کد خبر: ۱۶۷۵۵۲
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۲/۱۱

مزایای عرضه سنگ آهن در بورس کالا برای شرکت ها و سهامداران ‌
معاون اسبق بورس اعلام کرد:

مزایای عرضه سنگ آهن در بورس کالا برای شرکت ها و سهامداران ‌

معاون اسبق دبیرکل سازمان قدیم بورس ، عرضه سنگ‌آهن و سایر محصولات معدنى در بورس کالا را موجب واقعی شدن قیمت ها و سود سهامداران اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، حسن فهیمی راد درباره مزایای عرضه محصولات در بورس کالا گفت: طى سال هاى گذشته به دلیل غیر واقعی بودن قیمت محصولات معدنى از جمله سنگ آهن، سهام این شرکت‌ها تحت تأثیر منفی پیامدهای عرضه غیربورسی محصولات قرار داشت. عرضه کالاى هر شرکتى در بورس کالا، ظرفیت هاى جدیدى را مقابل آن شرکت در زمینه شفافیت معاملاتى، تسهیل فروش و کشف واقعى قیمت به همراه دارد و این ساز و کار از روش‌های سنتی متکی به حواله و امضاهای طلایی، کارآمدتر است.

وی افزود: برای رسیدن به نتیجه مطلوب، نهادهاى سیاست گذار به‌هیچ‌عنوان نباید وارد حوزه قیمت‌گذاری سنگ‌آهن یا هر محصولى شوند تا براساس سازوکار بورس، نرخ واقعی محصول مشخص شود. با عرضه سنگ‌آهن به‌عنوان بالادست زنجیره فولاد، تقریباً تمام این زنجیره با روشی مبتنی بر عرضه و تقاضا کشف قیمت می‌شود. بنابراین اگر از قواعد عرضه محصولات در بورس کالا تخطی نشود به نفع تولیدکننده‌ در کل زنجیره فولاد است.

این کارشناس درباره آثار عرضه سنگ‌آهن بر شرکت‌های حاضر در بورس هم توضیح داد: زمانی که سنگ‌آهن و محصولات مختلف در بورس کالا عرضه و براساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری شود، تأثیر مثبتی بر شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار دارد. در حوزه تولید و بازار هم باید بر توزیع آن پس از معاملات بورسی نظارت شود. همه نهادهای مسئول باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که محصولات عرضه‌شده به‌صورت مستقیم در اختیار تولیدکننده‌های میان دستی زنجیره قرار گیرد و دلالان و واسطه‌ها مجال نفوذ و رانت‌خواری نیابند.

فهیمی راد ادامه داد: روند ایجاد شده در اقتصاد و توجه به واقعى سازى قیمت ها در اقتصاد را باید به فال نیک گرفت .این رویه می تواند محرک تولید  باشد. در واقع پایبندی دولت به سازوکارهای بورس کالا در مبادلات کالایى می‌تواند به بهبود وضعیت نامناسب اقتصادی کنونی، کمک مؤثری کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ