کد خبر: ۱۶۷۱۰۷
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱/۳۱

گزارش دیوان محاسبات از عملکرد زنجیره فولاد و هشدار اتمام ذخایر سنگ آهن
همراه با ارائه پیشنهاد اعلام شد:

گزارش دیوان محاسبات از عملکرد زنجیره فولاد و هشدار اتمام ذخایر سنگ آهن

دیوان محاسبات با بررسی عملکرد زنجیره فولاد و هشدار اتمام ذخایر سنگ آهن تا ۱۸ سال آینده به مهمترین چالش‌ها پرداخت و پیشنهادی جهت کاهش قیمت تمام شده تولید محصولات ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دیوان محاسبات در گزارشی با بررسی عملکرد زنجیره تولید تا مصرف صنعت فولاد ضمن توجه به جایگاه تاثیرگذار آن بر روند توسعه به مهمترین چالش‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های تولیدکننده و قوانین و مقررات مرتبط پرداخت.

براین اساس، صنعت فولاد در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌ها توانسته ضمن حرکت رو به جلو، ارزآوری قابل قبولی نیز ایجاد کند. ذخیره قطعی سنگ آهن در حال حاضر حدود ۳.۳ میلیارد تن برآورد شده و با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده، تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴ موجب اتمام ذخایر سنگ آهن ۱۴ سال بعد از افق ۱۴۰۴ خواهد شد که عدم انجام اکتشافات جدید و جایگزینی ذخایر سنگ آهن مصرف‌شده باعث از بین رفتن پشتوانه‌ تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه های وابسته به فولاد می‌شود.

طبق اطلاعات وزارت صنعت، طی سال ۹۸ و شش ماهه اول سال ۹۹ در مجموع ۵۷ فقره اکتشاف سنگ آهن صادر شده که هیچ یک از آنها منتج به گواهی کشف یا پروانه بهره برداری نشده و این موضوع، ضعف جدی بخش اکتشاف معادن را نشان می‌دهد. همچنین با روند فعلی استخراج سنگ آهن و تولیدات سایر محصولات زنجیره فولاد، تحقق اهداف سند چشم انداز در افق ۱۴۰۴ جهت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام امکانپذیر نخواهد بود.

باتوجه به تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا طی سال‌های ۹۷ و ۹۸، ضعف جدی در نظارت بر عرضه محصولات فولادی و ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف حاکمیتی مانند بورس کالا و وزارت صنعت در تعیین قیمت پایه موجب ایجاد التهابات متعدد و نوسانات بازار در سبد محصولات فولادی شده است.

بسط و توسعه فعالیت‌های اکتشافی و اکتشاف دقیق‌تر و افزایش عمق آنها و ایجاد کنسرسیوم‌های معدنی و فولادی در پهنه‌های جدید برای تامین مواد اولیه موردنیاز جهت تولید فولاد پایدار و تشکیل خوشه‌های حمایتی از معادن کوچک و نیز کنترل صادرات مواد اولیه خام از توصیه‌های مهم دیوان محاسبات است.

از جمله پیشنهادات مشخص جهت کاهش قیمت تمام شده تولید محصولات فولادی، سیاستگذاری براساس مشوق‌های صحیح برای تعیین قیمت گاز توسط دولت است تا شرکت‌های تولیدکننده فولاد که از روش احیای مستقیم با استفاده از گاز فعالیت می‌کنند از این حمایت‌ها برخوردار شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ