کد خبر: ۱۶۸۰۷۵
۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۲/۲۷

تحلیل رسانه معروف عرب از زمزمه احیای برجام و هدف ایران

تحلیل رسانه معروف عرب از زمزمه احیای برجام و هدف ایران

رسانه معروف عربستان با نگرانی از احتمال توافق ایران و آمریکا اعلام کرد: تهران از برنامه های هسته ای به صورت جزئی چشم پوشی می کند تا نفوذ را بر عراق، سوریه، یمن و لبنان افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از العرب، ایران از برنامه های هسته ای استفاده می کند تا نفوذ بر دولت های منطقه را تضمین کند و تلاش آمریکا برای زنده کردن توافق هسته ای، تنها به نفع ایران است. این موضوع باعث می شود دولت های منطقه با نگاه تردید آمیز به تلاش آمریکا نگاه کنند.

آیا آمریکا تا این اندازه احمق است که نداند برجام، نفوذ ایران در منطقه را افزایش می‌دهد؟ چرا که ممکن است ایران از برنامه های هسته ای به صورت جزئی چشم پوشی کند تا در مقابل، نفوذ را بر عراق، سوریه، یمن و لبنان افزایش دهد.

مذاکرات وین مانند مذاکرات سری که در سال 2015 در عمان برگزار شد، روی یک موضوع تمرکز کرده و موضوعات دیگر را رها کرده است. هیات آمریکایی تلاش می کند عربستان، امارات، اردن و مصر و عراق را با وعده توافق هسته ای جدید فریب دهد. توافقی که اوضاع موجود در منطقه را تغییر نمی دهد. اما خلع سلاح هسته ای ایران عملا به آن اجازه می دهد دخالت ها را در منطقه ادامه دهد. شاید بتوان تصور کرد بازگشت به توافق هسته ای با ایران، فهرستی از منافع اقتصادی را برای آمریکا و اتحادیه اروپا دارد اما این منافع دلیل نمی شود که اعراب قربانی شوند.

اگر هیات آمریکایی گمان می کند به علت منافع کاخ سفید، اعراب باید هزینه ها و عواقب را تحمل کنند، تصوری احمقانه و از اساس معیوب است. بروید و در منطقه ای دیگر منافع را جست و جو کنید و با توافق با ایران فاجعه نسازید.

واشنگتن می تواند هر توافقی را با هر طرفی برای تحقق هر منفعتی امضا کند و نیازی به موافقت دولت های منطقه ندارد اما این دولت ها باید به منافع و مسائل امنیتی توجه داشته باشند و آمریکا را شریک محسوب نکنند.

چطور آمریکا می تواند شریک اعراب باشد در حالی که هر روز شاهد تهدیداتی است که متوجه عربستان می شود . با این حال سامانه های دفاعی و نیروها را از منطقه خارج کرده است؟ چطور می تواند شریک باشد در حالی که موشک های حوثی ها و چالش هایی که بر سر راه صلح ایجاد می کنند را نادیده می گیرد؟

قدرتهای بزرگ از مکانی خارج نمی شوند مگر اینکه یک خلأ را به جا می گذارند که قدرت دیگری آن را پر می کند اما پس از ترک عراق توسط آمریکا، کدام قدرت این خلأ را پر می کند؟ آیا آمریکا به نفع ایران از عراق خارج می شود؟ تهران و واشنگتن چگونه در این باره توافق کرده اند؟

همین موضوع در ابعادی گسترده تر بر بازگشت به توافق هسته ای منطبق می شود. واشنگتن می خواهد به ایران اجازه دست یابی به صدها میلیارد دلار را بدهد. در حالی که از قبل می داند ایران از این اموال در چه راستایی استفاده می کند.

ثابت شده مشارکت با آمریکا، سراسر ضرر و زیان است و دولت های منطقه بدون این همکاری با آن اوضاع امنیتی بهتری داشتند. این شراکت ثابت کرده ، روی همکاری طرفی حساب کرده بودیم که هر ساعت اراده کند طرف مقابل را فریب داده و تنها می گذارد.

آیا می خواهید به نفع ایران عقب نشینی کنید؟ مشکلی نیست. خدانگهدار! می خواهید با ایران وارد توافق شوید؟ بسیار خوب مشکلی نیست. می خواهید ایران به سیاست های قبلی ادامه دهد؟ باز هم اشکالی ندارد اما منطقه را رها کنید تا به دنبال شرکای جایگزین باشیم.

این حرف آخر است با هیات بلند پایه ای که به دنبال خرید خطرات برای اعراب است اما وانمود می کند همدستی با ایران و عقب نشینی به نفع تهران برای منطقه هم مفید است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ