کد خبر: ۱۶۹۰۸۲
۰:۰ - ۱۴۰۰/۳/۲۵

وضعیت پرونده ۱۱ بدهکار بزرگ بانکی ، تسویه طلب سه بانک + دو شرکت فرابورسی
سخنگوی قوه قضاییه توضیح داد:

وضعیت پرونده ۱۱ بدهکار بزرگ بانکی ، تسویه طلب سه بانک + دو شرکت فرابورسی

سخنگوی قوه قضاییه با ارائه فهرست ۱۱ نفره بدهکاران بانکی، توضیحاتی درباره حفاظت از اموال "شپلی"، تسویه مطالبات سه بانک، جلوگیری از تعطیلی پتروشیمی فرابورسی و ... داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامحسین اسماعیلی درخصوص فهرست ۱۱ نفره بدهکاران بانکی که اخیرا از سوی عبدالناصر همتی مطرح شد، اعلام کرد: وی در مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری در اقدامی غیر رسمی با ارائه کاغذی دست نوشته نام یازده بدهکار عمده بانکی را در اختیار رییس قوه قضاییه قرار داد. ساعتی بعد از اقدام همتی، تصویری از این کاغذ در فضای مجازی منتشر شد که نام بدهکاران عمده بانکی در آن به ترتیب دانیال‌زاده، عظام، صدرهاشمی نژاد، العقیلی، اقدامیان، فلاحتیان، شفیعی، گرامی، ایزدپناه ، رستمی صفا و ریخته گران نوشته بود.

خوشبختانه کارنامه قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده‌های معوقات و بدهکاران عمده بانکی همانند بسیاری از موارد دیگر درخشان است. اقدامات انجام شده صرفا براساس تدابیر این قوه، تلاش همکاران قضایی و ضابطین قوه قضاییه است نه بانک مرکزی و بانک ها. در این پرونده‌ها تاکنون نه تنها بانک ها مدعی نبوده بلکه در برخی از موارد مانع تراشی هم داشتند. بانک مرکزی تاکنون در مورد پرونده‌های رسیدگی شده مکاتبه‌ای با قوه قضاییه نداشته و در مورد پرونده افراد فوق توضیحاتی را ارائه می کند.

ردیف ۱: در این مورد پرونده قضایی تشکیل شده و در برخی موارد، حکم هم صادر شده که در مرحله فرجام خواهی دیوان عالی کشور است. با پیگیری قضایی در فرآیند رسیدگی ۸۳۰ میلیارد تومان به بانک ملی مسترد و معادل ۲.۶ هزار میلیارد تومان از اموال وی به بانک منتقل شده که مطالبات این بانک وصول شده است. بخشی از مطالبات ارزی نیز از طریق تعزیرات حکومتی وصول شده و در مورد مطالبات سایر بانک‌ها موضوع در حال پیگیری است.

ردیف ۲: پرونده قضایی تشکیل، رسیدگی و حکم صادر شده است. تلاش‌های قوه قضاییه برای پرداخت بدهی و تداوم فعالیت کارخانه های تولیدی این گروه در حال انجام است.

ردیف ۳: با وجود همکاری نکردن بانک ها با پیگیری قوه قضاییه (دادسرای تهران) و تلاش سازمان اطلاعات سپاه به عنوان ضابط پرونده تاکنون ۴.۹ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها وصول و در اختیار بانک‌های ذینفع قرار گرفت. این اقدام صرفا با پیگیری قضایی، تعامل و همکاری و پذیرش گروه فوق انجام شده و پرونده در دادسرای مطرح رسیدگی بوده و هنوز حکمی صادر نشده است.

در همین پرونده از بانک مرکزی خواسته شده در مورد نحوه پرداخت تسهیلات کلان و رعایت ضوابط و مقررات بانکی بررسی و اظهار نظر کند که پاسخ دادند به لحاظ محدودیت منابع انسانی انجام خواسته مقدور نیست و از کارشناسان رسمی استفاده شود.

ردیف ۴: پرونده قضایی تشکیل شده است. اقدامات زیادی در مورد شناسایی و حفاظت از اموال گروه از جمله شرکت فرابورسی پلی اکریل انجام شده که با اموال توقیف شده مطالبات بانک‌ها قابل وصول است. ضمنا شخص مورد اشاره در سال ۹۵ فوت کرده است.

ردیف ۵: پرونده قضایی تشکیل و در حال رسیدگی است. در فرآیند رسیدگی برای نحوه پرداخت بدهی‌ها، توافقاتی حاصل شده و بر اساس توافق تاکنون بخشی از مطالبات پرداخت شده است.

ردیف ۶: در این مورد پرونده در قوه قضاییه رسیدگی شده و حکم ۱۰ سال حبس و رد مال صادر شده و محکوم در زندان است. با پیگیری قوه قضاییه در فرآیند رسیدگی ۲۹ میلیون درهم و ۱۲ هزار میلیارد تومان از بدهی گروه مذکور به بانک‌های ذینفع پرداخت شد.

ردیف ۷: پرونده در حال رسیدگی است و در فرآیند رسیدگی ۳۰ میلیارد تومان بدهی یکی از بانک‌ها پرداخت شد.

ردیف ۸: در این مورد پرونده در دادسرای تهران تشکیل و در فرآیند رسیدگی مطالبات بانک‌های گردشگری، آینده و سینا تسویه شد. ۶۲۰ دستگاه خودروی هیوندا بابت بدهی گروه مذکور به بانک آینده تحویل شد. ده فقره ملک با ارزش حدود ۴ هزار میلیارد تومان توسط قوه قضاییه شناسایی و توقیف شد و در حال کارشناسی است که به بانک‌ها منتقل و احتمالا تمامی بدهی‌ها تسویه خواهد شد.

ردیف ۹: پرونده قضایی تشکیل و با پیگیری قضایی مطالبات تعدادی از بانک‌ها وصول شد و بر اساس هماهنگی انجام شده، مقرر است تا شهریور سال جاری بدهی‌ها پرداخت شود.

ردیف ۱۰: پرونده در حال رسیدگی است و در فرآیند رسیدگی ۳ هزار میلیارد تومان از بدهی بانک‌ها وصول شد.

ردیف ۱۱: پرونده در قوه قضاییه رسیدگی شد و متهمان به ۲۵ و ۱۷ سال حبس محکوم شدند و اکنون در زندان هستند. تاکنون با پیگیری‌های قضایی و شناسایی اموال ۹۰۰ میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها وصول شد. علاوه بر آن ۱۷ میلیارد تومان و ۲۶ میلیون یورو به بانک توسعه پرداخت شد. همزمان از تعطیلی پتروشیمی اصفهان ( حاضر در فرابورس ) متعلق به گروه مذکور جلوگیری شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ