کد خبر: ۱۶۸۹۵۰
۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۳/۲۲

حق راى ایران در سازمان ملل برقرار شد / کشور همسایه عضو شورای امنیت
نماینده دائم ایران در سازمان‌ ملل :

حق راى ایران در سازمان ملل برقرار شد / کشور همسایه عضو شورای امنیت

نماینده دائم ایران در سازمان ملل از پرداخت معوقه ایران به این سازمان و برقراری مجدد حق رای ایران خبر داد و کشور همسایه عضو شورای امنیت شد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید تخت‌روانچی در توییتر اعلام کرد: تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، ایران را از دارو محروم کرده و مانع پرداخت حقوق معوقه به سازمان ملل شده‌ است. این سازمان پس از ۶ ماه اعلام کرده، بودجه را دریافت کرده است. لذا کلیه تحریم‌های غیرانسانی باید برداشته شود.

بر اساس این گزارش، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل پیش از این در نامه‌ای به ولکان بازکر رئیس مجمع عمومی اعلام کرده بود که چند کشور از جمله ایران حق عضویت معوقه را پرداخت نکرده اند و باید بر اساس آئین نامه، حق رای آنها سلب شود.

در منشور سازمان ملل آمده، اعضایی که معوقه آن‌ها در دو سال قبل برابر با مبلغ مشارکت آن‌ها باشد، حق رأی را از دست می‌دهند اما به مجمع عمومی این اختیار را می‌دهد که عدم پرداخت به دلیل شرایط خارج از کنترل عضو، می‌تواند حق رای داشته باشد.

طبق نامه گوترش، حداقل پرداخت‌های لازم برای احیای حق رای ایران ۱۶،۲۵۱،۲۹۸ دلار اعلام شده بود که به دلیل تحریم امکان انتقال وجه وجود نداشت.
پس از این نامه، محمد جواد ظریف وزیر خارجه در نامه‌ای به دبیرکل نسبت به این مسئله اعتراض و دلیل وجود این مشکل را تحریم‌های ظالمانه و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران اعلام کرد.

سرانجام با پیگیری‌های دیپلماتیک، این مبلغ از پول مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد و به حساب سازمان ملل واریز شده و تخت روانچی در این سازمان رای داده است.

همچنین در رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل امارات، آلبانی، برزیل، گابن و غنا به عضویت غیر دائم  و دوساله شورای امنیت سازمان ملل در آمدند که از سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد.

از میان ۱۵ عضو شورای امنیت، تنها ۵ عضو شامل روسیه، آمریکا، چین، انگلیس و فرانسه دائمی هستند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ