کد خبر: ۱۶۷۲۰۸
۰:۰ - ۱۴۰۰/۲/۳

اثر ۶ عامل بر تحلیل سخت وضعیت بازار سرمایه و پیش‌بینی ماه‌های آینده

اثر ۶ عامل بر تحلیل سخت وضعیت بازار سرمایه و پیش‌بینی ماه‌های آینده

در شرایط فعلی شش عامل باعث شده با وجود اصلاح فراوان قیمت ها و رسیدن نسبت P/E به نقاط جذاب، باز هم تحلیل و پیش‌بینی برای ماه‌های آینده سخت باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با کاهش 1.03 درصدی به سطح یک میلیون و 207 هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش 0.37 درصدی به  سطح 430 هزار واحد رسیدند.

دیروز در حالی پرونده بورس تهران در اولین ماه از سال 1400 بسته شد که با افت نزدیک به 7 درصد، منفی‌ترین فروردین تاریخ بورس را به خود اختصاص داد. قفل شدن نمادها در صف فروش و کاهش حجم و ارزش معاملات به شکلی بود که برای نخستین بار، ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله از ارزش معاملات خرد پیشی گرفت.

در معاملات چهارشنبه که دامنه نوسان در محدوده مثبت 6 تا منفی3 درصد قرار گرفت، افزایش فشار و صفوف فروش به گونه ای بود که گویا همچنان نقطه پایانی برای این اصلاح طولانی‌ مدت دیده نمی‌شود. در شرایط فعلی موضوعات مربوط به مذاکرات بین‌المللی در رابطه با فعالیت هسته‌ای ایران، انتخابات ریاست جمهوری و رویکرد دولت بعدی در مواجهه با بورس، دامنه نوسان، تردیدها در تزریق نقدینگی، تغییرات احتمالی نرخ ارز و  قیمت های جهانی، همگی باعث شده با وجود اصلاح فراوان قیمت ها و رسیدن نسبت P/E به نقاط جذاب فعلی، باز هم تحلیل و پیش‌بینی برای ماه‌های آینده سخت باشد.

در پایان معاملات امروز نماد‌های "فارس، فولاد و فملی " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 3.9 و  5.4 هزار میلیارد تومان بود که بخش اعظم ارزش معاملات فرابورس مربوط به معاملات اوراق است. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " وبملت" به مبلغ 126 میلیارد تومان بود. 

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت و وتجارت " به ترتیب با قیمت های منفی 2.97، مثبت 0.24 و منفی  2.24 درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد و فملی" با قیمت های منفی 1.94 و 2.13 درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه پالایشی  همچون" شتران، شپنا و شبندر " با فشار عرضه و صف فروش همراه شدند. در گروه خودرویی نیز معاملات "خودرو و خساپا" با صف فروش همراه بودند .

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

سومین روز کاری هفته میلادی در بازارهای جهانی، معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات اندک همراه شدند. مس اکنون در محدوده 9321 دلار، روی به 2793 دلار و هر انس طلا به 1782 دلار معامله می شود. هر بشکه نفت برنت به محدوده 66.46 دلار و قیمت نفت خام WTI  نیز به 62.52 دلار در هر بشکه رسید.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 24 هزار و 200 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 23 هزار و 370 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 10 میلیون و 250 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

زهره الهیان نماینده مجلس با انتقاد از نحوه نظارت و کنترل بر تخلفات احتمالی بازارگردانان در بازار سرمایه از رئیس قوه قضاییه درخواست کرد اقدام به تشکیل دادگاه تخصصی بورس برای برخورد با اختلال‌گران و مجرمان کند.

رئیس بانک مرکزی از پرداخت حداقل 100 میلیون دلار با نرخ ارز ترجیحی برای خرید واکسن کرونا به وزارت بهداشت خبر داد.

مدیرعامل ایران‌ خودرو با اعلام تولید بیش از 26 هزار دستگاه در فروردین از برنامه تولید 630 هزار دستگاه در سال جدید و عرضه انبوه گیربکس شش سرعته AMT در آینده نزدیک خبر داد.

آخرین درصد سهام شناور آزاد 361 شرکت بورسی در دوره یکساله نشان می دهد هنوز 117 شرکت استاندارد 20 درصدی را رعایت نکرده اند و اوضاع 14 شرکت بزرگ نامساعد است.

عضو هیات مدیره بانک مسکن از احتمال کاهش نرخ سود وام مسکن در صورت کاهش نرخ سود سپرده‌ها از سوی شورای پول و اعتبار یا تخصیص یارانه از سوی دولت خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: گفت‌ و گوهای وین مثبت بود و پیشرفت‌هایی وجود داشته اما همچنان مسیر طولانی پیش رو است. هیچ امتیازی پیش از اطمینان یافتن از پایبندی کامل ایران به برجام داده نمی شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ