌بینی می شود در ماه‌های آتی سرمایه گذاری‌ها به منظور رونق هرچه بیشتر تولید افزایش یابد و این بستر از طریق بازار سرمایه فراهم می شود.

البته آثار مباحث سیاسی و برخی اظهارنظرها بر کنش افراد در بورس بسیار تاثیرگذار است. متاسفانه اظهارنظرهای نپخته و غیرمسئولانه زیادی وجود دارد. عملیات روانی و دروغ پردازی های زیادی هم در کانال های غیرمسئول و مشکوک دیده می شود. مثلا اخیرا در راستای عملیات روانی که صورت می گیرد، توییت های کذایی منتشر می شود که نوعی تعارض روانی را دامن می زند.

تکذیب سود۳ هزار میلیاردی برادرزاده !

به عنوان نمونه به دروغ از فردی به نام بابک ربیعی گودرزی به عنوان بردارزاده ام نام برده شده که از بورس سه هزار میلیارد تومان سود کرده است! دروغ است زیرا نه تنها برادرزاده ای به این نام ندارم بلکه همچین فردی را حتی در بستگان هم ندارم.

واکنش به خرابکاری در نطنز

وی در بخش دیگری با اشاره به حمله تروریستی و خرابکارانه در نطنز ، گفت: این اقدام، نشان دهنده شکست دشمنان، پیشرفت صنعتی و سیاسی برای جلوگیری از توسعه چشمگیر ایران از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم ها از سوی دیگر است.

از همه طرف های برجام و دولت آمریکا که خود را طرفدار دیپلماسی می داند، انتظار می رود این حمله را محکوم کرده و تعهد را به اعلام تعارض اقدامات خرابکارانه و تروریستی با فرایندهای دیپلماتیک جاری اعلام کنند.

ایران به این گونه اقدامات استراتژی، پاسخ سه گانه را دنبال می کند. اول حق را برای اقدام علیه عاملین و آمرین و مباشرین محفوظ دانسته و مجازات خواهند شد. کانون این پاسخ نیز در سرزمین متجاوز خواهد بود. پاسخ دوم، پیشرفت و گسترش فعالیت های صلح آمیز هسته‌ای است. پاسخ سوم در عرصه سیاسی است. با عقب راندن تحریم‌ها و تلاش مضاعف برای کسب حقوق ملت ایران  اهدف تروریست‌ها را ناکام خواهیم گذاشت. در دام عملیات تحریکی دشمن ایران قرار نگرفته به مسیر درست در عرصه بین المللی ادامه داده و تحریم را خواهیم شکست و به تامین و گسترش صلح و امنیت جهان و منطقه کمک خواهیم کرد.

تصمیمات دولت درباره بازنشستگان تامین اجتماعی

در جلسه هیات دولت بنابر پیشنهاد وزارت کار، افزایش مستمری حداقل‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی به میزان ۳۹ درصد و برای سایر سطوح (غیرحداقل‌بگیر) ۲۶ درصد به علاوه مبلغ ثابت ۲۴۸.۸ هزار تومان به تصویب رسید. دریافتی بازنشستگان حداقل بگیر دارای همسر و دو فرزند پس از اعمال ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی (افزایش سنواتی) نسبت به مجموع مستمری متناسب سازی شده سال ۹۹ و با احتساب مرحله دوم متناسب سازی به ترتیب برای دارندگان ۳۰ سال سابقه از ۲.۸ به ۴.۳ میلیون تومان و دارندگان ۲۰ سال سابقه از ۲.۶ به ۳.۹ میلیون تومان در فروردین ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد.

اعمال متناسب‌سازی در سیستم نرم افزاری موجب اعتراض بخشی از متوسط بگیران (غیرحداقل‌بگیران) شد لذا ۵ روش برای اجرای متناسب‌سازی مرحله دوم و رفع بخشی از دغدغه بازنشستگان تامین اجتماعی در دست بررسی است که یکی از آنها با حضور و مشارکت مسئولین کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی نهایی و در پرداخت اردیبهشت ماه لحاظ خواهد شد.

مذاکرات کمیسیون مشترک برجام سازنده است

تا امروز برای آمریکا هیچ جای ابهامی باقی گذاشته نشده که برای بازگشت همه طرف ها به تعهدات راهی جز لغو تمام تحریم هایی که در دوره ترامپ اعمال شده، وجود ندارد. نوبت آمریکا است که ثابت کند برای بازگشت به برجام جدی است. مذاکرات انجام گرفته در کمیسیون مشترک برجام تا امروز سازنده و در مسیر درستی به پیش می رود. انتظار می رود آمریکا به جای بازی با کلمات با گام های عملی برای اثبات حسن نیت بردارد.

دولت ترجیح می دهد میراثی بدون تحریم را به دولت بعدی واگذار کند اما مایل هم نیست شتابزده رفتار کند. اگر آمریکا آماده انجام تعهدات باشد، متقابلاً ایران هم آماده انجام تمام تعهدات است در غیر این صورت، گذشت زمان ممکن است احیای برجام را بسیار دشوارتر کند. ایران به هیچ وجه مذاکره با آمریکا خارج از موضوع برنامه های هسته ای و بیرون از چارچوب برجام را به رسمیت نمی شناسد و ضرورتی برای انجام چنین گفت و گوهایی قائل نیست. این سیاست و سختگیری مبتنی بر سال ها تجربه است.

اقدام عجیب شکایت نمایندگان از دولت به دلیل ابلاغ نکردن قوانین

از ۱۳ مورد ادعایی نمایندگان، ۸ مورد مربوط به مجلس دهم است و ارتباطی به این مجلس ندارد. اتفاقا آنها هم توسط رئیس مجلس وقت به روزنامه‌ رسمی ابلاغ شده است. ۳ مورد هم توسط رئیس جمهور ابلاغ شده اما روزنامه رسمی آنها را منتشر نکرده است. ۲ مورد هم مرتبط با این مجلس است که توسط رئیس مجلس برای انتشار به روزنامه رسمی داده شد.

اقدام شکایت نمایندگان از دولت به دلیل آنچه ابلاغ نکردن قوانین خوانده‌اند، اقدامی عجیب و بدعتی است تازه و به اعتقاد حقوقدانان این شکایت اساسا موضوعیت ندارد چرا که قانون، فرایند ابلاغ قوانین را مشخص کرده که درصورت ابلاغ نکردن رئیس‌جمهور، رئیس مجلس می‌تواند قانون را ابلاغ کند. این شکایت برای ابلاغ قوانین اصلا ضرورت ندارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» هادی | ساعت ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱/۲۴
0
0
پاسخ
بهتر است هر چه میگویند فورا بگو کذب است.
» ناشناس | ساعت ۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱/۲۵
0
0
پاسخ
اقای ربیعی ماست که گران شده است
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ