کد خبر: ۱۶۹۲۸۴
۰:۰ - ۱۴۰۰/۳/۳۱

نوردکاران بزرگ موافق حضور در بورس کالا هستند
مدیرعامل فولاد کویر:

نوردکاران بزرگ موافق حضور در بورس کالا هستند

مدیرعامل فولاد کویر با اشاره به اینکه نوردکاران بزرگ موافق ورود به بورس کالا هستند از تعامل با بورس برای اصلاح فاصله قیمت شمش و میلگرد خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد خوروش با اشاره به اینکه نوردکاران بزرگ مخالفتی با حضور در بورس کالا ندارند به تسنیم گفت: اگر کسی هم  نسبت به این مسئله اعتراض دارد یا به درستی ساز و کار معاملاتی برای وی تبیین نشده و یا ممکن است ضربات ناخواسته ای از برخی فضاها خورده باشد.

وی افزود:برخی افراد هم سلایق شخصی را مطرح و در جهت مخالفت با بازار مالی شفاف صحبت می کنند. بورس کالا فضایی شفاف و سالم برای فعالان این حوزه مهیا کرده و باعث آرامش بازار شده است.

راه اندازی معاملات گواهی سپرده میلگرد تا پیش از دولت دوازدهم

این مقام مسئول ادامه داد: رایزنی هایی با مسئولان بورس کالا انجام شد تا محصولات شرکت های نورد یعنی میلگرد در بورس با استفاده از گواهی سپرده عرضه شود. پیش بینی می شود در آینده نزدیک و تا پیش از پایان دولت دوازدهم این ابزار راه اندازی شود.

خوروش گفت: با توجه به نتایجی که از عملکرد سایر بازارها به دست آمده به نظر می رسد ایجاد معاملات گواهی سپرده کالایی در بازار میلگرد نیز می تواند نتایج مثبتی داشته باشد. خریداران خرد که حتی زیر یک تن نیاز به محصول دارند هم می توانند خرید محصول انجام دهند و در این بازار سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: استفاده از گواهی سپرده میلگرد در بورس می تواند بسیاری از دلالی ها را جمع کند و دیگر افراد سودجو نمی توانند مهندسی بازار انجام دهند و می توان برخی موانع را از پیش روی فعالان اقتصادی برداشت. به طوری که افراد با استفاده از گواهی سپرده از پرداخت مالیات هم معاف می شوند.

تعامل با بورس برای اصلاح فاصله قیمت شمش و میلگرد

این فعال اقتصادی ادامه داد:درحال حاضر فاصله قیمت بین 2 تا 5 درصد بوده و از اواخر سال گذشته این فاصله از 7 درصد بیشتر نشده است. در حالی که فاصله قیمت منطقی حدود 13 درصد است. برخی شرکت ها مانند ذوب آهن و خراسان، خودمصرفی هستند و هزینه های تحمیلی ندارند.لذا این فاصله قیمت مطلوب است اما 90 درصد تولیدکنندگان اصلی میلگرد و مقاطع طویل، شمش مورد نیاز را خارج از سایت تهیه می کنند. در نتیجه هزینه هایی مانند خواب سرمایه، پرتی و هزینه حمل به مجموع هزینه های آنها اضافه می شود. این هزینه ها بیش از 8 درصد به تولید کننده تحمیل می کند.

خوروش گفت:طی رایزنی و برگزاری جلسه با مدیران بورس کالا، اقدامات در جهت اصلاح چالش به وجود آمده در زمینه قیمت شمش و میلگرد آغاز شده که به زودی اثرات این تعامل در روند بازار مشاهده خواهد شد

سلامت بازار با ورود کل زنجیره به بورس

وی افزود: برای ورود کل زنجیره به بورس باید ضرایب قیمتی کاملا منطقی و کارشناسی تعیین شود تا همه زنجیره بتواند از تولید، سود منطقی ببرند.
قیمت گذاری دستوری دولت، تعادل و نظم بازار را به هم می زند و نتایج نامطلوبی به دنبال دارد. در صورت حذف مداخله دستوری، اگر همه زنجیره فولاد در بورس سلف فروشی کنند، بازار با سلامت کامل به فعالیت ادامه می دهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ