کد خبر: ۱۶۸۹۵۶
۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۳/۲۲

انتظارات سهامداران از رئیس‌جمهور آینده / افت ۲۵ هزار میلیاردتومانی معاملات روزانه
عضو هیات مدیره شرکت بورس مطرح کرد:

انتظارات سهامداران از رئیس‌جمهور آینده / افت ۲۵ هزار میلیاردتومانی معاملات روزانه

عضو هیات مدیره شرکت بورس با اشاره به مهمترین عنصر فاقد بازار و کاهش ۲۵ هزار میلیارد تومانی معاملات روزانه ، انتظارات بازار سرمایه از رئیس‌جمهور آینده را اعلام کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی سدیدی ا بیان اینکه سال جاری در ادامه آنچه در 6 ماهه سال گذشته اتفاق افتاد، بازار سهام وضعیت پرنوسانی داشت به تسنیم گفت: سرمایه‌گذاران منتظر بازگشت بازار به دوران با ثبات هستند. این طور تلقی می‌شود اگر نرخ بهره بین‌بانکی پایین بیاید، اقبال به‌ سمت بازار بیشتر شود اما شرایط و واکنش به این موضوع در دوران بازار پرنوسان می‌تواند متفاوت باشد.

وی افزود: البته در شرایط فعلی ، متغیرهای متفاوتی به‌غیر از نرخ بهره بین‌ بانکی بر بورس اثرگذار است و یکی از پیشران‌های جدی  در دوران رشد ، حجم نقدینگی است و بررسی تاریخچه بازار در سال‌های گذشته این موضوع را تأیید می‌کند. در نیمه نخست سال گذشته میانگین معاملات روزانه 20 تا 30 هزار میلیارد تومان بود اما در نیمه نخست سال جاری به 5 هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسد بنابراین نقدینگی و نقدشوندگی به عنوان مهمترین عنصر کنونی در زمان حاضر وجود ندارد.

این عضو هیات مدیره شرکت بورس ادامه داد: بعد از بحران آب که مسئله جدی است، بحران اعتماد در رتبه دوم قرار دارد و باید سرمایه‌های اجتماعی در این راستا مورد توجه قرار گیرد. چرا که تصمیمات و جراحی‌های اقتصادی را زمانی می‌توان اتخاذ کرد که اعتماد عموم در سطح قابل قبولی برای همراهی در این زمینه باشد. درانتخابات باید در مبانی سیاست و تصمیم‌گیری از مدیران عالی با مهارت‌های ادراکی استفاده کرد و بعد به‌دنبال مهارت‌های فنی بود اما صحبت‌های برخی نامزدها به‌جای کلان اقتصاد و بازارسرمایه به‌سمت ریزساختارهای بورس تنزل پیدا می‌کند. به همین جهت باید نگاه را به‌سمت نامزدهایی تغییر داد که در این زمینه دقت نظر کافی داشته باشند.

سدیدی در خصوص انتظارات بازار سرمایه از رئیس جمهور آینده هم توصیح داد: منتخب مردم باید درک درستی از بازار سرمایه و جایگاه آن در اقتصاد داشته باشد و همین موضوع نیز در روند تصمیم‌گیری‌های رئیس جمهور بعدی اثرگذار است. از سوی دیگر عدم ثبات قوانین نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که همیشه در بازار سرمایه توصیه می‌شود با دید بلندمدت حضور یافت و تصمیمات لحظه‌ای با این موضوع در تضاد است.

وی ادامه داد: در نظام تعرفه‌گذاری و تعیین قیمت‌ها، باید سرمایه‌گذاران متوجه شوند که در دو سه سال آینده چه قوانینی اعمال می‌شود تا بر اساس آن اقدام به تصمیم‌گیری برای حضور در تالار شیشه‌ای کنند. هر آنچه امروز در حال انجام است به‌نوعی از بستر بازار سرمایه عبور می‌کند و تأمین مالی آن بصورت مستقیم و غیرمستقیم در این بازار انجام می‌شود بنابراین لازم است درک درستی از نقش بازار سرمایه در اقتصاد و تحولات آتی داشت.

به گفته سدیدی، بسیاری از تصمیماتی که در دولت گرفته می‌شود از جمله تعرفه‌ گذاری و بودجه‌های سالانه برای تصویب از مجلس عبور می‌کند به همین دلیل باید فهم مشترکی در این زمینه میان نهادهای تصمیم‌گیر ایجاد شود. صندوق‌های پروژه از جمله ابزارهای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه هستند. جدای از مواردی چون صندوق پروژه نیاز است از سرمایه‌های خارجی نیز برای توسعه پروژه‌ ها استفاده کرد وگرنه ساختن نهاد و ابزارهای مختلف در بازار سرمایه نمی‌تواند موجب تأمین مالی صنایع و پروژه‌ها  شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ