کد خبر: ۱۶۹۱۲۱
۰:۰ - ۱۴۰۰/۳/۲۶

فولاد ۳۴ درصد بیش از نرخ جهانی در داخل عرضه می شود / دلایل گرانی
نماینده مجلس:

فولاد ۳۴ درصد بیش از نرخ جهانی در داخل عرضه می شود / دلایل گرانی

عضو کمیسیون صنایع مجلس، معافیت مالیاتی و مجوزهای مچینیگ را از جمله دلایل نابسامانی بازار فولاد اعلام کرد و گفت: محصولات فولادی ۳۴ درصد بیش از نرخ جهانی در داخل عرضه می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد حسینی کیا با اشاره به اینکه قیمت فولاد عرضه شده در داخل حدود ۳۴ درصد بیشتر از نرخ جهانی است به خانه ملت گفت: برخی خریداران فولاد از بورس به معنای واقعی تولید کننده نیستند و محصولات خریداری شده را در بازار آزاد می‌فروشند.

وی افزود: معافیت مالیاتی به عنوان یکی از دلایل نابسامانی بازار فولاد به جای آنکه در انتهای زنجیره باشد در ابتدای آن قرار دارد. بنابراین تولیدکنندگان به جای عرضه در بازار داخلی به سمت صادرات سوق پیدا می‌کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: در حال حاضر تولید فولاد حدود 30 میلیون تن اما مصرف واقعی بین 12 تا 14 میلیون تن است. در واقع نیمی از محصولات تولید شده، مازاد است.

حسینی کیا گفت: مجوزهای مچینیگ یکی دیگر از دلایل نابسامانی بازار است. در این فرآیند تولیدکننده، فولاد را در بورس عرضه می‌کند و بخشی را که به فروش نرسیده ، توافقی به افراد خاص و شرکت‌های وابسته می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر امکان خرید برای افرادی که به دنبال خرید محصولات فولادی از بورس با حجم کم هستند، فراهم نیست و این شرایط موجب ایجاد واسطه در این حوزه می‌شود. در مقاطعی فولاد به میزان کافی عرضه نمی‌شود و در برخی دوره‌ها، بیش از میزان نیاز عرضه می‌شود.

حسینی کیا ادامه داد: مشکلات این حوزه، قابلیت ساماندهی دارد. امید است طرح توسعه و تولید پایدار فولاد که در کمیسیون صنایع محلس نهایی شده، گامی موثر در این  راستا باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ