کد خبر: ۱۶۸۸۳۰
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۳/۱۷

اثر عدم شفافیت اطلاعات پادمانی تهران بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران
مدیرکل آژانس انرژی اتمی مدعی شد:

اثر عدم شفافیت اطلاعات پادمانی تهران بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با تکرار عدم شفافیت اطلاعات پادمانی تهران، مدعی شد این مسئله بر توانایی حصول اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تأثیر می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، رافائل گروسی در جلسه شورای حکام گفت: گزارش درباره راستی‌آزمایی و نظارت در ایران در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، فعالیت‌های مرتبط آژانس در چند ماه قبل را پوشش داد.

تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برجام را راستی‌آزمایی و نظارت کرد. با این حال از ۲۳ فوریه آن‌چنان که در گزارش تصریح شده، فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی آژانس در نتیجه تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ذیل برجام از جمله پروتکل الحاقی، تحت تأثیر قرار گرفته است.

ماه قبل با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به توافقی رسیدیم که آژانس بتواند آگاهی لازم بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تا ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱ حفظ کند. به‌شکل مناسب به ارائه گزارش ادامه خواهم داد.

همچنین در گزارش توافق پادمانی ان‌ پی‌ تی با ایران، اقدامات آژانس برای شفاف‌سازی سوالات مرتبط با صحت و کمال اعلامیه‌های ایران ذیل توافق پادمانی و پروتکل الحاقی را تشریح می‌کرد. گزارش یافته‌های آژانس در ارتباط با ۴ مکان اعلام‌نشده ایران و پاسخ‌ها به درخواست‌های آژانس برای شفاف‌سازی را نشان داد.

از زمان گزارش قبلی، ایران هیچ اطلاعات جدیدی در رابطه با یکی از مکان‌ها ارائه نداده و به هیچکدام از سوالات آژانس پاسخ نداده و اطلاعاتی درباره دو مکان دیگر ارائه نکرده و البته یک بیانیه مکتوب درباره مکان چهارم آن هم بدون مستندات ارسال کرده است. وجود ذرات متعدد اورانیوم با منشأ انسانی در سه مکان در ایران که به آژانس اعلام نشده بود، وجود ذرات تغییریافته ایزوتوپی در یکی از این مکان‌ها، نشانه واضحی است از اینکه مواد اتمی یا تجهیزات هسته‌ای آلوده به مواد اتمی در این مکان‌ها وجود داشته است.

بعد از چندین ماه، ایران هنوز هم توضیحات لازم برای وجود ذرات مواد اتمی در یکی از این سه مکان را که آژانس به آنها دسترسی تکمیلی داشت، ارائه نکرده است. در نبود چنین توضیحی از سوی ایران، عمیقاََ نگران هستم که مواد اتمی در یکی از سه مکان اعلام‌ نشده در ایران وجود داشته و مکان‌های کنونی آن مواد اتمی اکنون برای آژانس نامعلوم است. ایران سوالات درباره مکان اعلام‌ نشده دیگر را پاسخ نداده و مکان فعلی اورانیوم طبیعی به شکل دیسک فلزی را شفاف‌سازی نکرده است.

نگران هستم مباحثات فنی بین آژانس و ایران تاکنون نتایج مورد نظر را نداشته و به تبع پیشرفتی در شفاف‌سازی این مسائل پادمانی حاصل نشده است. نبود پیشرفت برای شفاف‌سازی درخصوص سوالات آژانس حول صحت و کامل‌بودن اعلامیه‌های پادمانی ایران بر توانایی آژانس اتمی برای مطمئن‌ شدن از ذات صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، تأثیر جدی می‌گذارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ