کد خبر: ۱۶۷۱۰۵
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱/۳۱

دلایل کاهش تمایل سهامداران به خرید و نگهداری سهام با دید بلندمدت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

دلایل کاهش تمایل سهامداران به خرید و نگهداری سهام با دید بلندمدت

کارشناس بازار سرمایه دلایل متعدد کاهش تمایل سهامداران به خرید و نگهداری سهام با دید بلندمدت را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید امروی با بیان اینکه بسیاری از سرمایه گذاران به دلایل متعددی خرید و نگهداری دارایی های فیزیکی را به عنوان منبع سود به دارایی های مالی ترجیح می دهند به ایسنا گفت: این امر منجر به ایجاد نگاه کوتاه مدت به بازار سرمایه و تمرکز بر سود سرمایه ای به جای تحلیل و خرید سهام دارای جریان نقدی شده است.

وی افزود: از جمله دلایل این موضوع می توان به عدم ثبات در سیاست های تقسیم سود و عدم شفافیت در نحوه نگهداشت سود در شرکت اشاره کرد. از این رو سهامدار در روز مجمع با یک جعبه سیاه مواجه می شود. به نحوی که اطلاعی در خصوص میزان سود تقسیمی و بازه زمانی پرداخت ندارد. شرکت ها می توانند با اعلام سیاست تقسیم سود پنج ساله آتی، امکان انتخاب استراتژی سرمایه گذاری با نگاه بلند مدت را فراهم کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: یکی دیگر از عواملی که منجر به کاهش تمایل خرید و نگهداری سهام با دید بلندمدت شده، پرداخت سود سهام به صورت سالانه و با پرداخت فرسایشی و زمان بر است. در صورتی که سایر دارایی ها غالبا دارای جریانات نقدی ملموس و کوتاه مدت مانند اجاره املاک هستند. این در حالی است که در بسیاری از بورس ها، سود سهام بصورت مقاطع فصلی و پرداخت ماهانه تنظیم شده است.

امروی عنوان کرد: علاوه بر سالانه بودن سود تقسیمی، پرداخت در بازه زمانی هشت ماه و بعضا بسیار بیشتر پس از روز مجمع انجام می شود. در این حالت سرمایه گذار تمایل را برای خرید و نگهداری سهام و استفاده از سود سالانه از دست می دهد. همچنین عدم کنترل و نظارت بر نحوه پرداخت سود موجب شده، پیگیری و دریافت آن بخصوص برای سهامداران حقیقی کاری دشوار تلقی شده و بسیاری حضور و دریافت سود در مجامع را مطلوب ندانند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ