کد خبر: ۱۶۸۸۷۱
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۳/۱۸

تغییرات ۱۰ گانه اصلاحیه قانون جدید چک اعلام شد
از سوی بانک مرکزی:

تغییرات ۱۰ گانه اصلاحیه قانون جدید چک اعلام شد

بانک مرکزی با اعلام تغییرات ۱۰ گانه اصلاحیه قانون جدید چک اعلام کرد: با ابلاغ این بخشنامه، سایر مقررات مغایر‬ با ساز و کارها و الزامات ناظر بر چک‌های تضمین شده، لغو می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی با صدور بخشنامه ای، مهم‌ترین تغییرات اصلاحیه قانون جدید چک را اعلام کرد.

- در صورت مفقود شدن چک تضمین‌شده، مراجعه متقاضی و گیرنده به بانک صادرکننده و تکمیل و امضای فرم اعلام مفقودی و تعهد نامه عدم ادعا نسبت به چک مفقود شده به منظور درخواست نسخه المثنی چک الزامی است.

- مدت اعتبار تعیین شده برای چک به مدت ۳ سال از تاریخ دریافت دسته چک حذف شده است.

- صدور و تحویل چک‌های تضمین‌ شده توسط بانک‌ها به مشتری، صرفاً از طریق سامانه صیاد امکان‌ پذیر است.

- صدور و تحویل چک‌های تضمین‌شده مستلزم تکمیل برگه درخواست توسط متقاضی در شعبه بانک در حضور متصدی بانکی، درج مشخصات هویتی و شماره‌حساب گیرنده روی چک تضمین شده و ثبت علت درخواست صدور چک در سامانه صیاد است.

- لازم است به هر برگه چک تضمین شده، یک شناسه یکتا اختصاص یابد و امکان استعلام اطلاعات چک برای گیرنده چک (ذینفع) فراهم شود.

- پرداخت مبلغ چک تضمین‌شده توسط بانک صرفاً در وجه و به شماره‌حساب گیرنده که مشخصات وی روی چک درج  شده، امکان‌پذیر است و ظهرنویسی برای انتقال چک فاقد اعتبار است.

- ابطال چک تضمین‌شده به درخواست متقاضی ، وکیل یا نماینده قانونی وی با ارائه اصل چک به منظور واریز وجه چک به‌ حساب متقاضی، بدون نیاز به ظهرنویسی گیرنده ، صرفاً تا یک ماه پس از صدور آن توسط بانک صادرکننده امکان‌ پذیر است.

- پرداخت چک تضمین‌ شده به گیرنده با ارائه اصل چک تنها پس از مهلت مقرر در بند قبل، مشروط به تکمیل فرم های مربوط به مبارزه با پولشویی توسط متقاضی یا گیرنده و گزارش شعبه بانک به واحد مبارزه با پولشویی بانک صادرکننده است.

- مؤسسه اعتباری موظف به احراز هویت متقاضی و گیرنده و استعلام صحت مشخصات اشخاص از سامانه نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی و صدور چک المثنی طبق اطلاعات مندرج در سامانه صیاد پس از ابطال چک مفقود شده است.

- در صورت جعل چک یا استفاده از چک تضمین‌شده مجعول، علاوه بر مجازات‌های قانونی مقرر، محرومیت ۲ تا ۶ سال از گرفتن چک تضمین شده به حکم دادگاه پیش‌بینی شده است.

از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، سایر مقررات مغایر ‬ با ابلاغ ساز و کارها و الزامات ناظر بر چک‌های تضمین شده، ملغی می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ