کد خبر: ۱۶۹۲۹۸
۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۳/۳۱

پیش بینی رشد ۴.۳ و ۸.۲ درصدی اقتصاد ایران + ریسک ها و فرصت ها
شرکت اعتبار سنجی فیچ اعلام کرد:

پیش بینی رشد ۴.۳ و ۸.۲ درصدی اقتصاد ایران + ریسک ها و فرصت ها

شرکت اعتبار سنجی فیچ با بررسی وضعیت اقتصاد، ریسک ها و فرصت ها از ظرفیت رشد ۴.۳ و ۸.۲ درصدی اقتصاد ایران در صورت احیای برجام طی سال جاری و آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، موسسه اعتباری فیچ یکی از سه موسسه برتر رتبه بندی جهان ضمن بررسی وضعیت اقتصاد ایران ، ریسک ها و فرصت ها اعلام کرد: بایدن بارها از تمایل دولت آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای به شرط پایبندی تهران به تعهدات خبر داده و احتمال می رود طرفین سرانجام به توافق برسند اما به ماه ها زمان نیاز دارد.  

شانس کمی برای توافق بر سر تمام موارد اختلاف از جمله موشکی و منطقه ای وجود دارد. لذا روابط ایران و آمریکا حتی پس از احیای برجام پرنوسان و پرتنش باقی خواهد ماند.

ظرفیت رشد اقتصادی ۸ درصدی ایران در صورت احیای برجام

پیش بینی می شود  در صورت احیای برجام و لغو تحریم ها، رشد اقتصادی ایران در سال جاری و آینده ۴.۳ و ۸.۲ درصد باشد.  در این صورت صادرات نفت  بیشتر، فشار روی ریال کمتر ،افزایش نرخ تورم محدودتر و به تدریج سرمایه گذاری خارجی افزایش می یابد. 

ریسک های اصلی

کماکان اصلی ترین ریسک، بالا گرفتن تنش ها بین طرفین است که می تواند احیای توافق را غیرممکن سازد. بحران کرونا نیز می تواند طولانی شود که در این صورت اخلال در فعالیت های اقتصادی ایرات تا سال ۲۰۲۳ طول خواهد کشید و ریسک بی ثباتی های سیاسی هم ایجاد می شود. 

نقاط قوت اقتصاد ایران

ایران دارنده دومین ذخایر بزرگ نفت جهان پس از عربستان و روسیه محسوب می شود. به جز نفت و گاز، منابع طبیعی فراوان و بخش کشاورزی نیرومندی دارد. همچنین نیروی انسانی بسیار مناسب، کافی و تحصیلکرده دارد.

نقاط ضعف

تحریم های بین المللی به میزان زیادی باعث محدودیت در تجارت خارجی شده اند.

بخش بانکی در شرایط شکننده ای قرار دارد و بر در دسترس بودن اعتبارات بانکی اثر گذاشته است

قانون گذاری نامناسب باعث ایجاد فضای چالش برانگیزی شده که سرمایه گذاران خارجی را فراری داده است. 

فرصت ها

بخش گاز هنوز در حال توسعه است و فضای قابل توجهی برای توسعه و به حداکثر رساندن کسب درآمد وجود دارد.

ایران بازاری بزرگ است که شرکت های خارجی علاقه به حضور در آن دارند. در صورت رفع تحریم ها، تجارت خارجی ایران ظرفیت رشد بسیار بالایی دارد. 

تهدیدها

در نتیجه کاهش صادرات نفتی، وضعیت اقتصاد تحت تاثیر قرار گرفته است. هر چند صندوق توسعه ملی برای حفاظت از اقتصاد در زمان کاهش قیمت نفت یا کاهش صادرات نفتی ایجاد شده اما کارکرد آن اخیرا بیشتر محدود به تامین مالی مخارج دولت شده است. 

در صورت عدم توافق با آمریکا و اتخاذ سیاست هسته ای تهاجمی، ریسک آسیب به تجارت خارجی از جمله مناسبات با چین، روسیه و هند وجود دارد. 

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ