کد خبر: ۱۶۸۰۴۴
۱۰:۶ - ۱۴۰۰/۲/۲۶

رشد۱۰۰ و ۳۵ درصدی دو هزینه شرکتها در برابر افزایش ۴۰ درصدی قیمت سیمان
مدیرعامل شرکت بورسی مطرح کرد:

رشد۱۰۰ و ۳۵ درصدی دو هزینه شرکتها در برابر افزایش ۴۰ درصدی قیمت سیمان

مدیرعامل شرکت بورسی سیمان هگمتان با اشاره به رشد ۱۰۰ و ۳۵ درصدی هزینه سوخت و حمل گفت: افزایش ۴۰ درصدی قیمت سیمان به هیچ وجه پاسخگوی هزینه‌ها نیست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی‌اصغر گرشاسبی با بیان اینکه افزایش ۴۰ درصدی به هیچ وجه پاسخگوی هزینه‌ها نیست به دنیای اقتصاد گفت: از ابتدای سال هزینه سوخت بیش از دو برابر افزایش یافته و از طرفی هزینه حمل‌ و نقل و نیروی انسانی را باید به این ماجرا اضافه کرد. علاوه بر این شرکت‌ ها را ملزم کردند برق را از بورس انرژی تامین کنند و قطعا در این بخش هم هزینه‌ها افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به لزوم تعیین تکلیف مازوت افزود: در تمام سال‌ها اجازه می‌دادند تولیدکننده‌های سیمان در فصول گرم مازوت فصول سرد را بصورت اعتباری تهیه و در انبار نگهداری کنند. بنابراین علاوه بر اینکه مخازن کارخانه‌های سیمان، تبدیل به مخزن ثانویه مازوت برای وزارت نفت می‌شد، کارخانه‌ها هم در فصل زمستان با قطع گاز دچار مشکل نمی‌شدند اما در سال ۹۹ این بی‌تدبیری اتفاق افتاد که امید می رود از حالا به فکر حل مشکلات باشند. 

این مقام مسئول ادامه داد: متاسفانه بخش حمل در این رابطه بسیار تاثیرگذار است و حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد در اردیبهشت افزایش قیمت داشت. در استان‌ هایی که ناوگان حمل‌ و نقل قوی‌تری دارند این هزینه‌ها تا حدودی نزدیک به رقم مصوب از تولیدکننده اخذ می‌شود اما در استان‌هایی که با مشکل مواجه هستند، مجبور می‌شوند حتی تا ۱۰۰ درصد بیشتر از هزینه مصوب پرداخت کنند. سازمان حمایت حداقل به همان اندازه که به نرخ سیمان حساس است باید به نرخ حمل هم حساس باشد.

گرشاسبی با بیان اینکه قرار بود سال ۹۸ بالغ بر ۶۳ درصد افزایش نرخ اتفاق بیفتد، توضیح داد: با توجه به افزایش ۲۰ درصدی در سال ۹۹ و ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۰، نهایتا می‌توان گفت افزایش نرخ سال ۹۸ اعمال شده و در دو سال ۹۹ و ۱۴۰۰ قیمت‌ها ثابت مانده است. اخیرا گشایش‌هایی برای راه‌اندازی بورس سیمان انجام شده اما اگر قرار است این اتفاق بیفتد باید شفافیت وجود داشته باشد و تبدیل به محلی برای افراد سودجو نشود.

وی درخصوص قیمت‌های صادراتی در سال جدید گفت: خوشبختانه در ماه گذشته حدود ۲۵ درصد قیمت کلینکر افزایش یافته هر چند با توجه به کاهش نرخ دلار تولیدکننده‌ها چندان منتفع نشدند. قطعا چنانچه قیمت‌های داخلی اصلاح شود، حتما در عرصه صادرات این کشش برای افزایش قیمت‌ها وجود دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ